ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Friday, September 30, 2011

Diri rasa tua bila..

1) bila naik menyampah tengok realiti TV spt American Idol, AF..

2) bila naik menyampah tengok citer-citer dengki khianat, sumbang mahram, bunuh2, gangster sana-sini. Biasanya saya akan terus tukar chanell  dengan berkata "Amana baik tukar citer cartoon". dan saya bersyukur bila Amana pun dah pandai menilai..Bila tengok citer yg merepek-repek kat tv dia bawa remote & cakap "mama baik tukar citer cartoon" Sejuk perut mama mengandungkan Amana..

3) bila dah tak dapat lagi mengikut citer bersiri dek kekangan masa..alohai suhaila busynya kamu.. Siapa berani cakap jadi ibu tak busy? Saya bukan ada maid hokayyyyyy

4) bila tengok mak kita makin meningkat usia mengingatkan kita, kita pun makin tua

5) bila tengok kawan-kawan seangkatan berubah ke arah lebih baik

6) bila makin minat tengok siaran yang memberi pedoman mcm talk show Dr Fadzilah Kamsah

7) bila Amana makin tinggi dan melebihi paras pinggang saya

8) bila tengok citer Mekah rasa nak menitik air mata sebab tertanya2 "entah sampai ke kat sana"

9) bila asik terkenang seronoknye sembahyang jemaah kat masjid dengan mak masa bujang-bujang dulu masa tunaikan solat tarawih

10) bila asik terkenang seronoknya masa kat umah mak dulu tiap-tiap khamis boleh kata bersambung-sambung bacaan Yassin dari kami adik-beradik. Ada org kata bidaah baca yassin hari khamis , malam jumaat tue tapi itulah masa yg selalunya kami free. jadi baik baca dari tak baca..

11) bila saya makin tak kenal artis-artis baru kat Malaysia/oversea sebab tak ikuti perkembangan sangat kecualilah Wardina Safiah sbb saya ikuti FB dia, Dynaz sebab dia selalu ada dalam parenting workshop.. semua orang dok cakap Justin Beiber tapi mana satu lagu dia pun saya enggak tau..

12) bila merasakan pengisian rohani itu lebih penting dari material

13) bila merasakan masa ne cepat sungguh berlalu

14) bila saya melihat diri mak dalam diri saya. Dulu mak bangun pagi untuk buat pelbagai keja umah sebab hari-hari lain keja opis. Hari Sabtu Ahad umpama tiada rehat. Kekadang kami masih tido lagi. Tapi sekarang macam tuela saya..Macam mak.. Dalam kepala dah beratur segala macam keja yang nak dibuat.. Sebab lepas tengahari mesti nak ke umah mak/mil/kenduri/dsbg

15) bila makin suka menyimpan rasa dari meluahkannya.. Sebab mula berfikir susah nak mengubah orang;  baik ubah diri sendiri sahaja..Lagipun penat nak menerangkan dari A-Z..dah besarkan? Takkan tak boleh fikir..

16) bila lebih suka buat sahaja sendiri kalau boleh buat ; dari mengharapkan orang. Bila saya tak mampu buat, saya biarkan sahaja.. chill..

17) bila tak sabar menunggu Arief menjadi imam kecil pada saya..

18) bila saya tak kisah untuk meminta maaf sebab saya tak tahu esok masih ada atau tidak untuk saya. Walau kadang-kala saya merasakan kesalahan itu bukan 100% dari saya tapi saya selalu teringat cerita-cerita yang saya baca..cerita kita melepaskan satu hari yang bermakna sedangkan itulah hari terakhir kita/dia di dunia...

19) bila mula merasakan tanggungjawab sebagai ibu tue terlalu berat terutama dalam keadaan semasa sekarang. Selalu berdoa Amana tidak melakukan kesilapan-kesilapan yang pernah saya buat& kesali sehingga kini & Amana akan melakukan kebaikan yang saya buat. Selalu berdoa Arief menjadi lelaki yang dapat melindungi kakaknya & menjadi lelaki yang tahu menilai,menghormati&menghargai wanita. Dan paling penting anak-anak dapat khatam Quran & tidak meninggalkan solat.

20) bila hati rasa tak tenteram buka Quran & baca Yassin..rasa mcm kejap je dah habis.. Di sepanjang-panjang membaca tue kadang-kala menitik-nitik air mata tapi bila habis baca rasa sedikit beban hilang. Dulu selalu tengok mak baca Quran & menangis sendiri.. mmm.. saya pun macam mak?

p/s: dah 20 ne..cukupla..kang banyak sanagat terus jadi nenek kebayan..hihi

4 comments:

Mama Zharfan said...

so true....setiap detik yg berlalu means semakin dekat kita dgn ajal kan...

Tentang Kita said...

semakin usia meningkat kita akan mengalami perubahan dlm hidup kita, cara kita, pemikiran kita, semua owg akan tempuh pengalaman yg sama..saya pun begitu jga

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

mz: harap2 kita tak terleka

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

tk: betul tue