ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Sunday, September 9, 2012

Sebagai ibu saya sedih tengok anak yang aktif jadi kurus begini

Percaya tak gambar anak yang kurus kering nie Arief? Nampak sangat tak sihatkan?Kawan-kawan belog dan semua kawan-kawan yang biasa tengok wajah mugil Arief percaya tak?Saya bukak balik hp tgok gambar nie berulang2 kali & rasa nak menitik air mata. Betul ke ini gambar anak manja saya?Tadi tunjuk kat mak, mak pun sedih & susah hati

 Tengokla saya bawa dia ke taman untuk dia sedut udara segara supaya sakitnye cepat pergi.Tapi dia sungguh tak bermaya. Dia cuma duduk macam nie je. Sepanjang nak ke taman nie saya dukung dia. Rasa mau patah dua pinggang. saya dah lama tak dukung Arief jauh2 sbb sakit belakang.Tak la jauh mana tapi utk saya yg desicatted disc nie jauhla

 Sedih sangat... Selalunya dia akan melompat2 kalau ke taman nie 
Habis semua burung pipit dia kejar. 
Mainan nie sampai berapa kali dia tawaf.
Tapi hari nie dia hanya tunggu saya dukung dia sahaja

Tengok gambar nie lagi sedih. Mungkin dia ada keinginan nak main tapi badan dia letih sangat.Sebenarnya dah beberapa hari Arief asik muntah2 & berak2. Tak payahla tanya berapa banyak pampes yg habis. sampai punggung dia merah2 sbb asik berak cair.

Dan alhamdulilah. Sehari sahaja saya jaga dengan izin Allah  dapat Arief senyum semula walau masih cengkung lagi. Balik dari taman saya terus mandikan Arief. Sebab dia muntah & terberak lagi kat taman. Saya bagi dia rehat dan cepat2 saya masak sup ayam. Kalau anak2 sakit saya tahu tak ada masakan luar yang dapat mengubat anak2 kecuali masakan mama sendiri. Bila nasik & lauk masak terus saya suap Arief. Alhamdulilah sepinggan dia makan. Tak lama lepas tue saya bagi makan ubat sakit perut, ubat diheria & ubat muntah. Arief berak lagi. Saya cuci lagi. Dan lepas tue Arief tidur. Sementara Arief tidur saya buat apa2 yg patut &  rehatkan diri. Alhamdulilah Arief bangun dia kelihatan segar. Tapi adalah jugak berak sekali. Lepas tue  En.Papa pulak bawa dia keluar untuk dia amik angin. Dan gambar di atas adalah gambar bila kami bawak dia  ke taman pula waktu petang.

kenyatannya ank2 nie lebih siht dijaga ibu sendiri. Bukan bermakna babysitter tak baik tapi feel tue lain. lebih2 arief yg manja sgt dgn mama.. manakan sama babysitter dgn mama sendiri... semoga satu hari nanti saya akan dapat jaga anak2 dengan tangan saya sendiri.. insya allah..Amin..

8 comments:

Wan Amira said...

betul, kalau kite jage anak kite, insyaAllah kan.. tapi itulah kite ni mak bekerja, tak boleh nak tengok mereka sepanjang masa :(

Gieyana said...

kesiannya Arief..moga dier cepat sembuh k...ada juma
pa Paed tak?

Liza said...

Bezanya Arief. Anak-anak ni kalaus akit sehari pun dah kurus. Kesian tgk. Moda Arief cepat sembuh..

mamaRIFQY said...

kesiannyer arif...makin kurus!! mmg kan..kalo anak sakit xsihat mest sedeh je..bile xsihat, die nak main pon tak larat

transformed housewife said...

tulah kita ni kalau ada peluang mmg teringin jg anak2 sendiri. Cuma kewangan yg tak mengizinkan.

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

insya allah one day kita akn dpt peluang tue. ila harap mudah laluan ila. hrapnya jln tue terang dan mudah utk ila. bkn hanya harapan tp kenyataan..

kinna said...

nmpk sngt bdn arief makin kurus...takpe, mama arief rajin masak. mkn byk2 ye arief.. semoga sihat sokmo!

Wansteddy Tales said...

Masa damia sakit teruk dlu. Wan sampai cuti tanpa gaji. Pinjaman habis utk bayar baki hutang gaji yg terpakai. Pd wan itulah dugaan n pengorbanan selaku seorg ibu yg wan kena tanggung. Tp bila kenang2 kini. Alhamdulillah.. Ada hikmahnya anak sakit dlu. Kiranya Allah nk bagi masa kat wan agar dekat dgn anak. Biar pn dgn cara diuji mcm tu sekalipun. Wan doakan yg terbaik atas apa jua keputusan ila :)