ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Monday, July 29, 2013

dah 14 hari pantang.. pindah umah mak pulak

salam semua.. jam menunjukan hampir 1 pagi.. saya baru bersihkan diri..bukan mandi ye.. cuma tukar baju.. baju dah lencun.. susu menitik sampai basah baju... alhamdulilah ada rzki si kenit ne menyusu.. cita2 saya tak tinggi mana si kenit ne dapat bf banyak masa pantang ne pun dah 1000 syukur.. cuma hari ne dilanda sindrom mls nak menyusu kenit sbb asik tgok dia berak2 tak berenti 2/3 hari ne.. tak pe mama pam.. nanti si kenit besar sikit..perut pun lasak.. mama bagi susu yg mama pam tue.. si kenit pun saya bersihkan tukar baju bagai.. susukan.. urut dia.. bedung.wah senyap je..terus lena..

balik dari hukmsc en papa terus bawak kajang. dua minggu en papa jaga.. esok en papa nak keja so saya duduk umah mak.. camana rasa suami jaga? alhamdulilah walau tak sesempurna mana tapi selama dua minggu tue sya hargai sangat jagaan en papa tue sampai saya boleh berjalan sendiri ke bilik air.. yang paling kritikal pada saya adalah sehari lepas operate tue.. lepas operate memang tak dibenarkan turun katil pun.. buang air kecil pun melalui tiub.. nurse kat hukmsc nak bawa saya ke toilet tapi saya lebih selesa en papa yang uruskan... masa amana yg normal pun saya pitam.. so kali ne memang dah berjaga2.. nurse siap pesan jangan pandang bawah pandang ats je.. mengigil2 nak ke toilet.. nak bangun pun ya allah tuhan je yang tahu.. kalau en papa takde tak taulah., mak saya saya tak nak bagi pegang saya sangat sebab mak ada slip disc.. tak nak mak pulak sakit..

 kat umah kajang en papa uruskan rumah..kain baju.. siapkan saya.. anak dua org yg super active terutama arief... mesti penat.. hurmmm... dalam banyak2 benda masak je yg en papa tak leh buat hihi..kalau masak western terutama burger memang hebatlah! tapi org pantang mana makan burger haha... balik umah kajang.. mak ulang alik jugak datang ke kajang.. ada jugak hari2 yg tak datang sebab mak ada aral.. mak pek2 lauk utk en papa masak utk saya.. lauk pindang.. sampai hari ke 10 saya dah tak mampu nak hadap lauk tue hihi.. en papa beli bubur.. bubur hangit.. en papa beli ikan stim..ikan stim manis.. sup sayir pun yang ado..nasib ada ikan goreng..hadoiii.. bukak kedai masak tapi tak reti masak ..grrr..

ada sekali adik bongsu saya.. dia masakkan kari ikan.. ya allah rasa sedap sangat.. pastu mak pulak bawak kari lepas beberapa hari.. sedapnya.. semalam kak long datang bawak sup  sayur.. sedap.. baru ada rasa....

saya akan duduk umah mak sampai habis pantang.. raya pun kat umah makla... tak sabar nak sihat cepat.. kesian tgok arief yang manja tue.. pagi tadi saya bangun tgok dia baring atas simen bawah katil pantang saya.. nak menitik air mata tengok.. tapi apa daya mama nak.. bila dia bangun dia tanya.. mama dah sihat ke? sebab saya janji kalau mama sihat arief boleh tdo dengan mama..arief boleh peluk mama kuat2.. saya tgok en papa pun mcm kurus.. amana pun sama.. anak2 yg dah biasa selalu mkn air masakan mama diorang mesti tak selera sangat makan luar..kalau nenek or makcik2 diorang yg masak ok lagi diorang suka..kalau kedai.. mmmmm...

bila badan tak berapa sihat baru tfikir nikmatnya masa sihatkan? macam2 blh buat sendiri.. bila tak sihat semua nak harap org.. mmmm..memang sangatla stress... bila tgok anak melalak nak bangun pun terkial2 eeeee.. bila tengok en papa terpaksa sumbat susu fm sangatla sedih.. tapi sangat syukur dari anak pertama hingga anak ke tiga tak pernah sekali pun en papa paksa saya untuk menyusu full bf.. yg penting utk en papa saya mesti sihat n jangan paksa diri nak menyusu anak..

p/s: tak ramai suami sanggup nak jaga isteri berpantang.. jauh kat sudut hati sangat2 hargai.. semoga cepat sihat dan dapat balik umah utk jaga anak2 dan rumahtangga semula.. doakan ye kawan2..

8 comments:

yumielufya said...

Selamat berpantang Kka ila.bestnya raya dengan baby kecik..harum sgt bau baby kan..Harap akk hadapi alam berpantang dgn baik.

cahayahidupku.blogspot.my said...

Wah dah bersalin rupanya Ila... sory baru BW ni... Tahniah atas kelahiran baby baru tu ye :)

Rizziela said...

selamat berpantang

Ina Hashim said...

salam,

teruk ye operate?siannya,,,akak last bersalin(2010) pun operate tapi alhamdulillah lepas seminggu dah macam x dalam pantang...8 hari dah drive kete jarak dalam 15 minit pjalanan....3 minggu dh drive dari Perak ke KL...maybe sbb dah anak ke 5 so badan dah terbiasa kut

norhidana said...

dugaan brpantang mcm2 yek ila, takpelah skrg dh duk umah mak, senang hati skit kan, anak2 pun msti lg selesa tp sedih gk baca yg si hero arief tu sampai tido kt lantai... punyalah dia nk jaga mummy ngn bby yek...

bersykur ila dpt suami yg serba boleh

MOMMYLIN said...

salam kak, tahniah da bersalin... lin baru je abis pantang. arini start kerja da. =)

syukur kan kita ada suami jaga masa pantang. akak jaga diri ngn baby elok2 k.... =)

Wonderful Life with Mary Kay said...

Mesti jauh berbeza dgn bersalin normal kn? Nyilunya rasa.....Jaga diri elok2 Ila, berpantang leklok.

Ina Hashim said...

salam,

akak balas kt sini ye...akak berpantang czer macam x berpantang compared to bsalin normal sebelum2 tu(4 orang).....yg akak pantang makan hanyalah yg bisa macam sesetengah ikan dan juga sayur sejuk/berangin...yg lain2 makan macam biasa....ayam, daging, ikan etc....buah oren akak amik tiap2 hari sbb mmg gynae suruh byk makan oren utk cepatkan sembuh luka czer...akak takde letak apa2 pada luka tu takutkan jangkitan....tapi akak mmg banyak minum pati ikan haruan dan makan ikan haruan fresh....gamogen healin pun akak minum.....so mungkin bende2 tu yg cepatkan proses healing....tipulah kalo akak ckp xde rasa sakit langsung cumanya sakitnya adalah bearable...masih boleh tahan...seminggu pertama tu je kut yang teruk...nak bangun kene berpaut...nak berjalan rasa macam perut terbelah dua huhu....tapi akak ikut apa gynae cakap...kene bykkan berjalan supaya darah berjalan lancar seluruh badan dan luka pun sembuh sbb pengaliran darah lancar....bengkung mmg akak x pakai sbb bila try pakai makin sakit rasa perut...sama macam tungku jugak....cuma tungku bhg bawah peha dan belakang badan je..