ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Thursday, July 14, 2011

Level-Level Perasaan Seorang Perempuan Kepada Career

Teringat-ingat bicara mak saya lebih kurang begini "angah kena ada target dalam hidup. Sampai bila angah nak kerja. Kalau target umur 40 tahun nak berenti angah kena da backup plan. Habiskan semua hutang bla bla bla... Sebab perempuan ne sampai satu tahap dia nak duduk umah jaga anak-anak dan rumahtangga sahaja. Itu fitrah seorang perempuan. Dalam Islam pun dah kata cari nafkah itu tanggungjawab suami dan isteri cuma menguruskan rumahtangga"

Mula-mula dengar sahaja tapi kata-kata itu tetap diambil berat. Pernah bercerita dengan BFF  kalau saya berenti umur 40 tahun amacam? Terus kena gelak "Eh Amana baru 13 tahun tau tak? Arief entah bape tahun, adik dia yg coming soon lagi. Ko mampu ke nak hidup kat KL kalau hsbd je keja" Terus kami gelak sesama.. Okla saya up umur 45 baru berenti.Masa tue umar Amana dah 18 tahun tapi dia nak masuk U pulak.. isk..isk..isk..

Pada saya level perasaan perempuan bekerja ne ada 3- PASSION, TANGGUNGJAWAB, TERPAKSA

PASSION
  • buat masa ini saya masih di level ini. Saya suka datang kerja. (Kalau saya rasa stress saya apply je cuti rehat.Pernah jugak saya cakap terus terang.Saya penat/stress. Bos luluskan je dengan segera..hihi)
  • Saya happy dengan life keja saya. Saya happy kerana saya tahu di pejabat ini saya punya BFF. Ahaksssssssss. Perasan lah si Linda kedekut yang kuat makan ne.  
  • Saya ada big bos/bos yg baik. Saya ada kwn2 juga. Saya rasa saya takde banyak musuh kat sini kecuali yang terasa bila saya bising pasal keja. Staf-staf sokongan yang baik-baik. Dan rakan-rakan sekerja yang saya biasa deal untuk perkara2 yg melibatkan urusan office. Saya ada geng di finance, training, legal, korporat, IT,examiner.. Insya-Allah bolehla kalau rasa-rasa perlukan bantuan. (Tapi bila terlalu selesa juga bahaya tau. Bahaya untuk  career development. Cewah!)  Persekitaran kerja yang seronok buat kita happy bila bekerja.(eleh dah offer dari tempat lain takde..hahaha) Alhamdulilah saya masih rasa begini selepas hampir 8 tahun bekerja. Selagi saya masih rasa begini saya memang nak keja sampai bila-bila. 
  • Lagi satu saya happy bila dapat hulur sikit duit pada parent hasil usaha saya bekerja. Paling best sejak saya keja kalau keluar dengan mak saya boleh cakap macam ne "Mak nak makan apa? Angah belanja" Dulu-dulu mak susah payah keja utk besarkan anak-anak jadi bila saya pulak boleh beri sesuatu pada mak rasanya..mmm.. sukar nak diucap. Saya akan bekerja selagi ibubapa saya hidup kerana saya tak nak berhenti menghulur duit bulanan pada mereka 
  • Saya suka office attire/pakai baju cantik2(takle cantik mana punnnnnnnnn)  walau kekadang bila saya takde mood/lewat saya sarung je apa yg saya nampak.  
  • Dapat berjimba-jimba serba sikit selepas deduct segala tanggungjawab rumahtangga. Dapat beli makeup Sari Ayu/baju batik/baju saree/eyeliner/blushr/gincu/baju anak-anak/mainan anak-anak/makan2 kat luar etc etc dlm erti kata lain eh duit i, i punya sukalah!!

 TANGGUNGJAWAB
  • hutang belajar, hutang keja, hutang CC... wah ini sudah parah.Haha. Saya bayar PTPTipuN tau.Lainlah En.Papa  dia biasiswa JPA.Cehhhhhh. Ayat-ayat yang buat saya sakit ati "Amana nanti belajar pandai-pandai jangan jadi macam mama. Hutang study je boleh beli sebijik keta" takpun "Sampai Amana habis study, hutang study awak tak habis-habis" paling parah "sampai Amana kawin, awak dapat cucu hutang study tak habis-habis! Kejamkan pernyataan tue..ahakssss tapi Amana studyle rerajin sampai dapat biasiswa ye. Insuran yang mama beli ada tapi mana cukup masa time2 Amana tue..Celah gigi je nilai 30K masa tue.. 
  • memangla saya ada hutang-hutang yang disebut diatas. tapi buat masa ne takle sampai rasa perlu keja semata-mata sebab bayar hutang. Bayar hutang iye penting... sebab tue saya keja tapi disebalik tue saya mahu keja sebab saya suka keja.

 TERPAKSA
  •  bila saya buat ayat " kalau tak pikir anak-anak sekolah saya tak nak keja" @ "saya dah tak minat nak keja, nak dok umah je jaga anak-anak" @ "boringla keja ne kalau hsbd mampu mamang saya berenti keja" @ kalau tak fikir hutang umah kereta dah lama saya berenti @ dalam usia macam ne dah penat nak keja  SAH!! SAHIH saya kena kerja kerana terpaksa akibat tuntutan hidup kat KL yang semuanya nak DUITTTTTTTTTTTT

14 comments:

melin melinda said...

berangan la ko....sampai ke tua kena keje la ooooiiii....

dari BFF,
Linda kedekut yang kuat makan tapi TOTAP SLIM!

Pija Madzlan said...

Passion - serius saya cakap dengan anak yg ramai mcm saya, time keje adalah sebenarnya time rehat tapi itu tak membawa makna apa2 kalau suami sebenarnya lagi suka saya duduk rumah :)

Unknown said...

hutang beljar tu yg tak setle lagi tu

transformed housewife said...

Knur dah rasa kerja selama lebih kurang 6 thn. Lps tu cuti tanpa gaji 4 thn sbb ikut suami yg sambung belajar ke NZ. Sejak sthn yg lps, mula bekerja semula di tempat kerja lama. Walau apapun, knur pun lebih suka bekerja atas beberapa sbb yg sama mcm yg Ila senaraikan tadi.

Mak Jem said...

wei aku lg 2 tahun nak pencen baru leh benti tau..utang umah maa..huhuhu..sabar je la..

Nur Sakinah Ahmad said...
This comment has been removed by the author.
Nur Sakinah Ahmad said...
This comment has been removed by the author.
Nur Sakinah Ahmad said...

sy ada pk cam mak ila. nk pencen umo 55 thn atau 40-an (dh buat entri tp tak publish lg..)
kalau boleh nk pencen masa anak2 meningkat remaja.leh kontrol/kwn derang..risau tgk anak2 skrg, kurang kasih syg..apa ertinya duit kalau anak kurg menjadi :)

Nur Sakinah Ahmad said...
This comment has been removed by the author.
Nia said...

pernah terfikir jgk nak duduk umah jaga anak. tp, tak bleh..huhu..budget lari woo...

Mama Zharfan said...

mixture of all heheh

Wonderful Life with Mary Kay said...

Ila, ayat en papa pasal hutang PTPTN tu sama lah cam my hubby. bary je dia bebel Liza semalam huh... Mentang2 lah dia scholar JPA....

Liza pun rasa nak bhenti keja bila waktu stress, tapi bila time dpt tahu students straight A's SPM, terus tak jadi, terubat segala perit.....

AyuArjuna BiGoshh said...

keje ke tak...adoi dengan keadaan ekonomi neg tak menetu kdg2 pikir perlu juga keja mana tahu memang perlu duit...kan haru kalau hanya satu jer sumber lubang pendapatan :)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

melin: sbb ko tak mo layan so akau kena buat entry kat blog hehe

sitisifir: dokla umah..suami suruh dok umah hehe

ezan: kesian kitakan?

TH: samala kita kan kak nur?

Mama Caca: ko kejala dgn hubby ko..

Kinna: ila mmg suka habiskan masa dgn anak2..

Nia: hehe..samalah kita

MZ: hehe..

Liza: wah cikgu yg baik ne...

Ayu: kan ayu banyak lubang pendapatan terutamanay contest montest kiki