ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Wednesday, April 17, 2013

Ramadan Saya


Amana: Mama kenapa pakcik madan (adik lelaki saya)  nangis masa acu (adik bongsu saya) kawin?
Mama: Nanti bila Amana kawin baru Amana faham. Masa tue Arief mesti nangis jugak.
Amana: ooo..ye ke (sambil memandang Arief)
Amana: Arief, nanti masa kakak kawin Arief mesti nangis tau macam Pakcik Madan.
Mama: (blurrr..eh salah cakap ke?)

dahulu adik lelaki saya ini sangat2 dimanjakan.. geram betul tau.. semua nak .. semua  dapat.. games, motor, etc etc..mungkin kerana dia satu2nya anak lelaki dalam 5 beradik.. makin usianya meningkat kreadibiliti(eceh perkataan) sebagai satu2nya anak tunggal lelaki semakin ketara.. bila ayah kurang sihat dialah yg berulang-alik menghantar ayah ke hospital.. .. dia yg dahulunya sambil lewa.. dahulunya tidak amik kisah kini semakin bertanggungjawab.. usia mungkin mematangkannya.. lebih2 kakak2 semua dah jadi milik org..

masih teringat lagi bagaimana dia melindungi saya.. kasih sayangnya dalam bantahan dan kemarahannya.. dia mahu saya bertemu jodoh dgn lelaki yg baik.. mungkin padanya kakaknya ne macam angle kot haha.. so mesti juga dapat lelaki yg baik2 dan serba sempurna.. tapi adikku sayang jodoh itu Allah tentukan sejak di Loh Mahfuz.. sebegitu juga jodoh kakak2mu.. terima kasih kerana sehingga saat ini diri ini masih dilindungi dari kejauhan darinya.. dia melindungi dalam diamnya..  

oh salah satu kenangan.. saya study belakang umah je jadi adik lelaki saya ne memang dipertanggungjawabkan utk hantar saya pg balik kelas.. adik saya hantar saya kuliah naik motor baru yg dibeli kengkonon khas utk hantar saya g kelas.. dan kesannya semua ingat adik saya ne boyfriend saya masa kat universiti..haha.. semua tak berani ngorat .. sehinggalah ada seorang teman bertanya"wahhhh ila sekarang ada boyfriend ye.." masa tue saya blur.. "siapa?" "aikkkk.. buat2 nak tanya pulak..ala yg hantar kuliah tadi" muahaha.. ye.. inilah boypren saya sejak kecil..  patutla kat universiti takde boyfriend cehhhh...

dan ada satu citer lagi.. masa tue saya ke shoping complex di mines.. saya terpisah kejap dgn adik lelaki  saya sebab saya pegi tengok2 barang lain.. then saya datang balik kat adik saya sambil tunjuk barang yg saya beli.. muka adik saya berubah & ada satu girl menjeling saya & adik saya.. dalam hati saya "eh budak ne jeling2. cucuk mata baru tau jadi kasim selamat!" adik lelaki saya dah buat muka serbasalah.. dalam perjalanan nak balik adik saya membebel kat saya "ne angah punya pasalalh ne.kalau tidak madan dah dapat ngorat budak cun tadi tau! mesti dia ingat angah ne girlfriend madan! lain kali malaslah nak jalan dengan anagah!dah selalu jadi macam ne tau tak!!" erkkkkkkkkk.. saya ke yg salah? "jom..jom kita carik balik budak tue nak?sapa suruh tak cakap tadi?" saya balik dgn gelak2 habis tapi adik lelaki balik dgn rasa sebal haha...

umurnya kini dah menginjak 28 tahun.. semoga ditemukan jodoh dgn wanita yg memahami dirinya & tanggungjawabnya sbg anak lelaki.. adik saya dah cukup matang utk beristeri dan saya sangat berharap saya masih ada/ ada utk turut sama menguruskan perkahwinannya nanti.. bila? entah  lorrr..

dan setiap kali saya melihat arief saya nampak bayang2 adik lelaki saya.. manja sangat2 dgn saya.. sebagaimana madan manja dgn mak dulu.. dan saya dapat lihat Arief juga akan membesar dan melindungi kakaknya amana sebagaimana adik lelaki saya melindungi saya.. insya allah..




9 comments:

AyuArjuna BiGoshh said...

moga ada ila menemui jodoh dgn prempuan yang baik2

Mama Zharfan said...

sweet & touching plak entry ni..

dear anies said...

Lelaki yg baik,pasti utk pompuan yg baik...

ALoNa CintamaniszLite said...

bagus laa..dia bertanggungjawab orangnya.
semoga dipertemukan jodoh yg baik2 utk menjaga dirinya pula...(sesama menjaga sebenarnya, hehe)

Izzat Eshak said...

Tahniah kepadanya =)

cik lisa said...

huii 28 tahun cukup matang untuk kahwin dah tu, semoga cepat ketemu jodoh yek, hehe

Nur Sakinah Ahmad said...

kakak madan awek muda, tu sbb org ingat gf :)

sarina saleh said...

hello angah, abang dah 30. dah tuaaaa...

norhidana said...

sgt sweet, bile dh besar dia sendiri tahu tanggungjwb nya pd family sebagai anak lelaki tunggal...