ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Sunday, November 14, 2010

Siapa bangun awal, Allah buka pintu rezeki!!!


 Dulu masa bujang2 tiap2 Sabtu & Ahad adalah hari bangun sampai matahri tegak sampai atas kepala kecuali masa tue ada outstation (lepas solat Subuh ye ).Tapi nak tidur sampai matahari tegak atas kepala pun tak tenang. Sebabnya?? Ada suara merdu melaungkan& secara berulang2  "SIAPA BANGUN AWAL, ALLAH BUKA PINTU REZEKI!!!: Sapa yg dok menyanyi2 di waktu mind set mengatakan hari weekend adalah hari istirehat??? MAKLA!!! Siapa lagi..Adoi masa tue dalam hati.."mak ne org penatla dahla Isnin-Jumaat keja!!

Masa tue terlupa buat2 lupa  pulak mak pun keja juga.Tapi mana kekuatan mak  utk bangun2 pagi tue datang ye??Tapi sekarang sejak galas tanggungjawab jadi ibu saya juga rasa tiada beza Isin-Jumaat atau Sabtu-Ahad. Saya akan bangun awal kerana dah beratur apa yg perlu dibuat dalam fikiran.

Hari ini anak2 tak sihat.Jumaat lepas cikgu taska call minta ambil Arief awal sbb tiba2 je si manja itu demam panas!! Sehingga hari ini Arief belum kebah tapi kurang juga dan  masalahnya Amana pulak panas sgt2; Saya tau sikap Amana kalau dia sakit dia tak nak makan minum dll.Dia menangis je & itu  buat dia makin sakit.Tapi kalau dah perempuan, perempuan juga bila saya cakap nak shopping dengan segera dia bersiap. Saya nak bawak dia keluar menghirup udara luar dan bawak dia berjalan2 supaya dia berpeluh & sihat. Kalau dok umah menangis jelah kejanya.Tak nak makan pulak tue...

Saya & Amana keluar seawal 9 pagi.Awal?? Awallah jugak.En.Papa & Arief masih tdo.Oh sebenarnya saya bagun 6.30 dan melayan Arief. Buat susu.Melayan dia yg berak 2 kali. Letakkan asam jawa supaya panas badan dia keluar dan menunggu dia tdo.Lepas tue mandikan Amana & masih sempat basuh baju dgn tangan (ada baju masuk mesin, ada yg basuh tgn).

Saya bawa Amana makan di kedai mamak. Dia nak makan telur je. Tapi saya berjaya pujuk dia makan nasi lemak jugak + neslo panas. Saya suap & melayan dia berbual2 sehingga tak sedar separuh nasi lemak tue dia makan. Kalau kat umah ingat dia nak makan dlm keadaan dia tak sihat?? Kirim salam..........



Lepas tue saya plan nak beli barang pasar opssss saya nak beli sampul surat jugak (hehe nak hantar contest.Saya dah mabuk contest ne semua sbb AyuArjuna& Mama Zharfan yg selalu menang buat saya teruja nak jadi macam diorang). Masuk kat kedai utk beli sampul surat si Amana nampak Upin& Ipin.Nak bagi dia happy saya belikanlah..


Dalam perjalanan nak beli barang pasar nampak pulak kedai kecil yg menjual tudung2.Dan terjebak lagi!! Beli 2 shawal di atas. RM20 utk 2 helai. Saya ne susah nak berkenan jadi saya amik je bila mata ne dah berkenan walau tak tau nak pakai dgn baju apa. Kang balik umah meyesal & teringat2 pulak.Lepas tue singgah pasar beli barang basah.Udang, sotong, ayam & sayur2.Beli juga nasi lemak & paper utk En.Papa. Arief awal2 saya dah buat bubur sebelum keluar.

Balik je saya sidai kain yang mesin & basuh tangan tadi, Saya baca paper dulu. Penat jugak bawak keta & meronda dari jam 9.00 pagi sampai 12 tghari.Hehe. Bila bawak keta saya rasa happy & bebas sbb selalunya En.Papa yg bawak (saya pun tak reti sgt jaln2 kat Kl walau saya ne mmg lahir kat sini sbb mak&adik2 saya mmg selalu bawak saya ke mana2). Kdg2 saya rasa saya ne terlalu bergantung dgn org lain. Sebab tue hari Sabtu & Ahad adalah hari saya berdikari walau cuma sekitar Puchong& area sekitarnya.Hehe.

Masa dalam keta saya pegang dahi Amana. Nampak peluh2 menitis dari dahinya.Terkena matahari pagi & berjalan dari kedai ke kedai buat dia sihat & alhamdulilah masa saya sedang menaip ne badannya dah sejuk& tak panas lagi.Harap2 sihat terus. Tapi Arief masih panas saya nak usaha utk Arief pula. Saya nak dia sihat supaya saya/En.Papa tak perlu cuti.Cuti kami mmg habis sbb anak2.Takdenya nak cuti saja2.Saya dah belajar sejak zaman Amana kami akan simpan cuti utk anak2 sakit. And cuti tue pun dah nak habis.. Bahaya ada lagi sebulan untuk ke tahun depan..Ada lagi baki cuti tapi  malu pulak kalau terlebih cuti & saya pulak  kena potong gaji sbb terlebih cuti nanti...Tapi kalau dah terpaksa camana? Anak2 lebih penting..

Nampak gambar diatas. Lauk utk makan tghari & malam NASI TOMATO!! Walau saya sorang yg makan sayur biarlah..Harap2 bila Amana makin besar dia pun akan makan sayur bila tgok saya tak berenggang dgn sayur. Saya siap masak pada jam 3.30. En. Papa mesti makan lewat petang sbb dia dah makan nasi lemak yg saya beli masa saya balik jam 12.30.

Berbalik kepada tajuk entry apa yg rezekinya?
1. dapat beli barang pasar
2.dapat beli shawl
3.dapat basuh kain
4. dapat belikan CD Amana
5. dapat masak lauk utk family

Yang paling best dalam banyak2 tue dapat luangkan bersarapan berdua dgn Amana diluar. Rasa berkualiti sungguh hari ini. Dan bila saya balik saya buat semua keja umah dgn happy.Selain habiskan masa dgn Amana itulah cara saya mereleze tension sbb saya juga kena keluar utk hirup udara supaya saya rasa gembira & dapat buat semua keja umah tanpa tension. Itu tips saya. Dari saya balik saya langsung tak duduk tau sampaila ketika saya menaip ne... Rasa ibu yg hebat je .haha. Saya percaya apa yg mak saya cakap "SIAPA BANGUN AWAL, ALLAH BUKA PINTU REZEKI!! Rezeki tue dalam pelbagai rasa tak semestinya duit jeeeee!!!

3 comments:

kinna said...

amani pon demam gak jumaat lps..EL lg..saya punya cuti pon byk habis utk anak2..setakat ni dh 8hari EL!

iem said...

uii rajinnya siap wat nasi tomato lagii...

Rizziela said...

Saya setuju