ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Tuesday, May 14, 2013

Tiada apa.. cuma menaip ..

Hari ini selesai lagi satu event.. ada dua lagi event utk bulan ini dan ada beberapa tugas2 lain.. mampu tak mampu belakang kira.. penat fizikal masih sanggup tapi penat emosi sangat sakit menangung hati.. betul tak? alhamdulilah sangat saya punya teman2 yang sangat dedikasi.. di saat saya rasa energy habis diorang cover.. di saat saya punya masalh mereka cover dan begitu jugak bila mereka ada problem kita pulak cover.. hidup ini kadang kita ditimpa masalah dan kadang rakan pula sebab itu salingla memahami supaya ketika kita punya masalah(terutama hal keluarga) rakan2 sedia membantu..

diri saya sangat sukar nak berkeras dengan anak2 buah yg ditimpa masalah berkaitan anak2 kerana saya sendiri dah rasa "keperitan" itu sejak zaman amana dan masih melaluinya kini... .. dan saya sangat bersyukur anak2 buah saya pula sangat2 setia..ewahhhh.. di saat saya sangat2 memerlukan mereka ada.. alhamdulilah sangat...

BFF saya cakap "kesian ko LA .. ko ne memang selalu ada masalah penjagaan anak2.. masalah lain okla takde sangat.. urusan keja mudah,murah rezeki... bla bla.." (lagi sekali "LA" tue juga nama manja saya dengan BFF, kalau sahabat saya dia tak suka nak pendek2kan nama saya.. dia akn sebut panjang2. masa sekolah dulu bila ada yg pendekkan nama saya..mesti dia mengomel.. tak suka org pendekkan nama saya :) teringat musim persekolahan dan musim menjadi "anak emak sahaja" sangat2 bahagia... walau ketika itu bukan tiada masalah keluarga tetapi menjadi anak selama 26 tahun sangat2 membahagiakan.. marah ibu kerana kasih sayang yg ikhlas bukan dendam&benci.. marah adik lelaki yg juga wali kerana menjaga kehormatan kakaknya.. marah kakak pula kerana geram dengan kenakalan adik2nya.. marah adik2 pula kerana cemburu dengan kakaknya.. hurmmm..senyum sendiri teringat "26 tahun"  yang dah berlalu dan tak akan kembali.. kenapa 26? kerana saya melepaskan status "anak emak sahaja" dan berpindah ke status "isteri"di usia 26 tahun.. muda sangat ke?

balik kepada komen BFF..apa yg mampu dikata? itu kenyataannya... teringat bila mak cerita dulu.. kami tinggal area upm serdang tapi mak hantar kami jauh nun di kampung relawan di area kl kerana saya&kakak hanya "mahu" dengan penjaga itu sahaja. sanggup ayah & mak sejauh itu menghantar kami.. kalau cakap pasal maid..mak pun dah pakai dekat 7/8 maid.. semua yg mak hadapi dulu saya hadapi kini..

sekarang saya mula terpikir nak carik keja area umah saya.. lepaskan jawatan sekarang.. lepaskan income yg agak selesa kini.. lepaskan senioriti supaya semuanya "tenang"... TAPIII  hanya di pikiran sahaja..... dan keputusan paling drastik dan mungkin juga pada sesetengah orang bodoh - dari lepaskan apa yg ada digengaman yg cukup selesa sekarang dan mencuba di tempat yg tak tentu hujungnya ...baik berenti keja terus.. SANGGUP?

lebih2 lagi sekarang tiap2 pagi arief sekarang akan menangis bila saya nak pg kerja.. dan saya yang tengah prgnant 7 bulan ne akan meredakan tangisan "hero saya" dengan mendukung dia dari anak tangga paling atas turun ke bawah.. wahh.. ini macam kalau hari2  jatuh peranakan :)  beberapa minggu yg lepas amana yg asik nangis bila saya nak pg keja .. tiap kali nampak saya nak g keja..melalak2..katanya "tak nak saya pergi keja" yang terkini si arief pulak.. apa diorang ne main pas2 button ke? semalam saya berbual2 dengan Arief "hero saya"

MAMA: ARIEF ESOK MAMA KENA KERJA YE.. DAH 2 HARI MAMA TAK KEJA JAGA
ARIEF & KAKAK.NANTI MAMA HANTAR ARIEF KAT RUMAH ORANG YE..JANGAN NAKAL2..

ARIEF: ARIEF TAK SUKA DUDUK UMAH ORANG. ARIEF NAK DUDUK UMAH SENDIRI

MAMA: MAMA DAH USAHA CARIKAN MAID SUPAYA ANAK2 MAMA SELESA NAK DUDUK UMAH SENDIRI. SENANG NAK PG SEKOLAH. TAK PERLU BANGUN AWAL2  PAGI2.  DAPAT MAIN2 KAT UMAH SENDIRI... TAPI MAID YANG DATANG  JAHAT & PENIPU. SUSAHKAN MAMA & SEDIHKAN MAMA.. SAMPAI "BABY" DALAM PERUT PUN SELALU SAKIT.. BILA MAMA TERINGAT APA YANG DAH JADI MESTI  MAMA SEDIH.. BILA SEDIH SANGAT BABY ASIK KERAS2..PASTU MAMA SAKIT PERUT ..KESIAN BABY.. ARIEF KAN SAYANG BABY... JADI ARIEF KENALA DUDUK UMAH ORANG & MAMA PG OPIS..

ARIEF: ALAAA.. TAK PAYAHLA MAMA KEJA.. MAMA DOK UMAH JE JAGA ARIEF..

MAMA: KALAU MAMA TAK KEJA.. SAPA NAK BELIKAN ARIEF BAJU, BELIKAN ARIEF MAKANAN YANG ARIEF SUKA.. BELIKAN ARIEF HONEYSTAR (ala2 cococrunch tue..tiba2kan Arief hilang .. turun ke bawah)

ARIEF: NIE ADA HONEYSTARS..MAMA TAK PAYAH PG KEJA YE (kat tangan tergengam honeystar kegemaran Arief yang saya beli beberapa hari yang lepas dan Arief suapkan beberapa bijik kedalam mulut saya..  )

setitik demi setitik air mata saya turun... menitik air mata melihat lurusnya si anak.. mungkin Arief fikir honeystar tue akan bertahan selamanya. saya bagi contoh honeystar kerana ia paling mudah dan paling disukai oleh Arief. dengan harapan dia memahami kalau saya tak bekerja mungkin apa yg dia sukai tidak mampu saya adakan.. dan sebenarnya monthly expenses itu bukan semurah honeystar anakku... bertabahla dan moga2 anak2 memahami keadaan mama.. tidak ada mama yang sanggup meninggalkan anak2 dijaga oleh org lain...





7 comments:

Anonymous said...

slmt menjalankan tugas dgn jayanyer !

MOMMYLIN said...

bijak da ariffkan... cmni nak pergi kerja pun berat hati kan...

Wonderful Life with Mary Kay said...

Bekerja utk mencari nafkah. Dlm dilema kan? Kalau duit bukan puncanua..pasti liza jgk bhenti kerja.

Ummu Madihah said...

Salam Ila,

Macam main tarik tali aja rasanya, kan bila terpaksa tinggalkan anak untuk pergi kerja. Itulah dilema wanita berkerjaya, mahu tak mahu terpaksa diharung juga! Moga Ila tabah ya!

AyuArjuna BiGoshh said...

penyayang betul ariff ni :)

Mama Zharfan said...

comel ariff :) me paham sbb me pun keje..mcm ila gak...memang kita kena berkorban..utk anak2 jugak kan..bila dia dh besar sikit nanti dia akan paham..insya Allah

AdaM Hawa said...

alahai ariff.. comelnya dan bijaknya awak..