ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Thursday, February 20, 2014

Rendang Untuk Amana

Salam semua
Dah lama rasa tak share resepi
Yeee..tau korang lg teror msk rendang..tp sila bg laluan kt mak Amana yg baru pestime masak rendang ngehngehngeh 
Sebab rendang nie utk Amana so memang tak pedas lah ye... Amana cukup suka rendang..kalau nenek atau nekcu(adik mil) buat rendang..berebut2 makan dgn mak dia yg tak reti buat rendang..tak pernah buat pun!!
Ok mama buat rendang demi Amana!

Bahan mesin dlm tue bawang merah, bwg putih, halia,kunyit,lengkuas,serai sebatang mesin..pastu sy masuk satu pek kari..ptut msuk kari ayam tp sy guna kari ikan..kiki..taram jelah labuuu..dah kari ikan je yg ada..

gemoknye tangannnnn..kata dah kurus????Haha .kerisik nie rm3.. org kedai tue ckp kerisik kampung..ada kerisik bandar ke?terlupa nk kuar dr petiais. Ambik ko!! keras kematuuu...

Ayam dlm resepi nie separuh je..meh kita bahagi dua kerisik tue..nk masuk semua mcm byk sgtt..

Tak kosa nk perah2 santan..dulu cukup tak suka guna santan kotak..tapi not bad jugak..guna brand nie tau..sedap compare to brand lain yg pernah sy guna..

Lebur semua tanpa minyak..korang perasan tak? Kuali dah tukar kiki... kuali nie ada penutup. So selamat sikit..nyampah klau kuah2 mercik2.. kuali nie pun mercik tapi kurangla sbb boleh tutup selalu...

Tadi memang ada mesin serai sikit dlm bahan2 pertama..tp kakak sy ckp titik jugak sebatang serai dlm tue..

ini rupanya lepas gaulkan semua bahan tue.

TARAAAAAAAAA.. eh nie lum betul2 msk lagi ye..

AMANA , MAMA TAK SABAR NAK TENGOK AMANA MAKAN RENDANG PERTAMA MAMA MASAK SEJAK AMANA LAHIR...
RENDANG ♥♥♥♥ UTK AMANA- MY TRULY PRINCESS

4 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Ucapkan terima kasih banyak-banyak buat mama tu Amana... sanggup buat rendang utk Amana... Macam sedap jer akak tengok Ila :)

Mama Balqis BluePinkBaby said...

me kalau masak rendang pakai perencah maggi punya...sedap juga...lagi expres...hahahha

AyuArjuna BiGoshh said...

GIGIH tengok lesung tu.....demi mu kerisik hehehehhe

norhidana miswan said...

comfirm sedap tuh... dana pun selalu bt rendang pakai blend sume bahan2... krisik pun tak msk jnji ada santan hehehe