ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Saturday, December 28, 2013

Antara kasih mama dan makcu


Pagi-pagi dah bagun.gosok baju amana. Terbayang bila masuk keja nanti camana heaticnya mengurus anak2 nak ke sekolah. 

♥Amana je 2 pasang baju (bju sekolah rendah+kafa) + beg sekolah rendah + beg kafa+beg untuk baju harian, 

♥arief pulak bju tadika + beg tadika+ beg baju harian

♥Khairy cuma beg harian tapi budak tenit ne mesti pg2 nak bf dulu.kalau tidak rindu pulak sepanjang hari

♥♡♥♡♥♡Total = 3 pasang uniform+3beg sekolah+3 beg harian

Itu belum habis citer ye kawan2.. total up bju yg perlu dibasuh adalah hampir 30 helai sehari malah mungkin lebih. Anak2 paling kurang 4 pasang baju sehari termasuk uniform sekolah..saya n en papa 2 pasang sorang..

Total membasuh: (4 pasang x 3 anak ) + (2pasang ×2:sy n en papa)= 16 pasang

Ehhhh lum habis lagi 16×2 (baju dan seluar /kainkan)=36 helai baju sehari!!!

So jgn mimpi nak tangguh2 membasuh sebab kalau tangguh 2/3  hari dah 60-90 helai baju berkepuk di bakul!!

End up malas nak pikir moh hantar ke dobi!!

Ini nak story sebenarnya..biasalah jadi mak2 ne memang byk bebel dulu hihi.. cuba tengok mak korang dulu2.. diam ke? Tengok perangai anak2.. rumah lagi  mcm sampan tangkap ikan..jangan tipulah tak bebel..Kalau bukan mak membebel anak2 tak tentu jadi orang..kalau mak diam je..gerenti ada someting dlm hati..makan dalam kata orang..Saya pun kalau diam & tak bercakap maksudnya sakit hati sangatlah tue. 

Eh bebel lagi..haha

Ok ok meh story..hari nie amana orientasi darjah satu.bangun pagi gosok baju amana.tgh sibuk mengosok bju si amana bangun..sy bangun awal sebab bf khairy & isyak.smlm sakit kepala sangat so tido tanpa isyak. Bila amana bangun dah subuh.amana tengok je saya gosok baju dia.. saya suruh amana mandi dan inilah episod paling saya gembira.di hari pertama amana pakai baju sekolah yang lengkap..amana solat subuh berjemaah dengan saya ..syukur atas rahmat ALLAH beri permulaan yang baik utk langkah pertama Amana ke sekolah. lepas nie lum tentu dapat jemaah sama sebab nanti saya dah mula keja takut tiada peluang pulak..hello u start keja april 2014 ye.. ..

 Saya dah warning tahun depan dia tak solat memang saya denda..marah.. takkan malas study je nak marah.abis solat? Study tue kat dunia ...solat bukan bawak mati ke? Kecik2 niela nk kena didik..dah besar jadi buluh mungkin dah sukar..mungkin dah terlewat.... Tapi tak semestinya didik elok2 dr kecik bila besar akan kekal.sebab bila besar byk pengaruh, cabaran dan cubaan yg menanti ank2 kita. mohon dijauhkan.. moga amana semurni ini sehingga dewasa ye nak.... at least kita jalankan tangungjawab sebagai parents. Di akhirat sana tidaklah terkial2 nak menjawab.. Lagipun melihat anak2 rasa sedih jika dibiarkan mereka tanpa asas dan.pegangan..

Lorr bebel lagi..ok sambung balik..

Lepas subuh..amana mandi.then pakai baju.beria2 amana nak pakai tudung. Sebelum pg sekolah dgn en papa saya snap gbr & wasap adk-beradik saya.kitaorg ada group wasap.. lepas tue sy buat keja sikit & upload gbr amana dlm fb..ramai kwn2 fb saya yg anak diorang pun baya dgn amana.. semua dok pakat ramai2 sayu sedih terharu sebab anak dah besar masuk darjah satu.. Alolo hati tisu semua emak2 nie kan? 

Ingatkan saya as mama yg upload dulu gbr amana.. rupanya acuuu aka adik bongsu saya dah upload gbr amana dulu.. ye ye akak paham..time pantang amana..pastu arief.. adik yg banyak jaga..ok..ok.. cer baca makcu pun nk nangis amana dah darjah satu kiki..Gbr yg first tue adik saya yg upload..


Ini saya pulak yg post kt fb.. 


Nie gbr amana gradute tadika.nenek yg hantar. sy tak ikut sebab jga khairy & arief..tq mak.. sebab temankan amana konvo..moga2 mak pun dpt tgok amana konvo university ye.. msa ne en papa outstation.sy pun tak upload gbr nie kt fb rasanya tp acu yg upload! Tang ayat AM GETING YOUNGER N SHE GETTING OLDER tue yg tak tahan tue..kiki..

Thanks dik.. sedalam tue sayang adik pada amana. Sedalam tue kasih akak pd adik.. tak pernah kurang walau akak dah ada 3 anak sendiri.. sebab adikla anak akak sebelum amana.. adik practice jd ibu dgn anak2 akak tp akak dah berlatih jadi ibu sejak mak lahirkan adik.. adik always my little baby.. baby yg sgttt berdikari & dah ada baby sendiri ;)


Gbr nie mada sambut besday amana yg ke 4 kalau tak silap.. msa nie my sis nie lum kawin..baru tgh nak carik keje..

2 comments:

dear anies said...

sesuatu yg tiada galang gantinya...

all the best utk amana!

HeNRieTTa JoSe said...

dah darjah stu...cepat jerr masa berlalu...