ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Tuesday, March 13, 2012

Citer kisah Dirang.. Citer kisah AmanArief.. Dilema parents zaman sekarang..

Okla dah tajuk ada nama Dirang saya nak jugak citer sikit-skit. Semalam balik dari Penang sampai umah dalam jam 11.30malam. Macam biasa sebelum tidur saya akan belek2 hp cikai cenonet saya yg cuma bisa tengok status, komen , jawab, like.. nak tag kirim salam.. Oh lupa nak cakap ini bukan entry nak up trafik ye.. Tak de masa..

Terbaca kisah Dirang kat FB.. sedih sungguh apa dosa anak tue? Orang jahat ramai sangat kat Malaysia sekarang ne. Tak macam dulu. Dulu-dulu semua jiran amik tahu. Anak sapa etc etc. Dulu akak kena langgar mamak roti 2,3 parent datang umah bagitau. Sekarang nak lebih-lebih takut pulak parent tue marah ye dak? Dulu adik saya jatuh longkang kawan-kawan akak yang tolong angkat. Sekarang? Ko jatuh, sila bangun sendiri.. Kalau tanya "Sakit tak?" Jawapan akan dapat  "ko buta ke? Jatuh mestilah sakit!!" :( Amik tahu salah, tak amik tahu pun salah...

Kenyataannya: ---------> institusi kejiranan makin lemah. Tapi saya pun sama.. Saya jenis tak aleart.. Tapi En.Papa tidak.kalau org sebelah umah nampak lain macam dia perasan, orang sebelah rumah punya kasut tak bergerak2 pun dia perasan., keta org sebelah parking salah pun dia perasan, keta org depan tak bergerak2 2/3 hari pun perasan.. sampaila masa kami tak balik umah 2/3 hari, rumah sebelah kena rompak! Banyak barang kemas hilang.. India kan banyak barang kemas stok emas zaman keturunan yg diturun kpd anak2 bila kawin.. kesian sungguh. India sebelah umah kami yg lama  mmg baik, ramah.. Amana pun samapi main kat umah tue.. Wife dia mmg India dari India. cantik stok2 hindustan. Oh citer balik  pasal kena rompak.. Kat sini ada jaga tapi kena rompak jugakkan? Siapa kata guarded house selamat? Yg jaga tue pun org asing..foreigner.. SO?? Nak kata apa?

Kalau pg mana2 hypermarket tak payahla nak justify bila nampak parents menjerit mcm mak lampir kat anak2.. "isk mak budak tue garang depan org pun nak marah2, bapak dia tue macam bapak tiri' No! No! No! Sebabnya budak2 ne walau mak kata JANGAN tapi mmg diorang tunggu time je untuk lepaskan diri dari kawalan parents.. Amana selalu macam tue.. Saya tengok je perangai dia.. Saya kata kejap lagi saya bawak pg tempat mainan, dia kata "ok mama" tapi bila saya pusing jee..dia lari mcm pelari pecut!! sekejap dah hilang.. Bila saya jumpa mmg saya marah dia kat situ jugak!! Siap cubit lagi!! GERAMMM SANGAT!! Kalau papa dia dapat mmg lagila kena..

Arief pulak mmg bangsa tak takut orang. Saya pulak takut. Dah banyak kali saya cerita tentang Arief yg peramah ne. Sampai org Africa bagi duit &mainan. Dahla diorang tue besar2 , cakap pulak garau2.. Saya peluk je anak2 bila nampak diorang tapi Arief? Lagi dia kejar Negro2 ne..tau tak?? Apa saya nak cakap? 

Budak2 yg hilang tue kebanyakkan  mak dia lepaskan beli makanan kat kedai vice versa.. Mcm kat kondo saya ne pun mcm tue gak.. Saya ada jumpa budak2 turun beli makanan kat kedai tepi kolam. Mana nak sangka ye nak jadi.Nampak selamat je.. Dulu2 mak pun selalu mintak kami adikberadik beli barang.. Tp itu dulu ye kawan2.. sekarang jangan..

Baca je citer Dirang saya tak jadi nak tido terus panggil Amana peluk Amana kuat2.. Bagi nasihat macam2, tgok adik, jangan bagi adik kuar dari pintu umh ibu (pengasuh budak2 ne) , kalau org panggil jerit nama mamapapa kuat2, jangan dekat2 dgn keta yg panggil Amana, tp anak... setara manalah akal fikiran mereka.. hari ne nasihat ; esok lupa.. yg tua ne hari2 cakap pun lupa jugak..

Nak kurung anak je ke dalam rumah? Kesian pulak anak2. tak macam dulu2 ok je main padang depan umh.. Rumah depan padangla katakan. Dulu balik sekolah jalan sendiri je..  Sekolah jauh jugak..Jalan ramai2 dgn kawan2.. Sekarang? Umah tak sampai 1km pun naik bas. Llebih baik suruh bas amik & hantar.. Biar kuar duit sikit jangan merana anak hilang.

Moga anak2 kita selamat dalam perlindungan Allah.. Hari ini Allah pinjam mereka pada kita, esok belum tentu lagi..

15 comments:

pizet said...

hari ni hari dia..kita punya nasib x tau lg macam mana..moga mak dirang tu tabah dengan kematian anak dia...

AyuArjuna BiGoshh said...

hmmm sedeykan harap2 kita semua + anak2 + kejiranan dilindungi

mrs.ecam said...

huemmm sedey bce kisah dirang...n sayu hati bce enty awk ni sbb ank2 sye pong sme...lg sye ckp JANGAN lg la die buat...kdng derang merayu2 nk main kt luar pagar umh...sye bkn x bg tp kdng si kecik nk tdo...sye nk nenenkn...klu sye lpskn abg2 die kt luar klu jd pape camne...ank sye plak pantang kwn ajak main jauh sikit,...mmg die follow jek...dh nasihat main dpn umh pong x jln...sbb tu la sye mangga pagar...pki mangga yg kne password2 klu nk bukak....sbb klu pki mangga yg berkunci ank sye bleh bukak sndri...huhuhu btol la...zaman skang x slmt mcm dolu2....moga2 kt sefmily sentiasa d lindungi oleh -NYA...amin insyaallah

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

aah. moga mak dia tabah.. mak dia pun tak sangkakan.. kesin mak dia..dahla baru abis pantang

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

k.ayu-mmg sedih..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

mrs ecam- anak2 kita ne dah mcm terkurung jekan?? ila pun kesian kt anak2 tapi nak buat mcm mana..

Mizz ErMa said...

betul tu..bila baca paper pg tadi, ya ampun..apa la sangat dosa budak kecik tu sampai dia dibakar? tak berhati perut langsung penjahat2 sekarang nih..

Mama Zharfan said...

memang sgt sedey adn sgt scary...:(

mama rifQy said...

mmg sgt sedeh kan ila..banyak sgt dah bende2 mcm ni yang berlaku.mintak2 kite sume djauhkan dr sume ni

lieyalatif said...

LIEYA SEtuju sgt2.....lagi pun perangai org kite ni kalo nampak mak bapak marah anak kat mall or public mule laaaa sok sek mengumpat kate maknye garang le, tak tau malu marah anak.....tapi tu laaa..dieorg tak tau, kalo budak dah ilang air mate darah menangis pun tak gune.....lagi satu anak2 yg dipakaikan harness tu....mule org yg tgk dok mengumpat kate mcm anjing laaa...ape laaaa...tapi tu laa dieorg ni tak pikir betul2 gune otak.....bile budak tu ilang ke ape cube kite tgk, mak bapak jugak yg dipersalahkan.....ishh emo plak lieya membebel hihihi...pantang le dengar cite2 ilang anak nie....seriau....

norhidana said...

sgt setuju lah... dulu2 jiran sgt lah peramah n amik tahu tp tak semua jiran camtu... mana yg jenis prihatin je...tp skrg nih mmg bahaya kalu tgk budak2 main sndiri2kan...

kt apatment akak nih kalu balik keje msti ada tgk budak main2 tanpa ada mak bapak perati,kadang terpikir tak tkt ke anak2 ilang ke pg mana2... aduhla

dulu masa akak ni kt kg masa dh msk sekolah menangan baru mak berani suh gi kedai tu pun kedai kt kg je... tp skrg nih mak bapak tak kisah sgt anak2 yg kecik tu ke kedai sorang2,kadang blh suh beli itu ini... ish mintak dijauhkan

madammondoq said...

memanglah.. sekarang ni.. nak main depan laman rumah sendiri pun kita kena perhati and pantau 24 jam!! dasyat tol..

Aine Ainun said...

Setuju dgn kata2 lia...

Zaman skrg byk cabarannya kan...
Smga kejadian mcmni jd pngajaran pd kita

Mama Ema said...

sekrang dah kurang nilai kasih sayang... memang takut nak jauh dari anak-anak..tp itulah anak-anak lebih suka dgn orang yg baru kenal...

SURIA AMANDA said...

makin x selamat skrg ni..apapun kita kena alert..