ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Monday, January 8, 2018

Nikmat Pelbagai Bentuk



Ramai orang terlupa nikmat Allah pelbagai bentuk.Bukan tak tahu tapi terlalu mengikut nafsu. Terlalu mengejar kasih sayang manusia.Manakan dapat kasih manusia jika tak kasihkan Allah dahulu ..Manakan dapat kasih manusia jika kita tidak sayangi diri sendiri dulu..

Allah beri bumi kerana kasihkan kita.Kalau tak dapat kasih manusia kita masih ada kasih dari benda-benda lain..  Banyak bukti kasih sayang Allah ..Allah beri haiwan..Allah beri tumbuh-tumbuhan.. Hargailah sesuatu yang tak akan menyakitkan kita..malah mampu beri terapi dan menyeronokkan kita...

Kalau mengejar penghormatan/kasih  manusia tetapi kecewa yang dapat lupakan saja.. yang ada anak tumpukan pada anak..tak payah berangan cari suami / isteri lain dalam sekelip mata..yang ada ibubapa tumpukan pada ibubapa..keberkatan dalam doa mereka.. yang ada suami / isteri tumpukan doa agar hati mereka lembut untuk berubah atau kita yang perlu memilih jalan lain utk berubah mungkin?

Jaga sayur macam jaga baby sendiri..nampak sayur yg kita semai  tumbuh cantik..bahagia mcm nampak anak membesar... Benih2 dari Tuan iskandar tanamsendiri.com memang berkualiti.. benih bendi pun dah keluar.. benih bayam pakcoi dah tumbuh comel macam rumput2 halus... Tak sabar nak bagi mak n mil 😍

Sebelum saya semai saya baca bismillah..saya selawat banyak2.. semai dengan tangan kanan.. lepas tue Nie memang kelakar saya cakap dengan benih tue mcm cakap dengan baby dalam perut "mama tunggu baby keluar tau..keluar cantik2.. nanti bawa rezeki pada semua.mama tak sabar tunggu kamu besar"🀣

Anak-anak kadang-kadang bebel..mama Nie mama kucing dengan sayur jugak ke? Bukan mama kitaorang je ke?😘😘😘

Bendi
 
Bayam

Cili yg keluarkan hasil.asal benih dari cili2 yg dah buruk dari peti ais. Main campak je kat pasu yg tanahnya dah kering.. musim hujan tiba2 bercambah..membesar jadi pokok dan keluarkan hasil..
 
Benda magic
Rendam dlm air
Terus megembang dan boleh semai benih dlm nie
 
Sy nak tanam sayur je tapi Nie mcm nk jual sayur gayanya haha
 
Niela pokok cili hasil benih dari cili buruk dari peti ais
 
Byk pokok sy semai capsicum, tomato, cili,pakcoi,bayam,sawi

Bayam yg dah tumbuh Nie asalnya sy beli sayur bayam dari pasar malam yg masih berakar.sy potong akarnya dan cucuk-cucuk atas tanah.. terus tumbuh segar lepas 2,3 hari..mak cakap tangan sy sejuk elok menanam..

 tapi kalau tampar org bisa kot sebab belum pernahla tampar org kiki


anak-ana benih saya beli dari Tanamsendiri.com
 
kucing kami namanya baby
Walaupun dah pernah terberak kat tilam
terberak kat sofa
termuntah atas lantai
saya bela jugak baik-baik
walaupun saya bebel..jentik2 telinga dia sikit..
saya anggap macam anak saya jugak
 dia pandai berak dalam sangkar dia sebab ada bekas pasir dalam tue
yang kes-kes tereberak tue sebab dia makan benda bukan2
mayb perut dia meragam
 
dan hasilnya kucing nie setia
saya keluar rumah dia tetap tunggu dekat poarch keta sampai saya balik
pernah saya tinggalkan kat belakang rumah tak taula camana dia boleh pusing sendiri sampai duduk depan porch keta
 
Umur macam nie tak kisah sangat pasal kasih sayang manusia
sebab kita tahu Allah tue ada
Hati manusia Allah yang pegang
Kalau dia sayang kita seharusnya  dia tau berusaha nak ambil hati kita, usaha nak  beri yang terbaik, uasaha jalankan tanggungjawab yang Allah beri..bukan membebeankan kita sekian lama..
 
Tapi masih ada di umur macam nie masih bermati-mati masih sibuk  carik kasih sayang manusia..penghormatan manusia..
kasihan pada yang masih tak sedar :(
 
For me, I don't care anymore sebab terlalu banyak Allah beri di usia macam nie
Hey uools 2 tahun lagi je I nak 40 tahu tak?
so yang dah hampir-hampir 40 tue rentikanlah keja takde pekdah :p
Kubur dah memanggil2
Hiduplah dengan tenang
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments: