ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Friday, November 14, 2014

3A- Amana, Arief, Adlan (Khairy)

Hai semuaaaaaaaa.. yang baru pestime jenguk belog nie meh saya kenalkan 3A..nyawa-nyawa-nyawa saya... Inilah buah hati saya yang tiap satunya menyimpan 1001 cerita. Satu anak ada 1001 citer kalau 3 dah 3003 citer hihi... Anak pertama Amana lahir 2007, anak kedua Arief lahir 2009 dan yang ke 3 dan di gelar MAGIC BABY  Khairy lahir 2013... Nie gambar terbaru. Bukan senang nak buat diorang semua dok diam2 and amik gambar semua sekali. Nie sebab semua lapar so dok diam-diam atas meja.. Yang susah sekali suruh dok diam tue yang paling tengah si Arief tue.. Melompat je kejanya..

Anak sulung saya ... Amana.. 7 tahun...Ini tangan kanan saya.. Selalulah jadi orang harapan saya.. Ikut je cakap kalau suruh jaga adik-adik. Tak pernah keluar dari mulut dia "mama nie asik2 Amana je jaga Khairy" tak pernah dengar... alhamdulilah suruh buat2 keja rumah bolehla harap.. budak kecik lagikan.. nak harap apa sangat.. takkan saya nak suruh dia masak lemak cili api pulak :P Tapi kalau saya cakap "Amana urutla mama nie" DIa dah lari 1000km dulu.. Paling teruk dia buat2 tidur.. haha

Nie si Arief.. selalu buat saya migrain... Ada satu hari tue dek marah dia sangat saya terus rasa pening.. Rehat sampai tertidur.. Lasak tak payah cakap.. Suka sangat buat Khairy menangis.. Kalau Amana ada lagila.. Dia tak boleh kongsi Khairy dengan Amana.. Kongsi "mama" dengan Khairy pun boleh buat dia panas hati.. Kalau suruh buat apa2 pandai pulak jawab "asik-asik abang je!!" padahal takdelah buat apa2 sangat..  tapi saya suruh jugak.. banyak cantik!! Anak lelaki kalau dari kecik tak didik bantu2 urusan rumahtangga sampai ke tua lah berat tulang!  Arief nie kena cakap baik-baik baru dia ikut..kena jek-jek sikit..puji-puji baru dia buat.. Tapi dalam "Kenakalan" dia.. dialah anak paling romantik haha.. pandai amik hati mama dia.. rajin urut kaki saya kalau saya penat.. pastu ayat2 kalau bercakap "bisa gugur jantng gue" haha.. mungkin sebab manja sangat dengan saya itu yang bila Khairy lahir perangai pelik je.. jeles kot...

Khaiy si anak magic.. Khairy yang doktor cakap "baby Puan nie belum tentu takdirnya" Sedihkan? Apa rasa mak-mak kat luar sana kalau ada kat tempat saya? saya dah bawak baby 7-8 bulan then doc kata di belum tentu lahir dengan selamat.. Dia mungkin akan meninggal tiba2 dalam perut .... Mungkin saya pun tak sedar masa dia meninggal.. Berkat doa ibubapa.. doktor yang selalu pantau.. Allah yang kasihan pada kami... Alhamdulilah Allah panjankan usianya ...dah setahun 3 bulan pun.. TQ sangat pada doktor2 yang pantau Khairy sejak tau masalah Khairy.. Sampai sekarang Khairy masih treatment di HUKM..

Khairy sekarang dah bijak & paham arahan.. Kalau cakap "Khairy nak mandi?" Terus dia bagi jawapan.. Berjalan pegi bilik air..kalau memang depan bilik air pulak dia berusaha sungguh2 nak bukak baju haha... Pastu kalau kita bawak pinggan .. dia tahu kita nak suap dia makan.. terus bersila kat tepi sambil lonjak2 and bukak mulut besar2.. Khairy mungkin ujian tapi makin lama umurnya..makin banyak perkara-perkara jadi dalam keluarga kami.. Saya makin sedar yang Khairy bukan ujian sebenarnya tapi Khairy rezeki dan penyelamat dalam banyak keadaan.. Saya boleh sorok semua kesedihan saya di sebalik keadaan Khairy.. Saya nampak kurus .. Jawapannya "Yela anak tak sihat mak tak sihat jugakla".. Kalau mata bengkak orang tanya "yela nangis banyak. susah hati ..  anak sakit"  Khairy jadi jawapan dalam semua perkara.. Khairy penyelamat saya... Ye ke Khairy sahaja yang buat saya sedih sampai kurus kering.. sampai bengkak2 mata.. tidur pun tak tentu arah? Allah lebih tahukan? :)

Khairy dah naik letih semua orang asik cium dia.. Tengok muncung mulut dia tue..

Khairy suka jadi lauk atas meja tau


Saya rasa paling selamat nak bawa anak-anak ke Dominos di area umah saya je. Kat situ tak ramai orang makan. Kebanyakan take away. So anak-anak nak bising/melompat2 takle gangu orang. Tempat pun tak besar sangat so senang nak monitor anak. Kalau bawak ketiga-tiga ke tempat yang crowded hadoiiiiiiiiiiiiiii boleh pitam mak diorang. Paling takut anak-anak hilang :( Kentang nie Khairy yang makan.

Anak-anak tak suka piza sangat.
 Dioang memang suka drummet nie. Saya kan beli 2 set untuk diorang


Nie saya sorang je makan. Alah kecik je.. Saya datang time lunch so saya amik lunch set. then add on untuk drumment 2 set tue.. Arief sebenarnya baru sihat. Lama dia demam. So bawa dia makan benda yang dia suka. Harapnya semohga dia makan drumment tue banyakla.. Tapi Amana yang makan banyak haha.. Kira okeyla dia dapat makan 3 ketul.. Masa dia tengah tak sihat tue ada offer dia makan drumment nie.. Dia tak nak... Memang dia tak sihat sangatla tue... 

Khairy memang adik kesayangan Amana!!
Kedua-dua nie akan ikut saya jalan jauh. 
Moga dipermudahkan perjalanan kami dan tak menyusahkan mereka yang sudi menemani kami :)






3 comments:

nazayiena said...

dah besar dah si khairy nie,semoga sentiasa sihat ya khairy....

Ann Ishak said...

comel2 3As ni :)

Salina@IbuAqil said...

Allah swt sebaik2 perancang..
Sedapnya deme mkn....
Ina sggh hujung minggu sini.. ;)