ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Friday, September 9, 2011

Nasi Goreng Superb!!

Dah lama tak masuk citer-citer resepi. Asik-asik contest. Asik-asik hadiah..Mehla kita jenguk resepi pulak. Masak ibu bekerja takle havoc mana tapi nak kepoci jugak..kiki..Bukan main semangat masak nasi lebih sehari sebelum untuk buat nasi goreng keesokkan harinya. Dalam hati dah niat nak guna peralatan orang dulu-dulu.


Batu lesung!! Lain tau rasa kalau kita menumbuk. Kalau saya guna bahan yang sama tapi saya blend rasanya semacam je. Bahan yang saya guna cili hidup, cili api merah super hot, bawang merah,bawang putih. ikan bilis. Menumbuk sampai gatal-gatal. Gatal-gatal sampai ke siku.Macam orang alah seafood je.. Merenyam-renyam.. Niat hati nak bagi En.Papa makan sedap-sedap.. Walau kena gatal-gatal..


Dah ada anak kenalah pikir perut anak-anak comel.Takkan nak bagi diorang makan nasigoreng  ciliapi. Ada yang meraung walau saya sedar kebolehan makan pedas En.Papa tue dah diwarisi oleh anak-anak.Hehe. Saya cuma tumbuk bawang merah, bawang putih dan ikan bilis. Saya masak nasi goreng anak-anak dulu. Cuma letak kunyit serbuk sikit bagi warna.


 Udang dan sotong yang jadi pelakon utama hehe.Oh jangan lupa masukkan sos tiram ye selepas menumis bahan-bahan tumbuk & pelakon-pelakon utama ne. Bila pelakon-pelakon utama ne dah kecut masukla sos tiram sesudu dua..


Anak dara saya dah boleh diharap di dapur tau. Suka basuh pinggan etc etc. Mula-mula saya panggil Amana. Amana boleh jawab "Amana makan biskut ne mama, kejap ye" Dah habis makan biskut saya tanya nak tolong mama tak? Inilah hasilnya.. Amana tolong koyak-koyak cendawan jadi halus. Masa hari raya kat umah mak saya, saya tengok dia tolong mak saya dengan seronoknye mengerjakan cendawan ne. Sampai kitaorang jadi takut cendawan dah takde rupa cendawan hehe.


Tiada hiasan sebab En.Papa tak suka bawang goreng, tak suka daun sup dan sebenarnya tak makan sayur-sayur. Mula-mula En.Papa kata sakit kepala. Dah mengomel sakit high blodd presure / vertigo datang lagi la ne . Tapi bila makan tambah 3 kali!! Terus tukar " Sakit kepala ne sebab lapar kot" haha..
Akhir kata pesanan penaja : Sila guna batu lesung instead blender.Lain rasanya ibuk-ibuk ye...

12 comments:

Mama Zharfan said...

siyes superb hehehe my hubby jenis tak suka nasi/mee/bihun goreng...*sigh

mamaRIFQY said...

rumh kite mmg xde lesung ..hahhahaa..boleh???kuikuiiiii ! ! !

Ikhlas Dari Hati.... said...

mmmm... bahan2 nyer pun dah menunjukkan hasilnya yg MACAM sedap.. hehe.. tp akak rasa CONFIRM sedap kan Ila... nanti buat lagi, bawa lak utk akak eh.. hihi...

Aleyn said...

Setuju sangat2....tumbuk lagi kowww!!!

ibu amoi & raid said...

terpaksa blend jugak..klu x moncet x mau mkn..

Ya ALya said...

memang sedap bila guna lesung batu ni....heheheheh

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

MZ: alamak rugila..kalau tidak ila pos utk MZ & hubby haha

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

MR : betul ke??

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

IDH: nanti ila buat lebih ye mak buyong

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

Aley..kan?kan? kan?

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

IBu Amoi: hehe..ada ank kecik mcm tuela

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

YA Alya..bestkan?