ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Sunday, February 13, 2011

Bila rasa penat..

Bila rasa penat:


1)pakai make-up tebal2 supaya bos/staf/kawan-kawan tak nampak rona-rona kepenatan di muka.tapi tak molah sampai jadi hantu mak limah pulak.

2)luahkan/berkongsi kepenatan itu kepada kawan-kawan yang memahami AKA senasib rutin superwomen zaman kini (erk superwomen). Bila dengar kawan-kawan yang lagi penat baru rasa bukan aku sorang je nak PENGSAN kat dunia ne.kekadang kawan-kawan bagi tips yang best-best untuk hilangkan penat jugak.



3)berbual-bual dengan Arief yang entah paham entah tidak kepenatan mamanya. Selalunya Arief akan jawab balik dan tepuk-tepuk muka mama dia. kadang-kadang dapat ciuman istimewa dari Arief. Hilang rasa penat mama ne.

4)malas nak kemana-mana sebab nak siapkan keja yang tertunggak dan menenangkan diri yang sedang stress akibat kepenatan.Nanti kalau berjalan makin penat;makin stres;makin naik angin.

5)malas nak bercakap dan kalau saya tak balas dah jangan cakap lagi.Pergi main jauh-jauh.

6)tak suka dengar orang bercakap perkara yang lagi menambah stress (please discuss later. i tak leh pikir)

7)terbaring dalam bilik sambil tutup mata & lengan diletak diatas dahi.(mak cakap pakcik2 saya kalau letak tangan di dahi sambil berbaring itu maksudnya menangung masalah yang berat. haha)

8)ingin ke kolam di waktu pagi bersama Amana.Melayan kerenahnya sampai matahari menjadi semakin terik. Rasanya segala kepenatan di tarik matahari pagi.Segala stress hilang melihat kebiruan air kolam dan kicauan burung walau hanya burung GAGAK!!  (kolam ini juga yang akan saya rindu  kalau ada rezeki beli rumah 2 tingkat nanti. Sebenarnya walau hati teringin rumah yang lebih luas tapi hati seakan tak puas tinggal  di rumah kecil ini. Tempoh 5 tahun di rumah ini terasa sungguh singkat. Sedar2 sudah 2 anak lahir ketika tinggal di rumah ini. Sedar-sedar Amana sudah masuk tadika... Sedar-sedar sudah 5 tahun usia perkahwinan kami)


Oh esok cuti sebenarnya dalam kepala dah bersusun keja yg perlu dibereskan terutama urusan kain baju (sort kain, mesin,sidai,angkat kain, sort,lipat.masuk almari ulang lagi setiap hari LETIH!!) tapi rasanya biarlah berterabur. Sanggup ke tengok?Tidak!! nak ke kolam dengan Amana. HILANGKAN LETIH DI KEPALA!!

p/s: Apa anda buat bila anda penat? Jom kongsi

5 comments:

firahadifa said...

kalau rase penat i buat ape yer?? tido je kot.. huhu

Mama Zharfan said...

tido zzz hehe
time ada bajet,me pegi spa :)

me dh click HB!

Wonderful Life with Mary Kay said...

Ila, kalu liza penat/stress, liza suka masak...

kalu amat2 penat, layan tv citer lawok..

AyuArjuna BiGoshh said...

klu penat baring sambil golek2 ngan amani :)

Nur Sakinah Ahmad said...

kalau penat keja kt ofis: layan tenet/blog etc atau tengok gmbr/video anak dalam enfon

kalau penat kat umah: tido atau layan movie atau layan budak2 (buli derang..hahaha)