ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Monday, August 12, 2013

tanda-tanda bentan?

tgh mendodoi ank kecik ne.. bukan guna buai ..letak kt kaki je.. luruskn kaki letak bantal n letak baby kt situ. goyang kaki sikit2.. klau byk2 mak baby plk yg skit. lgpun dah 3 minggu jahitan da mkin baik nk dodoi guna kaki...l blh kot.. ne semua gara2 en papa yg selalu dodoi baby guna kaki.. so baby dah suka.. pitam mama nak mendodoi nakkkkk...

oh ckp pasal bentan. tau ke bentan apa? tak tau pglah tya org yg tahu.. penat nk menaip hihi.. sbenornya tak tau nk terangkan dgn betul... baru2 ne mengadu dgn mak.. " mak, kenapa bila pijak lantai perut angah ne sakit. pastu badan angah rasa mengigil2. kalau bukak aircond baru bebrapa saat macam "menangkap" dalam perut ne. sakit sangat.. bukan bukak aircond kat bilik.. kat hall tue kalau ada yg bukak aircond angah lalu je pun dah terasa dalm perut" tau apa mak cakap.. " itu tanda2 nak bentan tue. dahlama tak nampak angah tungku.."

erkkk..walau tak tau sangat apa tue bentan tapi macam lipas kudung carik tungku leterik terus tungku kat perut.. saya tak mo bentan.. kalau saya sakit camana dengan baby ne..camana dengan anak2.. so saya tekad nak bertungku 2x sehari sampai habis pantang 44 hari.. sejak mak suruh tungku tue saya lum miss lagi tungku 2x sehari.. baru 5 hari tungku je pun haha.. kalau nak tau saya cuma tungku 3 hari je masa mak bidan datang lepas tue takde.. kenapa? maybe sebab penat menjaga bayi yang meragam dan badan pun masih sakit2.. pulak tue takut nak bertungku sebab ceser.. so saya tunggu jahitan tue baik betul.. doktor pun tak bagi bertungku selama 2 minggu dari tarikh ceser tue.. ... 

mak bising jugak perut tak boleh kosong..makan kena ontime.. lebih2 sy menyusu ank lagila asik lapar..kekadang sebab ngantuk layan anak malam tue so esoknya saya lebih sangup tidur. tapi kalau mak saya dia akan kejut jugak suruh makan .. saya terbawa2 perangai masa bujang.. antara ngantuk dan lapar saya lagi sggup tdo sebab nk sedapkan hti bila tido mesti kenyang.. terlupa yg saya ne tgh berpantang :(

selepas tungku beberapa hri byk perubahan.. darah nifas dtg semula.. mmm.. mungkin dlm perut sy ada drh beku sebab tue perut sy sakitkn? sekarang dah byk kurang skit perut tue.. takle rsa mengigil2.. takla tkut nk lalu kt hall bila ada yg bukak aircond.. 

semoga cepatla sy sembuh.. cepatla hbis 44 hri.. bak kta arief  "kenapa mama lambat sgt nk baik?" kesian arief.. teringin sy peluk and dukung dia kuat2 mcm selalu.. amana pun nampak sedih tiap kali terpaksa tingglkan saya n bbay kt umh nenek.. lgi 3 minggu tmtla 44 hri.. grrrr mcm 44 tahun!!!  prgnant 9 bulan.. pantang 2 bulan.. hampir setahun!!! kalau lelaki sanggup ke nk hadapi  ketakselesaan, keselebetan, kepayahan, kesakitan dan segala jenis "ke" selama sethun? lum tentu and sesabar kami errr maksud saya wanita... so tolong hrgi segala kepayhn isteri dn ibu anda.. sekian bebelan ibu yg tgh berpantang dgn doa..Jauhkanla saya dari bentan..aminnnn



1 comment:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Akak pun pernah bentan Ila... mujur mak akak masih ada dirumah, suruh sapu seluruh badan dengan minyak panas... serik rasanya Ila...

Jaga diri baik-baik ye Ila :)