ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Monday, July 3, 2017

Raya 2017

 
Assalamualikum semua
macam mana sambutan raya 2017?
okey ke ada tragedi?
kadang-kadang apa yang dirancang tak menjadi
rupanya rancangan tue hanya mimpi indah
kenyataannya mimpi buruk pulak yang jadi
 
comtohnya terperangkap berjam-jam dalam jem,
 baju raya tertinggal satu set ank beranak paling syok yang dibawak beg nursery anak muahaha
 rendang yang dah siap bekukan masih dalam peti ais,
muka dah flawless boleh pula pagi raya tumbuh penuh muka dah jadi katak purulah pulakkkk,
tiba-tiba bergaduh adik-beradik,laki bini disebabkan tak sabar walau bebrapa ketika sahaja
anak meragam dari raya pertama sampai balik kl semula
macam-macamlah
 
hidup nie memang macam nie
kita nak bahagia
tapi tak semua dapat
kita semua tak nak derita
tapi ehh aku pulak yang bertuah dapat :(
kita nak menang contest tapi apasal dia plak yang menang xoxo
 
raya pertama
 aman hidup dalam keta
adam tidur lena tapi celik je mata dia dah carik
"emakkk..emakkk..emakkk"
anak sorang nie panggil emak pulak
takpelah adam
mama reda
mama pun suka sebab mama panggil nenek korang pun emak
ok mulai hari nie semua panggil emak
tak payah mama
acah-acah omputih
padahal makan belacan
porahhhh
 
raya pertama teman mak saya balik kampong
lawat kubur..tetiba boleh plak mak terberaya dengan kawan sekolah dia
mak main sapa je rumah tepi kubur tue
Tanya member dia ada tak?
tup2 adalah pulakkk
waduh waduh waduh
dahla saya sorang je teman mak ke kubur
anak2 semua kat umah pak uda (abang sulung mak saya)
janganla si adam melalak tak Nampak saya
tapi amana ada..lega kat situ..
adik bongsu preggy so dia tak larat nak menapak ke kubur
dia teman mak ke Melaka tue pun kira hebat
saya masa preggy sory ye no raya2
sila berteleku kat kl je sepanjang preggy
 
teman mak ke kubur mak saya boleh buat ayat sedih
"dulu masa angah kecik2..masa mak ada masalah ..mak selalu datang kubur atok..mak bawak angah dengan along .mak nangis kat kubur atok"
 
gulppp.. dalam hati saya pulak
"nanti angah pun macam tue..angah datang nangis kat kubur mak..erkk tapi mak jangalah pegi awal sangat ye sebab angah nie ada mak je"
tapi semua ayat tue dalam hati jela
kang banjir pulak kawasan kubur tue
 
balik dari umah pak uda
macam2lah mak uda bekalkan
yang paling tak tahan mak uda bekalkan pisang kat pokok tue
petik untuk mak saya
last-last saya cakap "mak tak mo bawak ayam yang berkokok tue balik rumah ke?"
kena cubit sekali muahaha
 
setiap masa yang tinggal kalau boleh nak duduk berbual dengan mak
mengomel siang malam pagi petang
tapi apa kan daya
kita juga dah jadi mak dan ada tanggung jawab
tangungjawab pada kerja.itukan amanah
tapi seminggu mesti beberapa kali saya call
sekadar nak dengar suara mak sahaja
 
saya pegi beraya umah mak long di gemenceh jugak
anak-anak siap tukar baju
apa tak nya dah lencun mengejar ayam
boleh mati ayam korang kerjakan
penat ayam tue lari selamatkan diri keliling reban
 
 
 
baju yang adam pakai tue rompers baju melayu
siap dengan sampin
kainnya best
harga rm60/70 rasanya
 
raya ke tiga dah pegi umah mil pulak
inilah orang kl beraya
hahahaha
tak tau nak sedih ke gembira
tapi syok shopping mall lenggang
nak lepaskan anak-anak pun tak risau
nak bawak 4 budak yang tengah keletah
Allah jelah tahu
tapi takkan saya nak perap je anak-anak kat rumah kan?
anak-anak saya manusia bukan ayam
nak jugak tengok dunia
 
kejam sangat jadi mak bapak
biarkan anak-anak habiskan usia dengan duduk dalam rumah
(kalau budget tight lain cerita ye)
menengok tv 24 jam while ko jadi parents membuta
saya tak nak bazirkan usia anak-anak saya macam tue
saya nak bina kenangan untuk usia kecil mereka
bila mereka dewasa . anak-anak akan ingat apa yang saya buat untuk happykan mereka
usia ank-anak nie bukannya boleh back atau forward ikut suka hati kita
sama juga macam usia orang tua kita
hargai sementara ada
jangan bila semua dah innalilah baru nak meratap sensorang
 
saya dengan adik ipar  bawak anak2 tengok wayang
kat wangsa walk
sebelum wayang saya banjer diorang makan-makan kat old town
makan pun laju-laju dalam setengah jam je
sebab wayang dah nak start
 
yang budak kecik baju biru tue anak adik ipar saya 
dulu adik perempuan saya selalu follow saya kemana-mana
lepas kawin adik saya pun dah ada tanggungjawab dia
syukurlah dunia sekarang ada wassup xoxo
 
 bila dengan dengan adik perempuan nie buat saya 
teringat kenangan betapa bahagianya menjadi seorang anak pada emak kita
keluarga saya bukanlah happy family sangat
ada masa getirnya
tapi saya rasa selamat sebab mak selalu ada untuk lindungi kami
jadi saya rasa selamat,aman, tenang dan bahagia
 
 Allah gantikan dengan adik ipar yang walau dah kawin pun masih ada kelapangan untuk saya
saya berpantang susah payah dia jemput tukang urut
sebelum tukang urut datang dia yang urut saya dulu
bagi tau saya mana saya nak carik adik ipar macam nie?
biasalah ada terkurang sana sini ..macamlah kita nie pun sempurna
saya layan adik ipar nie sama saya layan adik perempuan bongsu saya
tak ada berkira sebab saya tahu dia ambil berat hal saya walau saya nie hanya kakak ipar
incase apa2 jadi bukan saya ada ikatan apa2 pun dgn dia
tapi dia anggap saya nie macam kakak dia
 
kalau suami2 lain pening kepala sebab isteri tak ngam denga adik-beradik
saya alhamdulilah tak memeningkan kepala suami dgn hal macam tue
saya pulak pening hal lain :( :( :(
 
 
 tengok minion
huwaaa saya hampir2 nak tidur
tapi bila dengar suara khairy ketwa terus celik mata
belum lagi sikit-sikit khairy cakap.."mama nak air"
lepas tue arief pulak "mama nak pop corn"
sedar-sedar citer dah habis lum sempat mak korang nak lelap barang sekejap
 
habis tengok minion tak singgah mana2 hantar bebudak bali umh mil
terus ajak adik ipar pegi jaya jusco pulak
baju bebudak nie dah habis
nak cuci tak sempat
kalau bawak semua manalah nak dapat beli bajunya
 
saya bawak adam dengan amana beli baju raya di bangi sentral
berapa banyak pitstop saya berenti
adam nak susu, adam nak dukung, adam tak mo duduk dalam stroller
adam panas, nak kedai ada aircond..bila panas mulalah dia meragam
so agak2 berapa pitsop ye?
nak lalu kat kedai2 situ kena pk mana yang boleh lepas stroller
kalau shopping dgn budak2
jangan nak bising kalau keluar 3 jam tapi dapat 2 helai baju je
dapat selai pun kira syukur yang amat tau
 
beberapa hari tue keluar bawak amana, kahairy adam kat bangi gateaway plak
sebelum tue kena selesaikan arief pegi sekolah
lepas zohor jugak baru keluar
singgah public gold
pegi bangi gateaway
dapatlah selai tudung utk amana
terkejar2 balik nak masak untuk berbuka sebab anak2 nie kalau beli
makannya macam tak selera
nama je amik cuti nak beli baju raya anak-anak tapi urusan anak-anak boleh cuti ke?
 
so adik ipar cakap ..tinggalkan je bebudak ..lagipun diorang dah happy tengok wayang tadi
memang betul pun..
shopping berdua..
setengah jam je dapat 8 helai baju
terbang RM300 muahaha
kalau tak beli mau anak2 berbogel sebab takde baju spare
 
balik umh sendiri
esok nya bawak budak2 pegi ioi mall pulak
haha
kata org kl raya
inilah gayanya!
 
anak-anak request nak ke ioi mall pulak
kesian tau raya-raya terperap
ikut hati badan nie penat
tapi tengok mata anak-anak yang berharap
gigih drive
 
saya sebagai ibu rasa bahagia bila Amana sampai sekarang asik cakap
"mama, dulu mama selalu drive sensorang bawak Amana pegi Alamandakan?"
bahagianya dengarrr..anak saya ingat saya bawak dia kemana..
tak lama lepas tue sambungan ayat dia memang nak mintak kena cubit
"kesian mama..masa tue mama tau drive pegi alamanda je..tapi sekarang dah bagus mama pandai bawak pegi IOI Mall"
hahahahahaha
and now Khairy pulak
"mama , jomla bawak haily pegi IOI..kita pegi masjid lepas tue IOI ok?"
pandai tak haily pancing mak dia?
 
gambar-gambar nie adik ipar yang amik
tab saya camera nya ada problem
kat ioi mall nie ada tempat mainan budak-budak
berdepan ice skating tue
sebelah fast food
saya lupa namanya
masuk rm10 sorang
so masuk 4 budak rm40
pastikan bawak stoking
kalau tak koang kena beli
hari cuti mahal sikit rm18 kot
 
bila adik ipar cakap
 "akak pegila shopping..akak mesti tak dapat shopping asik dengan bebudak je..linda jaga anak-anak kat sini"
 
kalau korang rasa apa?
SELAMAT HARI RAYA
 
 
 
 
 

1 comment:

Anis Azalea said...

Memang syok ada adik ipar yang ngam. Lebih2 lagi dia offer jaga anak dan kita leh pergi shopping personal stuff kita. Hehe..selamat hari raya...