ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Monday, July 23, 2018

Sedekah vs nafkah keluarga

*ِNafkah Untuk Keluarga VS Tabung Palestin*

Apabila masukkan RM1 dalam tabung masjid, tabung dakwah, tabung untuk Palestin, Rohingya; kita akan rasa satu perasaan yang lain, paling kurang kita rasa:"Aku dah buat sesuatu untuk umat".

Tetapi bila pergi pasar, beli barang dapur untuk kita, isteri dan anak-anak makan, beli baju untuk isteri dan anak, bayar sewa rumah yang kita duduki bersama isteri dan anak, kita tak 'feel' apa-apa. Kadang-kadang mungkin terdetik dalam hati "Aduh, keluar duit lagi".

Kenapa? Mungkin kita tak 'feel' betapa besarnya di sisi Allah nafkah yang kita berikan pada keluarga kita.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ "‏ دِينَارٌ أَنْفَقْتَهُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَدِينَارٌ أَنْفَقْتَهُ فِي رَقَبَةٍ وَدِينَارٌ تَصَدَّقْتَ بِهِ عَلَى مِسْكِينٍ وَدِينَارٌ أَنْفَقْتَهُ عَلَى أَهْلِكَ أَعْظَمُهَا أَجْرًا الَّذِي أَنْفَقْتَهُ عَلَى أَهْلِكَ ‏"‏ ‏.‏
Daripada Abu Hurairah radiallahu ‘anhu, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: Antara dinar yang dibelanjakan di jalan Allah, dinar yang dibelanjakan untuk membebaskan hambar, dinar yang disedekah kepada orang miskin, dan dinar yang dibelanjakan kepada ahli keluarga. Yang paling besar pahalanya ialah yang dibelanjakan untuk ahli keluarga. [Sahih Muslim, Kitab az-Zakat, no: 995].

عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ أَنَّهُ أَخْبَرَهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ "إِنَّكَ لَنْ تُنْفِقَ نَفَقَةً تَبْتَغِي بِهَا وَجْهَ اللَّهِ إِلَّا أُجِرْتَ عَلَيْهَا حَتَّى مَا تَجْعَلُ فِي فَمِ امْرَأَتِكَ"
Daripada Sa’ad bin Abi Waqqas radiallahu ‘anhu, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: Sesungguhnya tidaklah sama sekali engkau membelanjakan harta dengan mengharap keredhaan Allah melainkan engkau akan diberikan ganjaran untuk perbelanjaan itu hatta apa yang engkau letakkan ke dalam mulut isteri mu. [Sahih al-Bukhari, Kitab al-Iman, no: 56]

#MMMR

#kalau mcm saya nie dah terlebih gemuk..suami bagi cukup makan ke caner? Haha

No comments: