ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Wednesday, April 1, 2015

Bonding Time Dengan Forever Boyfriend :)

 ehemmm
anak bujang mulut manis nie dah 6 tahun ye
tapi kemanjaan dia mengalahkan Khairy

 
 bila jadi mak nie kalau boleh nak semua anak dapat sama rata kasih sayang.. tak nak ada yg rasa kurang.. yang rasa lebih.. tapi kita nie manusia.. tak sedar mungkin ada terlebih dan terkurang
 
 camanalah arief boleh nampak keta batman nie
saya ingat keta nie tak boleh gerak
ada dalam kedai baju
bukan kat luar2 tue
disebabkan boleh gerak
leburlah duit mak arief rm1 utk keta batman :p
arief cakap "nanti besar arief beli keta batman.yg ada 2 tempat duduk..utk arief & mama.org lain tak boleh masuk."
sebagai ibu happy dengar dia cakap macam tue tapi kita kena paham ini adalah kata2 anak masa dia kecil. masih dibawah tanggungan dan kasih sayang kita...masa dia besar dia ada tanggungjawab pada keluarga dia juga.. so janganlah berlebihan mengharap anak2.. kita jalankan sahaja tanggungjawab kita dan yang lain Allah akan uruskan.. 

sejak mcm2 benda jadi dalam 2 tahun nie saya cuma doa supaya anak2 sentiasa dilindungi Allah.. dari penyakit berbahaya dan dari dosa dunia.. diberi keimanan yg kuat..mencintai yang halal dan membenci yang haram..dilorongkan pada kebaikan dan dijauhkan daripada lorong2 kejahatan.. saya jadi takut kalau anak2 terjebak dengan benda2 haram dan jahat.. dan lebih teruk kalau tak sedar langsung yang anak terbabit dengan benda bukan2.. bertahun2 dia bawah jagaan kita sebagai ibu, kita tak tau apa yang dia buat? adakah kita yang leka atau alpa? atau kita tahu tapi pura2 tak tau dan menyedapkan hati sendiri.. ..atau anak2 yang pandai berpura2 atau sememangnya kita ibu yang gagal? saya tak nak masuk dalam mana2 kategori pun.. sangat2 berharap..

 seumpama kita nie ibu yang gagal jalankan tanggungjawab kalau anak2 terbabit dgn semua benda yg mudah diacess dihujung jari sekarang.. mudah didapati di tepi2 jalan.. mcm paranoid pun ada.... semoga anak2 tak buat saya rasa kecewa..derita ..walau saya tak tau..tolongla jaga diri baik2... itu doa saya hari2.. scary dengan macam2 cerita dunia.. kita ingat keluarga kita tak terbabit.. tapi dalam diam2 itulah yang ada dalam keluarga.. berhati2lah ibu2 semua.. jangan putus doa untuk anak2..dari sejak kecil lagi..

 
 kalau ditanya siapa yang paling saya sayang? amana? arief atau khairy?
abaikan muka tanpa makeup.. mata yang bengkak lebam.. 
sibuk je arief "mata mama bengkak..nangis ek?" 
nampak tak jerawat? tensen...

amana anak sulung.. darinya saya belajar segala2nya sebagai ibu.. morning sickness yg teruk.. muka huduh..  bawak diri pun tak larat... grrrr...meneran nak beranak kiki..  tukar pampes.. buat makanan baby.. jaga malam.. kerisauan melihat dia tak sihat.. ketepikan duit utk insurann..tabung haji...  dan macam2 lagi... tapi dgn amana saya gagal BF.. adeh...  boleh kata kebanyakannya saya belajar dari amana sebagai anak sulung

arief pula anak lelaki sulung.. dengan arief saya berjaya BF.. sehingga 9 bulan..sehingga saya dignose ada desicated disc baru saya stop..itupun stop dengan rasa perit..tak sanggup nak putuskan ..tapi perit sakit tulang belakang tue allah yang tahu.. tak mampu nak mengereng pun... saya mc lama.. sampai akhirnya saya cakap dengan doktor saya tak nak mc lagi.. saya nak pg opis ..banyak keja.. doktor pulak ugut balik "kalau apa2 jadi jangan salahkan saya ye.. saya nak bagi awak rehat" pulak dah..haha... sampai kat katil hospital pun saya masih gigih memerah.. sampailah saya surendur dgn linangan air mata :( sedih betul.. dengan arief jugakla saya faham perasaan mak saya yang sayangkan anak lelaki... lain dari anak perempuan.. bukan kata tak sayang anak perempuan ye... kalau nak tahu sampai sekarang.. walau khairy dah conqur tido sebelah saya.. arief akan cuba jugak tido hujung2 kaki.. ada sekali tue dia jatuh katil.. boleh dia naik balik..menyelit jugak kat  saya...

khairy pula.. huwaaa.. belum type..air mata dah menitik.. dialah kekuatan saya melalui 2 tahun yg penuh pancaroba.. insya allah moga2 khairy akan jadi punca saya senyum ketawa untuk semua duagaan nie satu hari nanti ..  impian saya untuk khairy sangatla besar.. saya tak impikan dia jadi doktor..saya tak impikan dia jadi lawyer majistret.. atau mcm2 keja yg hebat.. saya impikan dia keja dan keluar berdakwah seperti ebit liew, seperti ustaz habib zainal.. dan saya kongsikan disini doa ketika khairy kritikal.. tiap kali saya doa lepas solat atau doa ditepi dia..merenung dia yang lena dgn jantung yg berdenyut pantas tue... air mata memang tak henti2 mengalir .. lebih kurang gini " ya allah jika dengan memanjangkan umurnya akan hanya membuatkan dia membesar dengan kemungkaran ambillah nyawanya..aku reda sebagai ibu... tetapi jika dia kelak membesar akan jadi pejuang agama..aku mohon panjangkanlah umurnya" doa itu tak putus2 saya baca.setiap detik ketika khairy kritikal... dan alhamdulilah kini khairy bertahan.. hampir 2 tahun.. melihat dia berlari.. terkedek2.. dah pandai sebut mama.. dah pandai itu ini.. dah pandai mengamok.. mcm2lah yg dia pandai.. bertapa sangat saya hargai setiap tumbesaran dia.. hatta dia pandai korek hidung pun saya bangga :p


 
 okey tak mo sedih.. ada yang wassup saya .. terutama customer2 saya.. rakan2 rapat saya ..diorang nangis tiap kali saya type tentang khairy.. tentang anak2.. kata diorang mcm sedih sangat bunyinya and tanya "apa rahsianya yg saya pendam selama 2 tahun nie?"

saya share disini ye.. saya dah mengadu dan lepaskan semuanya pada Allah di Mekah pada Januari lalu.. di depan kaabah.. di masjidil haram.. di masjid nabawi.. saya lepas segala2nya di situ.. kalau ini kifarah dosa2 saya, saya mohon  Allah ampunkan saya... tapi kalau ini satu penganiyaan pada saya dan anak2.. Allah juga yang membalasnya dan atur yang terbaik untuk masa depan kami anak-beranak... buat masa ini jangan gangu kami anak-beranak.. saya tak perlukan sesiapa kecuali anak2 saya.. kata2 orang lain  lebih menyakitkan sebab tak berlaku dalam hidup mereka.. lebih sakit hati bila perkara yg berlaku dibebankan ke bahu saya... sedang saya tak tahu hujung pangkal cerita..

... Allah beri saya kekuatan..khairy kekuatan utk teruskan semua yang ada..lalui semuanya seperti biasa.. itulah petunjuk di malam terakhir saya di Mekah.. walau tak percaya itu petunjuknya.. saya kena ikut.. sebab itu petunjuk dar Allah.. dan petunjuk itu di Mekah... memang bagai tak percaya.. saya kena teruskan... kena lalui macam biasa.. tapi saya takut untuk tidak turut petunjuk tue .... saya ikut.. sebab itu petunjuk Allah.. selama 2 tahun nie pun saya sabar sebab tiap kali istiharah..itulah yang Allah tunjuk "sabar dan lalui macam biasa.. akan Aku tambah nikmat jika engkau reda" seolah2 itulah yang diberi petunjuk.. dan itulah sebabnya rezeki saya tak putus2 walau saya tak ada gaji.. secara official dari ofice.. mungin sebab saya  ikut tiap petunjuk yg diberi... saya selalu terbaca ayat nie tiap kali sabar saya habis "jika engkau sabar aku akan tambah Nikmat, jika engkau kufur nikmat Aku sangatlah pedih" lebih kurang begitu ayatnya.. hai hati sabarla hadapi dugaan.. dugaan dunia je. yg akhirat jugak kekal...

walau kita cuba buka buku baru.. takkan sama dengan yg asal.. kepedihan, keperitan, kesakitan tue berbekas..dalam sedalam2nya..  cuma saya pegang pada petunjuk yg Allah beri..  selebihnya biarlah Allah uruskan.. saya cuma ingin tengok anak-anak saya membesar dan jadi orang berjaya di akhirat.. berjaya diakhirat akan bawa juga berjaya di dunia...insya allah..amin"

 kadang2 rasa perasan je.. mak diaorg baca quran pun terkedek2 ada hati nak khairy jadi ebit lew..wakaka... tapi saya selalu doa ..moga Allah mudahkan.. mudahkan lorong utk anak2 ke arah yg baik2.. itu sahaja.. walau saya tak tau jalannya.. sebab saya bukan lahir dalam keluarga yg kuat sangat agama.. maksudnya bukanlah keluarga ustaz.. ustazah. yg memang dalam ilmu agamanya.. yup basic..sgt basic.. mak saya pun masih lagi belajar arab.. belajar mengaji.. semoga saya dapat peluang mcm mak.. now rasa sangat nak belajar arab..padan muka dulu kat U boleh je amik bahasa tambahan.. tak nak amik arab.. takut tak lulus.haha..sedangkana amik arab sebab itu bahasa quran.. so sekarang kena tukar mindset anak2... kena pandai arab sebab itu bahasa quran ... bukan sebab nak pointer tinggi :) bila amana tanya bahasa arab... huwaaa.. "pgla tanya nenek"
 
 macam muka khairy pulak.. masa lahir khairy sebijik macam arief... sampai arief tak mo dekat.. macam terkejut tengok muka budak  kecik macam muka dia ..haha...
 
 arief nie sporting.. dia tau mak  dia gile amik gambar.. sibukla dia cakap
"meh..meh ..abang amik gambar mama"
last2 sibuk amik gambar.. bila nak makannya arief?

 
 saya sebanarnya suka yang bakar
depan kita .. staf Manhattanfishmarket  tue akan bakar..
tanjat tengok api depan mata haha
tapi kalau makan dua orang je dengan arief..hurm..
alamatnya gemokla saya sorang2...
.
 
 mcm nie pun boleh 

 
 nasi tue sedap
rasa saya ada  tambah mentega..
makan hari2 baguslah.. nanti anak2 ingat mak dia gorila
 
 muka bangga
smlm saya up gambar nie kat fb..
kawan contest boleh pulak teka tempat nie kat mana
hebat ye awak ..kawan comperku.
nampak sangat suka ronda alamanda wakaka
 
 lepas melompat sana sini... akhirnya arief nampak kudap2 kegemaran dia.. apa lagi.. auntie annela.. layankannnn... makanla apa yg arief nak ye... sebenarnya smlm saya nak bawak dia tengok wayang.. berdua dengan arief.. entah bila lagi nak berdua dengan arief.. lepas nie dah keja.. kuat  pulak hati nak tinggal khairy kat babysiter semalam..kiki...
 
nie gambar lain... kat ayamas rasanya.. 
ke dekat restaurant HOMST(restaurant cina muslim)  saya pun dah lupa...

arief memang suka melompat.. saya sendiri kadang2 tak mampu nak handle.. baru2 nie dia boleh lompat keluar tingkap keta..jatuh kat jalan tar.. keta berentila..memang tengah park kat tepi jalan..  tapi scary jugak ..muka pipi penuh darah.. naik angin jugak saya dibuatnya.. kenalah jugak marah ..saya tambah lagi..  cubit.. dahla sakit.. mak  cubit lagi..sian arief..
tapi kalau korang kat tempat saya pun korang naik angin jugak.. melompattttttttt je keja..kalau ada regu si amana makin bertambah lompatnya...

camana pun arief nielah si mulut manis.. walau nakal.. walau banyak kerenah.. dia suka teman saya .. suka cakap yg manis2 je.. nak happykan mak dia.. kadang2 boleh ketawa terbahak2 dengan mulut manis dia...  saya selalu share kat FB celoteh arief.. ada satu top blogger tue siap share status arief kat FB dia haha...

mama gemok?
takla mama kurus..kalau cakap gemok nanti mama kecik hati pulak.. so arief cakap mama kurus ye..mama jangan sedih..mama kurus sangat macam fazura..
OMG..agak2la arief kalau nak puji punnnnn

cantik tak handbeg nie arief?
cantik.. mama pilih..pilih je mana2 arief boleh belikan..
betul?
betul.. nanti arief bagi mama tiga ringgit.. mama gunalah semua..habis pun takpe..
tiga ringgit je? manalah cukup.. nak beli satu handbeg pun tak lepas tau..
hurmmm.. nantila arief mintak kat atok.. kat pak long.. dah cukup baru mama beli ye.. sekarang duit tak cukup..tutup handphone mama.. tengok banyak2 pun tak dapat beli.duit tak cukup.meh kita tido dulu..
haha

arief kalau dah kawin kat mana mama duduk dalam keta arief?
kat depanla mama duduk
habis tue isteri arief?
oh isteri arief yang fazura tue ye?(arief nak kawin dgn fazura ye uools) mama dengan fazura duduk depan.. arief duduk belakang...
habis sapa nak bawak keta?
fazuralah sebab mama dah kecik masa tue..bila arief besar..mama kan jadi kecik balik (arief tak kata saya akan tua.. dia selalu kata saya jadi kecik...)
OMG dia jadi big bos pulak kat seat belakang

mama tadi arief pegang tangan awatif
mana boleh pegang tangan dia.. berdosa
napa pulak berdosa?
dia bukan adik arief.. tak bolehla pegang
okeylah..arief nak dia jadi adik arief.. boleh peganglakan?

kdg2 kita akan rasa kita nie  ibu yang sangat jahat bila kita marah anak2
tapi Allah yang tahu kita bukan sengaja nak marah
kadang2 dek kepenatan
kadang2 dek tekanan 
kadang2 marah untuk mendidik
biarlah penat marah sekarang .. jangan esok besar penat menangis

love
mama arief







1 comment:

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam ila,
abeh tai laaaaaaaaaaaa dia kan3
mam dia ulit gitew he3