ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Wednesday, October 24, 2012

9 Zulhijjah = 25 Oktober = Birthday Amirul Arief = Disunatkan berpuasa


Arief memang anak manja saya. Amana pula anak manja En.Papa. Kelahiran Arief saya lalui dengan amat mudah. Alhamdulilah. Proses mengandungkannya juga saya lebih tenang berbanding ketika mengandungkan Amana. Mungkin kerana ia pengalaman yang ke dua. Dan mungkin juga saya lebih suka "let go" sahaja kalau ada perkara yang mengusik hati. Dan mungkin kerana tika itu saya lebih gembira dan bahagia :) Mungkin kerana itu juga Arief  lebih happy go lucky berbanding Amana yang agak kurang dapat dikawal moodnya. Arief mudah tersenyum & mesra  pada sesiapapun dan ia membanggakan saya. Malah menakutkan saya juga adakalanya. Bimbang anak diculik!

Kehadiran Arief membuatkan saya rasa sangat disayangi tanpa sebarang alasan. Arief tetap akan datang pada saya walau saya memarahinya. Tetapi kini Arief makin besar .. Anak-anak juga punya perasaan. Baru2 ini kerana kepenatan yang amat sangat saya pukul Arief :( :( :(:( Arief nak bergurau dan mengigit saya.. Tapi gigitannya terkuat ..  Tindakan refleks mungkin .. Saya pukul dan saya biarkan sahaja Arief. Belum pernah saya pukul dan biarkan Arief macam tue saja. Masuk bilik. Baring & pura2 tidur utk tenangkan diri. Selang beberapa minit Arief masuk. Panjat badan saya dan baring macam biasa sambil cium pipi saya berkali-kali tanpa henti. Mungkin sebagai tanda mohon maaf (macam perangai saya jeee)  Cepat2 saya minta maaf & tak sangka.. ARIEF TERUS MENANGIS!! Nampaknya anak saya dah memahami banyak perkara. Arief dah tahu merasai apa itu kesedihan... Dah besar rupanya anak bujang saya. Sebelum ini kalau kena pukul pun bila saya pujuk dan minta maaf Arief masih ketawa seperti tiada apa2 yg melukakan...

Kehadiran Arief kini membuatkan saya memahami bagaimana ibu saya sangat menyayangi adik lelaki saya, Ramadan. Dulu masa kecik2 sedikit cemburu melihatkan mak terlalu melebihkan adik lelaki kami sedangkan kami anak perempuan dididik amat berdikari. Tapi kelahiran Arief membuatkan saya sedar amat sukar untuk memuaskan hati setiap anak. Dalam saya berusaha untuk tidak memperlihatkan kasih sayang yang keterlaluan pada Arief dengan kerap membawa Amana berjalan bersama saya sahaja (bersendirian-tanpa En.Papa & Arief) Amana masih merasa cemburu. Harap2nya Amana seperti saya. Cemburu itu hanya kerana sayangkan ibunya. Cemburu itu bukan dendam yang berlarutan. Kerana dalam cemburu pada adik lelaki saya; kenyataannya saya amat menyayanginya dan setiasa mendoakan kesejahteraan hidupnya. Harap2nya Amana seperti saya... Sentiasa menyayangi Arief seperti saya sayangkan adik lelaki saya, Ramadan. Jika apa2 berlaku pada saya pasti adik lelaki saya yang akan membela saya begitu juga Amana; pasti Arief pembelanya...

SELAMAT HARI LAHIR YANG KETIGA BUAT AMIRUL ARIEF
SEMOGA MENJADI ANAK YANG MENDIRIKAN SOLAT
SEMOGA MENJADI ANAK YANG BERIMAN
SEMOGA DITEMUKAN JUGA JODOH DGN WANITA YANG BERIMAN
SEMOGA DIBERI KEJAYAAN DI DALAM KEHIDUPAN & KERJAYA
SEMOGA DIBERI KEBAHAGIAAN DI DUNIA & AKHIRAT

(doa ini yang mama panjatkan setiap solat.moga2 ada salah satu diantaranya waktu solat itu Allah makbulkan doa mama. kalau tiap2 hari mama doa pasti Allah akan makbulkan juga. Amin)

Birthday Arief akan kita celebrate sekali nanti selepas mama balik dari outstation minggu depan. Kita akan sambut bersama-sama. Bulan Oktober adalah "bulan birthday" kerana saya, En.Papa dan Arief dilahirkan pada bulan yang sama :)


12 comments:

ieja amieja said...

assalam..
selamat hari lahir budak hensem arief..semoga termakbul sume doa2 mama ye..insyaallah..bukan ke doa seorang ibu doa yg plg mustajab..
cemburu begitu rasanya normal kot..ank akk yg sulung sampai sekarang suka membandingkan perhatian yg lbh ayah dorang pd ank akk yg lelaki tu(no 2)..bukan tu aje dia jg membandingkan akk melayan arina..dia boleh kata 'isya dulu 6 thn mama x buat mcm tu pun..'..hurmm ank..ank..mmg susah kita sebagai ibu bapa nak puaskan hati ank sama rata kan..hakikatnya k/syg tu kita beri sama je..

mummY daniSha said...

bagusla doa tu...sy selalu doa jadi anak yg solehah dan cerdik...nak doa specifik macam tu jugakla hehe...ye,betul doa dr skang kan..ustaz penah pesan kat sy,doa amek masa utk diperkenankan...kalau nak jodoh baik,doa sejak sekolah lg hehe..kelaka je ustaz tu tp benar kata2nya =)

mama aini said...

`hepi bezday` buat arief pada 26/10..semuga jadi ank yg soleh amin..senangkan nak celebrate bezday yg kebetulan sama bulan oct ni..

ummiarissa said...

selamat hari lahir arief...

p/s:bila nak bercuti di kelantan ni?jomlah cuti2 malaysia..he he he


.: iEyLa :. said...

happy birthday arief...
moga membesar menjadi anak yg soleh dan membanggakan papa dan mama...

Wan Amira said...

happy birthday arief.. makin hensem dia.. moga jadi anak yang soleh..

hari ni i tak sempat nak puasa :( bendera merah baru nak habis

Nur-nba said...

Amin.. Sayu juga hati dengan kisah yg Ila ceritakan tu.. Pandai Arief mengambil hati ibunya..

Selamat Hari Lahir buat Arief dan Ila juga... Moga apa yg Ila doakan untuk Arief dimakbulkan Allah.

Nur-nba said...

Amin.. Sayu juga hati dengan kisah yg Ila ceritakan tu.. Pandai Arief mengambil hati ibunya..

Selamat Hari Lahir buat Arief dan Ila juga... Moga apa yg Ila doakan untuk Arief dimakbulkan Allah.

Gieyana said...

Ouchh...ARief mcm nureen.,pdai amik hati mama yer...

Happy birthday utk arief.. :-)

Deq's Qienz said...

slmat hari lahir mirul.mg mnjadi ank yg soleh..slmt hr raya buat mirul skluarga jugak :)

Kesuma Angsana said...

happy birthday ye n selamat hari raya aidiladha juga

tiefazatie said...

slmt hari jadi dik...=)