ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Monday, October 4, 2010

Kasih Ibu Sepanjang Hayat

Hari ne nak cerita tentang mak saya pulak..


Mak saya adalah orang yang paling saya sayang sekali di dunia ini. Tiada gantinya tiada duanya. Setiap kali saya ada kesulitan mak pasti akan membantu walau kadang-kadang saya tak suarakan pun. walau kadang-kala saya cuba sorokkan. Walau kadangkala saya menolak pada mulanya. Walau kadang-kadang terfikir "eh mak ingat angah ne budak kecik lagi ke?. Dah dua kali beranak ne.."


Bila En. Papa tak ada saya dah tekad nak duduk rumah sendiri dan jaga anak-anak sendiri. Sebelum ini kalau En.Papa outstation saya dan anak-anak pasti berkampung di rumah mak tapi untuk kali ini saya dah msg kat mak saya nak tinggal di rumah sendiri. Berkali-kali mak ajak tidur umah mak tapi saya tak nak. Sebabnya makayah saya dan tak kuat untuk angkat anak2 saya tue dan kalau boleh saya tak nak makayah saya kepenatan kerana anak2 saya.Mak saya da slip disc kalau angkat berat2 mak akan sakit semula
Tapi.............mmm......



 Tapi mak teman pulak saya tidur  di rumah saya. Mak tolong tengokan budak2 dan dapatla saya buat keja2 lain spt basuh pinggan, basuh baju,sidai kain, dan sediakan kelenngkapan di nurseri. Oh mak siap masak lagi untuk saya dan anak-anak. Kalau saya seorang semua keja tak jalan.. boleh tapi sukar.. Paling saya tak tahan nak mendukung si Arief + bawa barang2 bila waktu pagi. Selalunya ada En.Papa dia yang akan angkat Arief tapi bila En.Papa tiada sukar saya nak bawak semuanya. Mencucuk2 tulang belakang ne. Alhamdulilah dengan mak ada , mak tolong bawak barang dan saya dukung Arief (tetap sakit tapi takle terlalu beban dgn beg2 & barang2)




Itu baru cerita mak teman saya untuk kali ini belum lagi masa saya mengandungkan Arief ;mak&ayah menjaga Amana selama hampir setahun. Sebab itu Amana adalah cucu kesayangan makayah saya. Sehinggkan Amana yang kecil itu pun punya daya ingatan tentang 'kasihsayang". Berikut dialog saya dan Amana:





Mama: Amana, jom pergi umah nenek.
Amana: Nenek? Nenek mana satu? (Amana confuse masa raya banyak sangat nenek sedara dia)
Mama: Aikkkk..nenek pun dah tak kenal? Nenek kat Serdanglah.
Amana: Ohhhhhhhhhhh..nenek yang jaga Amana masa kecik2 dulukan?
Mama: (Bijaknya Amana.. Terharu sungguh dia ingat mak saya yang menjaganya ketika kecil)



Masa saya pantang mak sampai tak sempat mandi sebab jaga saya & Amana yang teruk ragamnya ketika pantang. Masa saya pantang kalau boleh mak tak benarkan saya angkat apa2.. Masa pantangkan Arief kalau boleh saya nak duduk kejap je umah mak. saya nak pantang di rumah sendiri tapi kata2 mak buat saya duduk selama 40 hari di rumah mak. "Selagi mak hidup angah pantangla depan mata mak, nanti kalau mak dah takde angah belajarlah pantang sendiri" Mungkin sebab saya anaknya jadi mak tau saya bagaimana sikap dan emosi saya.Mungkin mak risau saya menangis sendirian di rumah..


Masa saya di Universiti (alah belakang rumah je) Mak pergi kerja dan akan hantar saya ke kelas. Dan saya akan susun jadual saya supaya saya habis kelas ketika habis waktu pejabat mak. Kalau saya ada kelas malam/kelas mengejut saya akan tidur di hostel Tini(dia pun dah jadi anak angkat mak saya haha).


Saya masih ingat kata2 mak dan saya jadikan azimat sampai sekarang" Angah, mak tak bagi angah duit banyak2 sebab mak tau angah boleh cari duit sendiri dan insya allah rezeki angah murah, tapi mak akan doakan angah selalu". Saya percaya doa maklah yang menyebabkan saya jadi seperti hari ini.Semuanya seolah-olah teratur dan diaturkan..Alhamdulilah... Kadang-kadang saya rasa ada orang yang lebih bagus/lebih berkaliber untuk dapat apa yang saya dapat. saya bukan top student, saya bukan stright A student, saya bukan 4flat student tapi alhamdulilah selepas sahaja keluar Universiti saya tak menganggur Iye saya keja sementara untuk 8 bulan dan selepas itu terus ke jawatan sehingga sekarang. Saya percaya kepada rezeki dan ini semua berkat doa mak saya.

(lihat mata ibu itu seolah2 sedang mereneng masa depan anak gadisnya;
akan bahagia atau derita dan pastilah setiap detik mendoakan anak gadisnya agar bahagia malah kalau boleh lebih bahagia selepas menjadi isteri)

Masa saya nak kawin saya tau mak susah nak lepaskan saya.Mak risau saya disia2kan. Mak risau saya pilih lelaki yang salah untuk jaga saya seumur hidup. Mak risau anak yang dijaga sejak kecil ini dipukul oleh lelaki yang dipanggil suami.Mak risau kalau saya tak bahagia.. Saya tau macam2 risaunya mak ketika itu..Malah mak cakap masa saya berdua sahaja dengan mak. Masa tue dalam kereta.Nak beli barang2 kawin."Kalau apa2 jadi kat angah, suami angah boleh kawin lain tapi kalau apa2 jadi kat Angah mana mak cari Angah" Menitik-nitik air mata mak...

Oh..mak saya bukan ibu yang ayu2 tau masa saya kecil2. Mak saya garang orangnya masa saya kecil...masa saya remaja dan dah habis U pun, mak saya garang.Kasih sayangnya terselit dalam kegarangannya kalau tidak manalah anak2 nak jadi orang. Tapi makin mak tua mak selalu tegur saya supaya tak selalu marah2 pada anak2.. Bila saya jadi ibu baru saya teringat sikap mak. Tugas dan tanggungjawab yang dipikul menyebabkan kadang-kadang kita hilang pertimbangan pada anak2 yang meragam dan buat perangai. Bukan mudah jadi ibu, bekerja & urusan rumahtangga..

Macam2 kalau boleh nak cerita tentang mak saya. tapi rasanya sehingga habis dakwat pen kat dunia ne pun takkan habis cerita tentang mak. Tentang ketabahannya membesarkan kami adik beradik, tentang kesulitan,kepayahan&cabaran yang dihadapi sepanjang kami membesar, tentang kecekalan, kekuatannya... kesakitannya yang disembunyikan sehingga mak menjalani pembuangan rahim... Setiap kali solat saya sentiasa berdoa mak diberi kebahagiaan di akhir kehidupan dan jika tiba masanya diambil dengan cara yang paling baik dan mudah..AMIN


p/s: ketika saya menaip saya mengimbau semua kenangan saya bersama mak.
Menitis juga air mata ini mengenangkan ketabahan mak, terkenang kegarangan mak, terkenang nasihat dan air mata mak yang tumpah kerana saya..(berdosanya). Kebanyakkan entry saya berkisar tentang anak dan saya rasa saya perlu buat satu entry untuk "BIDADARI" yang menjadikan "SIAPA SAYA" hari ini.. sayang mak sangat..sangat..sangat

5 comments:

mrs.ecam said...

huuuuuuuuuuu n3 ko buat aku tingat arwah mak aku...die meninggal ms aku br abes spm...mujur die smpt tngk result aku...2ari lps result kuar die meninggal...sedeh x smpt bls jasa2 die...jd pd korang2 yg de mak lg ni blslah jasa mereka slagi hayat mereka ade...n bhgiakn lah mereka walo dieorg x mintak pong....al-fatihah utk mak aku....

Rizziela said...

Kasih ibu memang tak ternilainya. Dulu sebelum jadi ibu..saya pun selalu salahkan ibu saya sebab selalu marahkan saya..selalu tak ambil berat pasal saya...

Tapi setelah jadi ibu..baru saya faham..bukan senang nak jadi ibu..tambahan plak ibu kepada 7 orang anak yg mana suami hanya bekerja biasa-biasa ajer...

Alhamdullilah....hari ni saya berjaya menjadi orang hasil didikan ibu saya sendiri

kinna said...

sedey ar baca n3 ni..bila jd mak baru kita hargai betul2 jasa dan pengorbanan emak..kirim slm mak ila :)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

ohhhhhh kawan2 pun rasa macam saya rasa ye? .. tahla kalau ada problem pada sapa kita turn to?Pada mak kan??
kekadang rasa kesal dari kecik sampai besar asik susahkan mak..

kan best kalau banyak duit semua benda boleh bagi mak, bawak mak jalan sana-sini tapi yelah duit bukan segala-galanya..

azam tahun ini dan tahun depan dan tahun2 akan datang nak jadi anak yang paling baik..hehe..kena banyak sabar ne

Momma Mia said...

Sweet & touching..
Jasa mak ayah sehingga akhir hayat kan? kasih sayang mereka sangat ternilai & tak boleh diganti dgn wang ringgit