ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Saturday, May 3, 2014

Menila & Menanam :)




Jangan tipu ek tak kenal nila.. korang takkan tak pernah pakai nila.. dah lama tak pakai nila..rasa berdebar2 pulak nak pakai..haha.. apalah statment berdebar2 sebab nila..ok sebab dah lama tak pakai..mari kita beli botol kecik je..paling murah..jenama apa tah..main rembat je kat bilion..

 Okey ini model nila utk hari ini..lain kali kita tukar model pulak. suka tgok wajah ceria khairy

 goyang laju2 sampai mama tak dapat capture gambar nila nie kiki

 isk tak leh bukak pulak!!

 tue tangan si amana.. saja ajar dia .. nant buat sendiri bila dah pandai.. nak kemas sila usaha sendiri haha.. kejam punya mak.. kiki.. geram betul.. baju si amana ni sikit punyalahhhh "bersih" macam sekolah dia tue dalam site buat rumah.. grrr.. bla asik clorok baju jadi kuning.. so mari kita cantikkan dengan nila pulak..

 semoga putih berseri walau tak le bersih macam baru beli.. nie baru bulan 4 jauh lagi nak hujung tahun.. baju macam dah setengah abad rupanya grrrr
 taraaaaa.. semua nie RM24.. beli macam lipas kudung sebab teringat khairy kat umah.. yg ikut saya pergi nursery masa nie amana & arief.. nursery yang tanam pokok tau..bukan nursery budak2 tue.. saya nak pindahkan sayur2 yang dah makin mengembang.. tak sesuai dok kat pasu kecik..
tue sayur bayam.. macam dah tak selesa dok kat pasu kecik.. 

pandangan dari atas.. segar bugar bayam saya kan? kesian dia dok kat pasu temetot macam tue..

nie daun mengkudu.. erkk ye ke? bantaila..mak bidan cakap daun mengkudu.. dia pun dah tak muat kat pasu kenit..

daun sup & daun bawang.. saya campak je bawang tue.. pokok cili  pun saya campak tau.. bukan saya beli benih.. bayam pun sama..saya cucuk je akar bayam.. alhamdulilah panjang umur diorang haha

tengok cili yang dah bertukar color..really make my day.. hilang rasa serabut dalam kepala tgok cili yang sihat nie..

pekerja2 comel saya..

hai ma.. cemburu betul arief dengan khairy.. teringat masa khairy belum ada.. arief memang manja sangat dengan saya.. semalam masa dia tdo.. dgn mata terlelap.. boleh dia sebut "mama..mama" bertuah rasa bila anak2 sangat sayang kita.. walau kita nie selalu membebl..anak2 tau bebel mama dia tue sebab sayang.. bukan benci.. 

akhirnya selamat dipindahkan.. jangan bila pindah kat pasu besar mati pulak ye.. besok mama siram kamu semua.. mabuk ke apa .. dgn pokok bahasakan "mama"
terlupa beli pengorek tanah.. garpu pun jadilah..jangan risau garpu tue tak masuk dah dalam rumah.. tido terus kat dalam pasu tue hihi  

nak tahu impian saya? saya nak tanam pokok kacang botor.. yang memanjat keliling pagar belakang rumah saya.. sampai jadi macam pagar daun.. pastu kacang botor tue bergayut2 dengan banyaknye.. nak makan petik je.. & kalau jiran nak makan pun amik jelah... :) kena beli benih sebab eksperimen kacang botor saya tak berjaya sepertimana eksperimen pada pokok cili, bayam, kunyit dan bawang.. saya campak tak tumbuh2 pokok kacang botor pun haha..


1 comment:

kinna said...

semangat ila tanam pokok sbb masa dok kondo dulu takleh nak menanam eh..syoknye!
senangnya bila kita tanam sendiri ni bila nak guna petik je belakang dapur..takyah nak g kedai lagi..
good job ila!