ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Saturday, June 23, 2012

inilah saya jadi anak dan ibu tiada bezanya

dulu masa remajaselalu wonder bila tgok kawan2 selalu outing kat luar diorang tak penat ke? utk saya n adik2 ppuan kami punya tugasan. mak da penat keja so bila kami makin besar rasa tanggungjawab mstila ada utk tlg ringan beban mak.. kak long selalu tlg mak masak sbb tue along pandai masak. ada plak suka kemas umh menyapu n lain- lain. adik pulak si bongsu lagi banyak menyibuk.. saya? saya suka air.. so saya suka basuh bilik air, suka basuh keta, basuh baju opis mak.. baju opis mak ada yg kena basuh tangan.. and at the end kami kepenatan nak g mana2 sbb da penat buat keja umh. belum lagi urusan kain.. mkn tghari pastu terlelap kpenatan. celik mata kain baju nak lipat. masuk lak malam n akhirnya tak kemana2.. mak dah train kami buat semua urusan umh baru blh kuar rumah.. tapi bila semua siap hari dah malam.. hahaha... itu zaman sayalah tp saya pcaya anak2 zaman sekarang tak begitu. kalau tidak takkan banyak sangat masa melepak kat luar? ye mungkin ada maid atau mak diorangla jadi maid?

adik saya yg bongsu sehingga kini walau cuma dia di rumah n kami kakak2 nya dah berpindah sbb berkahwin, tiada siapa nak monitor dia, tapi saya tahu dia masih bersikap spt kami kakak2nya. bukan memuji adik sendiri tapi saya tahu . saya akan call n dia akan buat laporan. "adik nak kuar tapi adik dah masak utk makayhabg" pastu tak lama ayah plak msg bagitau "adik masak bla bla.. "tak lama adik saya lak msg "abg kata adik masak tak sedap" haha..

ada anak ppuan di luar sana main kuar je rumah tapi rumah mcm kapal karam. adakah urusan luar lebih penting dari bantu mak kat rumah?kasihan mak mereka.. and saya tak tahu adakah saya boleh didik amana mcm mak didik kami.. punya rasa belas pada ibu sendiri.. tak perlu disuruh tapi punya deria rasa bahawa ibu penat carik nafkah..

bila jadi isteri pun begitu jugak. semua rutin tue saya buat kembali n paling penat semua saya buat sendiri tanpa adik2.. sedikit lega hal anak n keta mmg suami yg urus. tapi bila makin berumur nie (alohai mcm dah tua benar) kadar kepenatan mkin segera n saya malas nk paksa diri sbb desicated disc. tp kebanyakan masa masih memaksa diri utk buat semua sbb kalau dibiar lagi berlonggok ye tak?

sekarang masih lagi atas katil berbaring, melepas lelah slepas masak sidai kain, kemas dapur, kemas baju anak2.. sedangkan saya dah janji nak kuar dgn kakak saya. ada jugak la yg akhirnya tdo kat umah kakak saya annti haha.. cumanya saya mesti kuar sbb saya tak nak anak2 cuma tperap di rumah merpati ini.

cuma beza dulu n kini kalau saya rasa nak kuar jugak saya boleh ajak suami bawak saya kuar malam2 hihi.. makan roti canai atau sebagainya even jam dah mencecah 2 pagi.. tapi masa kecil2 dulu jam 2 pagi dok bergurau-senda terbahak2 n akhirnya ayahh rotan masing2 sbb tak tido2..

3 comments:

transformed housewife said...

kami adik beradik dulu pun selalu kena suruh buat kerja rumah. yg lelaki (ada 5 adik lelaki) selalu kena suruh menyapu, sidai kain dll. ada 3 je perempuan, jd knur mmg memasak atau kemas2 rumah, yg 2 perempuan lg pun ada kerja masing2. anak2 pun knur dah mula latih suruh buat apa yg mereka boleh.

Hani Shaklee said...

saya dulu..masa kakak2 duk asrama..saya la yang kena buat sumer keje rumah..nak harapkan adik2 sume kecik2 lagi..takdelah kecik mane pun..kalau saya form 4 diorg form 2, form1..kire dah besar la tu kan..huhu..tapi nk wat camana..yg besar ni la jugak yg buat semuanya..dari masak ..kemas umah..siram pokok bunga..lipat kain segala bagai..muka nila..hehe

Unknown said...

saya anak sulong yang agak manja dan malas!! camne tuh ila..sbb mak kite mmg terlebh rajin.suri rumah yang sangat rajinnn!!!