ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Wednesday, November 28, 2012

Kita semakin tua

Kehidupan nie banyak fasanya itu namanya manusia. Tp setiap fasa kita patutnya berubah ke arah yg kebih baik bukannya masih kekalkan sikap yang buruk2 masa zaman muda. Tak faham dengan sikap manusia yang tak nak berubah ke arah kebaikan tapi masih suka kekal dengan maksiat di zaman muda. Atau pun sebab dah terbiasa buat dirasakan perkara itu bukan maksiat tapi perkara yabg normal? Mungkin jugakkan? Tapi orang yang tak biasa akan merasakan itulah pintu ke arah kemaksiatan. Org yang dah biasa merasakan kita yang tak biasa nie kolot. Sebab nak naik angin atau menegur benda yang "normal" pada mata dan jiwa mereka.

Sbg contoh : Syaitan tak akn suruh org terus minum arak. Mula2 syaitan  buat hati gembira untuk ke konsert2. Lepas tue terjumpa kawan baru yang suka ke kelab. Tak penah jejak kelab terikut2 kawan ke kelab. Mula2 order coke tgok sekeliling. Lama2 orderala pulak  arak.dah tercapai kpi syaitan. Betulkan? Lepas tue benda lainlah pulak yang jadi sebab arak, benda2 lucah,zina memang tak boleh dipisahkan! Perkara buruk bermula dengan perkara yang dianggap "normal"

Kalau kita ada target utk kumpul harta yang banyak sebelum pencen sebab tak nak keja lagi bila dah tua atau tak nak menyusahkan anak2 nanti kenapa kita tak fikir yang sama utk harta akhirat. Yg akhirat nie lagila sebab kita tak tau tarikh "pencen". Esok pun blh pencen ye. Jangan ingat umur 55 baru nak dijemput ilahi. Ada tak baby meninggal.adakan? Budak kecik? Adakan? Siapa kata tua baru meninggal?

Kalau dah makin tua tue bawak2 la rapatkan diri dengan org masjid. Bukan sibuk nak ke karoke. Bukan sibuk nak ke snoker. Bukan sibuk nak main judi walau atas apa alasannya. Pernah tak baca ..kalau nak kenal seseorang tue ..tengok sahabat2nya.. kalau nak berubah tinggalkan kawan2 yg bawak ke arah maksiat. Tapi sayangkan nak tingalkan kawan yang jadi teman utk perkara yang melalaikan nie?

Kalau saya berhadapan dengan org macam nie saya akan menegur supaya berubah. Tapi kalau saya dah mula diam maksudnya saya dah jarakan diri secara senyap. Dan yang sebenarnya saya meletakan tempoh. Kalau org tidak mahu berubah ke arah kebaikan, LEBIH BAIK KITA YANG BERUBAH.PERLU APA MASIH MENJADI TUNGGUL ? SABAR MANUSIA ADA HADNYA!Lama2 kita terjebak sama dengan maksiat atau kita dapat penyakit / bala kesan maksiat yang bukan kita buat. Akibatnya anak2 dan makayah terheret sama. Mintak maaf ye ko nak penyakit ko tanggung sendiri! Jangan nak mengajak/menyusahkan org lain! Emo plakkan?biasalah mmg emo tgok org yg dah beranak-pinak tapi tak sedar diri!

P/S:hari nie ofis saya ada announce bonus. Chairman akan buat pengumuman. Semoga dapat berita yang gembira ;) tapi perlu diingat dalam rezeki kita ada hak org lain dan yg paling dekat pastilah ibubapa. walaupun apa yang ada pada mereka lebih dari cukup.

P/s: tima kasih pada kawan yg  call saya yg takde di opis hri nie utk bagitau berita bonus.Sy duty luar hari nie .muahhh.  i lap u lahh.. alhamdulilah ada rzki utk renovate rumah, maybe beli umh baru lagi and tadika amana.. terimakasih atas segala kurniaan allah..

5 comments:

Wan Amira said...

setuju.. tapi paling suke bila orang tu cerite dapat bonus :)

norhidana said...

insap baca ntry kali nih... tp mmg setuju... kite perlu berubah... mmg tak blh la nk bt drastik pelan2 pun ok jnji ada perubahan ke arah yg lbh positif

transformed housewife said...

patutnya semakin tua, semakin matang kan. tapi ada juga yg umur je meningkat tp kematangan tak.

Ummiarissa Mahdi said...

ada juga makin tua makin menjadi-jadi....lebih pulak perangainya dari yang muda...masih sibuk dengan urusan dunia...sibuk lagi nak sambung bekerja walaupun dah pencen..katanya tak de apa nak buat...padahal banyak perkara boleh buat...tepuk dada tanya iman...

Ain Naina said...

nice blog... ;-)