ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Tuesday, March 29, 2011

Dah lama tak citer tentang cloth diapers..Ikhlas dari pengguna tegar tau

Baru-baru ini baru saya sedar dah hmpir setahun saya menggunakan cloth diapers(CD). Usia Arief pun dah hampir mencecah 1 tahun 6 bulan. Di sini saya coretkan cerita kali pertama mula menghantar CD ke nursery. Msa ne Arief berumur 6 bulan. Setakat ini saya gunakan jenis  cola baby, QQ Baby, Sunny Baby, Lunatots (dapat hadiah dari PA&MA) . Oh ye setelah hampir setahun menjadi pengguna tegar CD saya sudah favorite CD. Taraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...Saya suka Cola Baby!! Kenapa? 


Bukaan untuk kemasukan insert yang luas memudahkan saya semasa saya menyediakan CD untuk ke nursey atau untuk kegunaan di rumah. Dulu saya fikir bukaaan ini membuatkan ia nampak tidak kemas tetapi setelah setahun menggunakannya lain pula persepsi saya. Bak kata orang "tak kenal maka tak cinta" .Bukan bermakna yang lain tak bagus tapi saya suka sesuatu yang memudahkan kerja saya yang dihambat dengan masa ne.


Ini pula jenis AIO.Insertnya telah dijahit sekali. Saya kurang pandai menggunakannya. Walau kerjanya senang sebab tak perlu nak keluar masuk CD masa mencuci nanti tetapi bila Arief pakai kerap bocor.Maybe setting tak betul atau maybe juga cuttingnya tak sesuai untuk Arief. Pulak tue tak bertahan lama sangat kalau nak dibandingkan dengan CD jenis poket(maksudnya insert yang perlu dikeluarkan untuk dicuci) Saya kan pemalas tak rajin nak ganti-ganti CD selalu. Sebab saya suka menganaggap CD umpama disposal diaper jadi saya tak sukalah asik nak menukar CD je. Sebab itula saya suka jenis poket dari AIO. Jenis CD poket boleh tahan macam disposal diapers tau!!


Dulu saya guna wet bag jenis bertali ne tapi bila pakai yang bertali ne bau busuk "wangi" hasil perkumuhan Arief amat ketara tau .Mungkin masih ada ruang udara masa tali tue diikat. Kesian pulak kat cikgu nursery&kawan-kawan Ariefkan?

Sekarang saya guna wet bag yang jenis zip  QQ Baby. Confirm takde bau!!


Sekarang saya dah tak gunakan laundry bag. Sebabnya setiap kali cuci CD saya tak campurkan langsung dengan baju-baju lain. Lebih kurang 10CD + 20 insert saya akan cuci sekali dengan kadar basuhan air "large". Senangkan?


Kadangkala saya akn jemur CD di bawah terik matahari bila hari Sabtu& Ahad. Kalau hari biasa kat yard pun cukup. Saja nak bagi CD saya hirup udara segar.ahaksss..

 Saya selamba jemur kat beranda rumah saya sebab rumah saya adalah rumah hujung sekali!! hehe


.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
.

.
.
.
.
Sekian penerangan CD secara ikhalas dari mama kesayangan AmanaArief!!

5 comments:

Nur Sakinah Ahmad said...

dulu sy gila pakai cd. pas blk kampung (raya dan cuti pjg) cd sume berterabur, pakai DD balik.

lately, bila tgk byk sgt smph DD dok buang hari2 (sbb kakak lom diaper free lg), saya guna CD semula.. beli ngn ila la :)

transformed housewife said...

Ila join ke nanti event yg Hanz war2kan kat blog dia? 29 April ni kalau tak silap kat Bling Lustre. (dah klik HB)

Mama Zharfan said...

me dh beli satu set CD (12 pcs) ingat nak pakai utk Ariff kat UK, tp tak jd sbb tak de washing machine kan..balik Msia dh lost interest nak berCD ni sbb rasa tak confident and leceh..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

kina:heh.tq banyak2.kinna org pertama beli selain dari org2 yg ila kenal

TH: insyallah jpoin. dah bagi nama.hubby pun kata ok je

MZ: lorrrr abis kat UK basuh baju camana?? basuh kat mesin yg masuk duit tue ye..ala2 kat malaysia ne beli air tin tue. panggil apa ye mesin macam tue?..lupa lak nama nye..

mula2 rasa leceh, lama2 dah teror ok je(perasan terorla ne)... hehe

Anonymous said...

as salam maaf kak..saya nak tanya..saya dylla..saya bru nkguna CD untuk ank umur 5bulan..CD ni klu x guna wet bag msa dlm washing machine xpeke?