ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Thursday, August 28, 2014

Syawal dah habis tapi nie Entry Raya 2014!!

Salam, jangan marah ye.. sikit punyalah lama Teaser Hari Raya nie tak bersambung2..walau syawal dah habis..saya nak jugak wat sambungan teaser hari raya tue.. biorlah citer dah basi pun.. eh tak manisnya sebut basi.. kita sebut tinggal serdak ye? hihi..mohla kita beraya semula..

raya tahun nie kak long kami takde.. huwaaa... turn dia balik kampung mak mertua dia.. pastu asikla wasup kitaorg "along nak ikut korang" "tahun depan takkan along sorang je raya dengan mak" haha.. kelakar.. along, jauh lagi setahun tue... entah2 angah teman ko raya dengan mak.. so jangan risaulah ..dalam setahun mcm2 boleh jadi ..hai kakakku sorang nie.. masa nak amik gambar nie saya tak siap lagi tapi diorang sibuk suruh masuk je.. hamik ko pakai tudung express.. tapi tak semengah.. nasib khairy cover keselebetan mama..haha.. kejap je khairy pakai baju melayu nie.. sekarang dah tak tau baju melayu dia kat mana.. haha

budak encem dua orang nie ini bakal2 pejuang al-qassam :) Palestine dah menaagkan? alhamdulilah.. tadi ada tengok gambar palestine.. masya allah cantik sangat.. sungai mengalir tue macam color unggu..patutla ramai yang dengki sebab palestine ada banyak "harta" yang berharga.. one day selepas mekah ..teringin nak bawak anak2 ke palestine.. banyak yg saya ambil teladan ... terutama kekuatan ibu2 palestine di sana.. nak banding dugaan yang saya hadapi.. tersangat jauh bezanya.. kuatnya merekakan?

hensem tak abang? piala tue props yang tak diketahui apa tujuannya..haha

mak ayah.. kekuatan hidup saya.. mak yang tak jemu jadi tulang belakang saya.. ayah yang dalam diamnya sangat ambil berat hal anak2.. ayah saya dah tak kuat sangat.. selalu mengadu sakit belakang.. tapi bila cucu2 datang dilayan setakat yang mampu.. mak saya nampak je kuat tapi usia dah meningkat..dah tak sekuat masa amana lahir.. teringat tiap2 pagi makayah sanggup ulangalik serdang-puchong ambil amana utk dijaga.. tak terbalas rasa pengorbanan makayah

raya tahun nie kami balik melaka&negeri sembilan. melawat adik-beradik mak saya. Melawat mak long & pak uda saya.. mak saya ada lima beradik. mak no 4.. tiga beradik mak dok kl.. lagi dua dok kat negeri sembilan & melaka.. Tue mak saya pegang si khairy magic.. baju tue kain dia best.. saya beli kat Tateh kat Bangi.. saya sekarang shoping kat Bangi&Kajang  je ye.. RM25.. tapi macam muat2 so saya belasah pakai selalu.. asal kering je pakai..kering je pakai.. haha..teruk benor.. takla gitu.. maksud saya.. baju tue tak simpan utk jenjalan..pakai je walau dok umah..

tue diaaaaa... my hero.. AKA my one & only adik lelaki gue.. lum kawin tau.. sapa berkenan sila wassup saya.. apa salahnya perempuan pinang lelaki? sedangkan khadijah pinang nabi muhammad SAW kan? syaratnya muadah je: terima adik lelaki saya seadanya.. kalau takat nak try2..nak adjust2..tak payah ye.. sila main jauh2..buat buang karan je.. bukan masanya saya nak mengadap perempuan kaki kikis lagi..pura2 baik etc etc sebab kami adikberadik perempuan bukan kaki kikis so alegic dgn perempuan ada perangai kikis mengikis ye.. astarghfirullah al hazim.. kata entry raya tapi dah terlepas marah..haha... abaikan.. ampun maaf dipinta.. saya hanya kakak yang sayangkan satu2nya adik lelaki saya!

nie hotel kat melaka. raya pertama. Kami balik sehari je kat melaka tue..  boleh je balik hari tapi mak tak larat nak balik hari. mak cakap nak tidor hotel  So kami tido hotel nie.. Hotel mimosa kat town melaka tue.. Ok not bad la.. hotel tue je yang tinggal.. adik bongsu saya yang ditugaskan book hotel2 nie..

mama love khairy
suka bangat gambar nie!!


  gambar dalam keta masa balik kampung. jadi playground keta masa nie.. hihi

Dalia Amana- satu2nya anak dara saya.. moga dia berbahagia selalu.. dilindungi selalu.. ditemukan jodoh yg baik2 nanti.. semoga bertemu lelaki yg akan melindungi dan akan menyayangi dia seumur hidup.. tidak melukainya sama ada dia tahu atau tidak tahu.. bertemu lelaki yang menyayangi dia sepertimana saya menyayangi amana.. 

hampir menitik air mata ..masa kat hotel ..tiba2 dia hulur sampul duit raya pada makayah saya ..nenek&atok amanala.. bila mak tanya "kenapa bagi nenek duit raya?" jawapan tulus amana "nenek selalu bagi amana duit" senyum simpul saya melihat amana tau menghargai.. tiba2 amana hulur satu sampul pula pada saya!! waaaaa... mama dia dahla hati tisu.. sampai habis syawal duit raya amana yg pertama pada saya masih ada dalam sampul di dalam purse saya.. saya akan guna untuk perkara2 yg baik walau amana hanya beri saya rm10.. atau saya akan simpan sehingga amana dewasa nanti...
Amboiii sedapnya kek.. dalam minggu cuti raya atau 2 minggu lepas raya.. saya lupalah.. saya ada buat makan2.. buat kecik2 je.. family & kawan2 rapat je.. kalau nak tau dah nak setahun lebih dok umah nie tapi tak pernah langsung buat makan2.. masuk je rumah nie dugaan demi dugaan datang bertimpa2.. bukan bermakna bila saya buat majlis makan2 nie semuanya dah ok tapi saya nak memenuhi permintaan adik-beradik saya.. mereka yang banyak menyokong saat susah senang.. lagipun khairy nampak dah boleh dibawa kemana2.. jadi tabahkan hatimu mama khairy.. hidup bukan utk bersedih sahaja.. ada banyak perkara yang boleh membuat dirimu tertawa.. terutama adik-beradikmu teman tawa sedari kecilkan?


sepupu khairy.. tue anak adik ipar saya.. entah apa dua sepupu nie buat.. main patah2kan keropok sampai berkecai..pastu sama2 kutip masuk mulut balik.. kemas semula sepah2 yang dibuat tue bagus.. tapi tang masuk dalam mulut tue tak bagus ye anak2...

 kek nie sama dengan kek atas tue.. tak yah belek lama2.. haha.. sedap.. adik bongsu sponsored sempena besday khairy.. khairy lahir bulan ramadan tau..

 taraaaaaaaaaaaa.... meh tengok apa yg ada masa makan2 syawal tue.. dalam gambar nie ada rojak, hotdog panggang.. begedil tue saya buat tau..amboi tak habis2 bangga dengan begedil.. siap up status dalam FB lagi haha...

 timun, agar2 tue mak buat, telur nie saya rebus, ayam tue saya marinated :)

 saya buat nasi lemak utk makan2 kali nie.. sapalah yg tak senonoh terpercikkan sambal tue ye? khairy ke?
obsesi mak yang terkini!! nasi arab! sedap tau.. mak nak jugak buat nasi arab bila tau ada buat ayam panggang... habis licin nasi arab mak buat.. dapat pujian lagi.. ohh.. nanti angah nak banjer mak kat restauran arab.. kat bangi nie.. ada restauran baru.. nak banjer sempena besday mak.. tak payah tunggu cek nuffnang tue.. kiki

 gambar blur..lebih kurang ginilah makanan2 tue dari sudut nie

habis citer makan2 .. sambung citer nie pulak.. amik gambar sebelum ke majlis raya tadika arief.. bestla tadika arief walau tadika biasa ada mcm2 aktiviti.. bacaan yasin, jamuan raya, hari suka, lawatan.. isk macam mama khairy nak masuk tadika balik..

semalam arief cakap dengan saya sebelum tido..

A: mama nanti mama kecik arief hantar mama pg sekolah ye?
M: mama pg sekolah? mama jadi kecik balik?
A: yela..sekarang abang kecik.. nanti abang jadi besarlah..  sekarang mama besar..nanti mama jadi kecik pulakkan? kalau kecik mesti pegi sekolahkan?
M: oooo.. Arief hantar mama pg sekolah ngaji ye?
A: ok..ok.. mama jangan risau.. abang hantar mama belajar ngaji sampai pandai..

haha.. ada ke saya jadi kecik balik? apa2lah arief.. yang penting lindungi kakak Amana.. mama nanti habis cerita dah.. tapi kakak, arief & khairy akan mulakan kehidupan ...

Itu je cerita raya.. tiada yg happening kecuali dapat melihat anak2 tersenyum& ketawa, melihat khairy yang berjuang utk hidupnya keletah seperti anak2 lain, melihat makayah senyum melihat anak2 berderet2 ikut balik kampung.. setiap tahun raya memberi kenangan yang berlainan.. hargainya kerana setiap kenangan itu takkan sama dan takkan berulang lagi.. SELAMAT HARI RAYA 2014!!

Love,
Mama Amana,Arief&Khairy


2 comments:

Mama Zharfan said...

part amana bg duit tu..sgt touching..i pun hati tisu :'(

norhidana miswan said...

takpe di maafkan maklum lah kadang bz kan... tp kan khairy comei sgt lah ngn senyum nampak gigi tuh... rindu khairy ngn rambut kerenteng nyer....