ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Thursday, September 22, 2011

Maksud sebenar akad nikah, kalau faham betul2 mesti lelaki takut..

Renungan besama utk yg dah berkahwin dan yg bakal berkahwin.



 Semua adik-beradik saya ustaz ne yang nikah kan


"Aku terima nikahnya si fulanah binti si fulan dengan mas kahwinnya RM....”
Itu adalah tersurat.

Apa yang tersirat? Yang tersirat ialah,

“Aku tanggung dosa-dosa si fulanah ini dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung dan aku tanggung dosa bakal anak-anak aku. Akulah orang yang bertanggung jawab dalam memberinya nafkah zahir dan batin, memberinya ilmu dunia akhirat dan juga bertanggung jawab memegang tanganya bersama-sama berlari bertemuMu Tuhan. Aku juga sedar, sekiranya aku gagal dan aku lepas tangan dalam menunaikan tanggung jawab, maka aku fasik, suami yang dayus dan aku tahu bahawa nerakalah tempatku akhirnya dan malaikat Malik akan melibas aku hingga pecah hancur badanku. Akad nikah ini bukan sahaja perjanjian aku dengan si isteri dan si ibu bapa isteri, tetapi ini adalah perjanjian terus kepada Tuhan."

Takut tak wahai lelaki? Tak takut? Oh mentang-mentanglah neraka tue tak boleh nampak sekarang.. isk..isk..  Betapa berat tanggungjawab yang kamu-kamu pikul.Jadi jangan amik mudah & enteng. Penah saya baca kalau suami masuk neraka belum tentu isteri masuk neraka tapi kalau isteri masuk neraka berkemungkinan akan menarik suami masuk neraka..mmm.. Didikla isteri dan anak-anak anda paling mudah anak-anak & isteri didik di atas tikar sejadah selepas salam-bersalam tue bagila tazkirah sikit.Nasihatla sikit-sikit..Betul tak?

p/s: Penah baca tag di FB tapi lupa nak letak. Hari ne ada jumpa lak kat sini .

8 comments:

AyuArjuna BiGoshh said...

berat tu tanggungjawab
;0

AyuArjuna BiGoshh said...

berat tu tanggungjawab
;0

Aleyn said...

Kita sebagai isteri pun kena pandai bawa diri...tanggungjawab kita pula membentuk anak2 menjadi insan mulia....kalau suami lupa kita wajib ingatkan...

Saling lengkap melengkapi...insyaAllah rumah tangga diberkati...

Mama Zharfan said...

mutual responsibility sbb marriage is a partnership :)

Tentang Kita said...

ramai yg x faham erti nikah itu sendiri sbb itulah byk kes2 penceraian berlaku dan saban thn sentiasa meningkat

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

Ayu: beratkan??

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

Aleyn: betull..suamisteri kena sehaluan dlm memdidik anak2

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

MZ: yupppppp

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...