ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Wednesday, February 6, 2013

entry caca marba

sori ye kengkawan.. kata nak masuk citer hadiah katil.. private msg yg vee bagitue kan.. tapi i tak sempat nak songlap hp en papa.. i amik gambar frame yg vee bagi tue guna hp canggih en papa... i kan takde tepon canggih yg resolusi ala2 camera & boleh edit gambar ala2 muka halus mulus gitu.. i dah tobat tak mo beli hp canggih nanti org curik.. kalau dapat hadiah contest ok.. kiki..

hari ini alhamdulilah sihat sikit. sbbnya smlm lena tdo.. dapat rest puas2 .. terjaga hanya bila dua bijik hp en papa memekak.. adoi tkejut i & baby dalam perut.. yg paling tak tahan penah tgok arief tutup telinga dgr alarm hp en papa.. haiii..mmg sakit ati kadang2.. bunyi terlalu kuat & bingit.. kalau hp i bunyi air terjun lagi lena you haha.. tapi sbenarnya lagi suka dengar bunyi bacaan quran dari tingkap umah & azan subuh dari tingkap.. insya allah blh bangun jugak.. kecuali kalau penat sangat.. mmg tak sedar habis..

hari ini alhamdulilah sikit.. tadi ada meting(pasal asik meting? esok lagila pagi petang.. hai anak dalam perut mama doakan kamu jadi bijak bistari sbb macam2 yg kamu dengar masa meting tue.. semuanya serius2..jangan baby kuar dahi berkerut2 sudahla ye...huwaaa) ..pastu kawan banjer nasi lemak.. dapat lak saya makan.. walau pada mulanya hanya kuis2..jap lagi nak beli air cincaulah..mak kata makan apa yg boleh kalau nasi tak boleh makan buah .. ok sat lagi kita carik buah kay...

oh umah bru saya dah dapat surat.. ala dapat vacant possesion..entah apa.. dapat CCC ala2 CF..  tak baca pun..surat berkajang2.. penat nak baca.. biar en papa yg baca.. i takleh tambah kepenatan kat badan & otak sekarang.. semua dah penuh :) lagipun makin hampir nak pindah makin rasa sayang kat umah lama.. so makin takut nak pindah umh baru walau ada jgak rasa tak sabar.. :) 7 tahun tau dok sini,.. dari amana dalam perut lagi... sekarang amana pun dah nak ada 2 adik.. tapi hidup perlu diteruskan. perubahan perlu utk kehidupan. takkan macam tue je..lagila dgn keadaan rumah yg macam gudang barang2  :) penuh giler... kat situlah motor budak2 ne..kat situlah sofa, kat situlah mainan..haiyaaaa..pitam gue.. mmg perlukan umah baru

smlm borak dgn mak.. mak tau saya yg bila prgnant je lembek habis.. sepatah ayat mak buat saya nak nangis " sabar banyak2.. anak2 yg susah nak kandung tue yg nanti menyenangkan anagh nanti .. tapi masa mak mengandung angah senang je..senang ati.. makan sedap je.. happy je..gemok lagi.." tergelak2 mak citer.. alhamdulilah dalam perut lagi saya dah happykan mak ye? harap2 sampai ke akhirnya saya menyejukan mata & hati mak..

harap2 anak2 saya pun jadilah anak2 yg menyejukan mata, menyejukan hati dan meyedapkan telinga yg mendengar.. depan mata saya,  saya pernah dengar anak2 berbicara kasar dgn mak mereka.. kalau cakap berdua je dgn mak tue lainlah..ini depan2 org.. senang kata jenis cakap lepas.. mcm tak reti pilih perkataan yg nak kuar dari mulut sedangkan umur dah lebih dari akil baligh.. mak mereka yg malu2.. tapi anak tue selamba.. saya terpinga2.. mak saya pulak ternganga2.. janganla anak2 saya jadi begitu.. harap2 bila bercakap & bertutur tau berfikir terlebih dulu.. jangan bercakap macam org tak ada budi bahasa.. dan tak berfikir..  masa kecik niela bila nampak amana salah guna kata & bahsa saya tegur masa tue jugak.. ayat saya mcm biasa "nenek tak suka amana cakap mcm ne.. mama kecik2 tak penah cakap macam ne.kalau nenek dengar mama cakap kasar mcm ne masa kecik2 nenek terus pukul tau" Amana terus cakap "oh ye ke? ok lain kali amana tak cakap"

kalau org tak sakitkan ati kita buat apa kita nak sakitkan ati org?. tapi kalau org sakitkan ati kita .. sabar lebih baik utk kali pertama..kali kedua.. tapi kalau kali ketiga kena jugak ada stands sendiri.. janganla bagi org pijak2 kita pulak....  saya pun tak suka anak2 saya mcm saya masa kecik2 dulu..lebih suka diam dari menjawab.. walau kita tak salah & tak kacau org.. eh org plak nak mengacau kita.. saya lebih suka anak2 stands for their right.. sekarang ne mmg banyak kes membuli.. buli ne bukna setakat fizikal..emosi jugak.. banyak saya baca dari blog kawan2.. & ada satu komen yg saya rasa betul adalah.. "kita kena ajar anak2 kita juga protect diri mereka.. bukan semua nya sentiasa baik di keliling mereka & kita takkan selalu ada di sisi mereka" good advise jugak..

baru2 ne pg satu tempat makan.. ada sorang budak ne tiba2 pkul arief.. mulanya saya biar sbb ala budak2kan.. mainla korang.. tp saya makin risau bila rasanya makin kasar.. makin dekat plak dengan kolam ikan.. kang jatuh jugak budak2 ne dalam kolam tue..  saya nampak arief pertahankan diri dia.. & budak tue dah besar.. dalam 8 tahun & arief baru 4 tahun.. arief pertahan dgn tangan dia.. sampai saya nampak budak tue nak pkul kepala arief saya halang dgn tangan saya.. no okey..  main kepala nampak? kalau setakat tolak2 badan tue saya biar je dah budak lelaki mmg gitu cara mainnya.. main jatuh main jatuh..ye tak?  mak budak tue terus datang .. kesian sangat.. dgn perut boyot tarik tangan anak dia.. mak dia prgnant.. lagi besar perut dari saya.. eh perut saya lum nampak sangat :)  mak dia  terus pandang saya ala2 mtk maaf.. dari pandangan mata pun saya tahu.. saya anguk & ok.. senyum je..

ya allah tak lama lepas tue bunyi budak jatuh dalam kolam ikan... terkejut semua.. termasuk saya & anak2 yg tgh syok2 makan sate.. kat tempat makan tue ada kolam ikan.. tiap kali makan amana & arief selalu dok tepi kolam & mencangkung tgok ikan.. belum penah jatuh lagi sbb diorg mencangkung je..  nak tau sapa yg jatuh? budak yg nak pukul arief tue jatuh dalam kolam !! alahai..kesian gile mak dia.. dgn perut mcm tue.. staf  restaurant terus ramai2 tarik & bagi baju staf  kat budak tue.. kena salinlah dah kuyup satu badan.. takkan nak biar sejuk pulak.. dahla malam..

sepatah ayat en papa "KALAU ARIEF/AMANA JATUH DALAM TUE, PAPA TAMBAH LAGI, NAK BERENANG SANGATKAN? TAK PAYAH GANTI BAJU BIAR SEJUK SAMPAI BALIK NAK?" haha ayat gertak dari papa diorang... alahai.. anak2..kesian mak kamu .. dgn perut gitu.. dgn pucat maybe takut hsbd & anak kena marah lagi.. lepas tue terus budak tue dok diam.. arief & amana terkebil2 je.. mama diorang? lagi laju sumbat sate dalam mulut sedang nasi grg yg dipesan langsung tak makan haha...






5 comments:

Unknown said...

salam ziarah..=)

suwara entertainment said...

wahhhh..preggy jugak ke? berapa minggu dah? tahniah ye. ptt la asyik mengidam je kan

norhidana said...

mmg caca marba sungguh, yelah kan setiap org peknen tak sama kan alahan nyer, saya dulu takde alahan sgt tp nyer asik kuar msk spital sbb darah tinggi...

tp kan paling terkesan ngn cite bdk tolak2 arief tuh, kadang tu grm gk ngn bdk2 yg suke buli or pukul bdk lain... pastu jns yg mak pak nyer tak kisah... mmg lah, sambil doa2 dlm hati jgn lah esok2 anak kite camtu kan, nsb lah arief tak jd mangsa jth kolam kn

Mama Zharfan said...

singgah baca citer ila :)

Wonderful Life with Mary Kay said...

huhuhu.. ank liza hyper gak ila.. risau je kalau jadi cam anak org tu,, nauzubillah.... malu ngan semua org..