ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Wednesday, October 3, 2012

Ikan Siakap Sweet & Sour . step by step

 Okey ye anak murid sekalian,
 mari belajar memasak
sebenarnya cikgu pun baru belajar dengan kawan opis
so cikgu nak bagitaula cikgu pandai
baru belajar dah jadi hihi
meh kita kenal2 dulu dengan bahan2

Ok kena ada cili hidup, bawang besar, bawang cantik, bawang putih dan yang tertinggal adalah daun limau purut. Tidak dilupakan anda perlukan pisau untuk menghiris semua bahan tersebut :)

 Saya guna cube nenas yang nie. Inilah yang paling kecik. tak de kecik lagi ke?

Muahaha... Part nie paling best sbb i guna kicap jalennn
Jalen sponsor masakkan nie tau :)

Ok setelah kenal dengan bahan-bahan mari kita mulakan sesi pembelajaran kita ye

 Hiris segala mak nenek bahan tadi.. En.Papa tak suka. Dia kata banyak sampah.. wahhh komplen pandai ye.. tapi bila makan habis pulak..kiki.... "kalau takde bahan nie bang.. samalah macam makan air paip" ..hishhh.. tp kesian jugak sebab en papa dok kaut kuah2 kat celah2 "sampah-sampah" nie.. saya rasa kena kurangkan bahan2 nie.. mungkin terlalu banyak.. konsep more the merrier tak leh pakai di sini.. lagipun tekak suami kena jaga dah dia tak suka benda2 nie kita kurangkanlah ek.. (tekak i sapa nak jaga? haha.. mak nanti masak gulai hati ayam taruk nangka ye.. eh mak jugakkkk yang ingatkan...)

 lepas hiris goreng segala bahan2 tadi tau. takde satu pun boleh tinggal..

terliur pulak tengok ikan nie.. eh sori ek bukan ikan nie sorang satu habiskan.. satu utk saya & en papa. lagi satu untuk amana&arief & mama diorang.. eh.. tukang masak kenalah portion lebih.. macam tak biasa pulak.. sebab tue cer tengok.. kan ke tukang masak lebih gemok dari yg tukang makan?  :) :)

 Nenas nie korang hiris-hiris macam nie tau.

 magic tak? tetiba je kuah dia jadi merah.. kiki.. korang masukkan dua / tiga sudu cili kering mesin dalam nie.. masukkan sos cili & sos tiram sesedap rasa. masa nie jugak masukkan nenas tue.. dan PALING PENTING MASUKKAN AIR NENEAS TUE DUA ATAU TIGA SUDU!! #over tak? nak amik gambar punya pasal sampai  tuang sos atas senduk#

 masukkan daun limau purut

yummylicios!! buruk betul letak ikan panjang nie dalam pinggan bulat. kalau masuk kelas chef2 tersohor dah lama kena buang kelas.. nanti umah baru nak beli pingggan lawa2.. so nanti kalau masuk lauk2 dalam belog nampakla sedap walaupun tak sedap hahaha


di samping itu saya masak jugak kudap2pan utk en papa yang di kasihi
#bila cakap jawa tak ngaku tapi manjang nak makan tampee#

 mengada-ngada sayur nie tau.. dah 4 kali rotate masih jugak terbalik!! suka atila..
bukan hanya perut suami kena jaga, perut anak jugak perlu jaga
sebanarnya mak dia je taram sorang2 :(
susahla anak2 semua dah ikut papa dia tak makan sayur
GRRRRR

nanti kita kongsi resepi lagi ek
yela resepi nie simple
nanti i buat resepi hebat baru uools terbelalak mata!


15 comments:

KhaiRin : anies said...

akk, mn ada org makan air paip hehehehe

-iLLa- said...

sedap!!

Liza said...

Laparr... :(

Deq's Qienz said...

Wahh terliurr saya..nyum..nyummm

yumielufya said...

waaaaaaaaaaaaaa...terliurnya kak ila...kena cuba ni tp sayang yumie tak makan ikan tu....

Ummu Madihah said...

terima kasih cikgu, ajar masak sedap-sedap hari ni, he he!!

~♥ iella ♥~ said...

tetiba lapar bila tngk gmbar mknan tue.. Cm sedap ja...Nk try la..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Rajin u buat step by step ye :D

Nampak sedap pun... walaupun ekor ikan terjulur keluar dari pinggan tu :O

Mama Gee said...

wahhhh sedap2....kecur air liooo

Nida Mohd said...

wah..terliur sudah..

.: iEyLa :. said...

wohoooiii...dah terasa2 kat bibir dh ni kak..hiks..
simple tp jelas nmpak sedap.. :p

Mama Zharfan said...

lapar la plak hehheh

Nur-nba said...

Memang sungguh menyelerakan.. Bila2 boleh cuba resepi ni..

Nur-nba said...

Memang sungguh menyelerakan.. Bila2 boleh cuba resepi ni..

Ikhlas Dari Hati.... said...

ala ilaaaa.. tetiba lapar la pulak!! sedapnyer lauk2 ni...