ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Tuesday, July 17, 2018

Simpan emas dibakar api neraka?

ADA YANG KATA JANGAN SIMPAN EMAS ?

Simpan emas dibakar api neraka ?

SALAH KE KAYA ? MASUK NERAKA KE ?

Ramai yang beranggapan bahawa ISLAM ni galakkan untuk miskin, tidak galakkan untuk kaya.

SALAH FAHAM bila ambil firman Allah sekerat sekerat.

Ada beberapa orang yang komen tentang orang yang simpan emas akan dibakar oleh api neraka.

Ramai juga yang keliru dan takut untuk menyimpan emas.

Takut untuk tukar duit kertas kepada emas iaitu real money.

Sedangkan itu termasuk perkara sunnah kerana emas itu sendiri diterima pakai di zaman rasul dan juga ia ada nilai intrinsik pada dirinya sendiri.

Bukannya seperti wang kertas yang langsung tidak ada intrinsik value, makin lama makin ditelan oleh inflasi, makin menyusut nilainya. Inilah permainan currency.

Dalil paling basic yang diberikan adalah surah at taubah ayat 35.

.

Sebenarnya bila kita misquote firman Allah ni akan menampakkan asal simpan emas je kena bakar dalam api neraka.

Persoalannya kena bakar dalam neraka tu berapa jumlahnya sehingga kena bakar ?

Adakah simpan 1g, 10g, ataupun sampai 1 tan baru kena bakar dalam neraka ?

Ayat ni bila tak refer tafsir akan tergantung dan blur. Sedangkan di dalam islam adanya ZAKAT. Itulah penentu berapa kadar harta yang perlu dizakat.

Depend kepada haul dan nisab. Bukan asal simpan emas je kena zakat semuanya.

Sedangkan dia lupa simpan duit kertas pun kena keluarkan zakat sekiranya sudah sampai haul dan nisab.

.

Sebenarnya ayat 35 ni tak boleh ambik gitu je. Sebab ada konteks ayat nya pada ayat 34.

Then kena refer tafsir, common tafsir ibn katsir.

Bila ambil ayat sekerat je akan timbul pelbagai fitnah.

Sebagaimana surah al maaun 4 Allah firman celakalah bagi orang yang solat.

Bila ambil ayat ni sekerat je, timbul masalah aik takkan solat pun masuk celaka masuk neraka ? Kalau camtu baik takyah solat. Kata orang yang kurang faham.

Padahal ada lagi ayat di depannya ayat 5 iaitu orang yang lalai dari solatnya.

Kebanyakannya ambil ayat sekerat untuk menimbulkan fitnah.

.

If tengok dalam ayat taubah 34 dan 35 ni saling berkait 1 sama lain.

Ada 2 kategori manusia yang Allah sebutkan.

1. Golongan rahib dari yahudi dan nasrani yang memakan harta secara batil. Yang mempergunakan agama tujuannya untuk keuntungan duniawi.

Of course lah bila memakan harta secara batil bukan emas perak sahaja tapi benda lain pun tetap haram.

Contoh Awang memiliki emas hasil merompak di kedai emas. Perbuatan Awang itu haram dan berdosa boleh menyebabkan diazab di akhirat.

Tapi tak boleh kita kata, siapa yang simpan emas diazab, dibakar dalam api neraka.

Ini langsung tak boleh nak diterima oleh aqal yang sihat.

Bukan sahaja emas, bahkan harta seperti kereta, rumah pun bila didapati secara batil tetap hukumnya haram walaupun setin sardin hasil dari curi pun tetap haram.

.

2. Golongan yang dibakar kerana simpan emas. At taubah 35

Bila refer tafsir ibnu katsir bukan seperti apa yang difahami oleh segolongan kecil kita.

Dalam ayat ni menyebutkan al kanzu, al kanzu ialah harta simpanan yang tidak dikeluarkan zakat.

Thats y ia diazab kerana menyimpan harta yang tidak dikeluarkan zakat.

Bukannya asal simpan emas, perak terus kena bakar dalam api neraka, pemahaman ini jauh sekali dari pemahaman ahli tafsir dan para salafusoleh.

Bila dah keluarkan zakat ia tidak termasuk dalam al kanzu
( harta simpanan yang tidak dikeluarkan zakat )

.

Yang dimaksudkan dalam ayat ni adalah mereka yang kumpul emas dengan tidak mengeluarkan ZAKAT.

Hadis dari nabi sendiri yang mentafsirkan tentang ayat at taubah ni berkaitan dengan orang yang tidak menunaikan zakat.

Buktinya :

Nabi sendiri pesan :

Tidak seorang pun dari pemilik emas atau perak yang tidak mengeluarkan haknya (zakatnya) kecuali pada hari kiamat nanti disediakan untuknya lempengan-lempengan dari neraka, lalu lempengan itu dipanaskan di neraka Jahannam dan diseterikakan pada keningnya, kedua pinggangnya, dan punggungnya.

Setiap kali lempengan itu dingin diulang lagi untuknya pada hari yang sepadan dengan lima puluh ribu tahun hingga Allah selesai menyelesaikan persoalan antara manusia. Lalu ia bisa melihat jalannya ke surga ataukah ke neraka.
(Lihat Al-Kaba'ir. Hal. 35-36).

.

Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahwa Rasulullah saw. pernah bersabda: "Barang siapa diberi kekayaan namun tidak mengeluarkan zakatnya, ia akan didatangi ular Syuja' Aqra', terdapat tanda hitam pada matanya, ia melilitnya dan menggigitnya dengan ujung mulutnya seraya berkata:

"Aku adalah hartamu, aku adalah timbunanmu." Lalu beliau membaca ayat ini: "Sekali-kali janganlah orang yang bakhil dengan harta yang Allah berikan kepada mereka dari karunia-Nya menyangka bahwa kebakhilan itu baik bagi mereka. Sebenarnya kebakhilan itu adalah buruk bagi mereka. Harta yang mereka bakhilkan itu akan dikalungkan kelak di lehernya di hari kiamat.
(H.R. Bukhari. Lihat Al-Kaba'ir, hal. 37).

.

Dalil secara umum berkaitan harta pulak ada nabi sebutkan bukan khusus untuk emas perak.

“Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu, dia berkata, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

“Barangsiapa diberi harta oleh Allah, lalu dia tidak menunaikan zakatnya, pada hari kiamat hartanya dijadikan untuknya menjadi seekor ular jantan aqra’ (yang kulit kepalanya rontok karena dikepalanya terkumpul banyak racun), yang berbusa dua sudut mulutnya. Ular itu dikalungkan (di lehernya) pada hari kiamat.

Ular itu memegang dengan kedua sudut mulutnya, lalu ular itu berkata,’

Saya adalah hartamu, saya adalah simpananmu’. Kemudian beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam membaca,’Sekali-kali janganlah orang-orang yang bakhil menyangka 
[HR Bukhari no. 1403]

.

INFAQ SELURUH HARTA BARU BETUL ?

Soal untuk infaq atau sedekah sebahagian atau seluruh harta sepertimana dilakukan Abu Bakar.

Ya aku pun akui aku sendiri tak mampu untuk lakukan sepertimana yang Abu Bakar telah lakukan apabila beliau infakkan seluruh hartanya ke jalan Allah.

Pada aku Abu Bakar beri semua hartanya ketikamana saat darurat iaitu masa peperangan tabuk.

Kat bawah ni hadis tentang Abu Bakar infak seluruh hartanya :

Umar berkata :

Rasululllah shallallaahu ‘alaihi wa sallam memerintahkan kami pada suatu hari untuk bersedekah, dan waktu itu aku tengah memiliki sejumlah harta, maka aku berkata,

‘Kalau ada satu hari dimana aku bisa mengalahkan Abu Bakar, inilah harinya”.

Maka aku datang dengan membawa separuh dari hartaku, maka Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

‘Apa yang engkau nafkahkan kepada keluargamu?’, aku jawab, ‘Sejumlah itu (kerana beliau membagi separuh hartanya )’.

Kemudian datang Abu Bakar radhiyallaahu ‘anhu membawa semua yang ia miliki, dan Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bertanya,

‘Apa yang engkau sisakan untuk keluargamu?’, Abu Bakar menjawab, ‘Aku tinggalkan untuk mereka, Allah dan Rasul-Nya’. Aku pun berkata,

‘Tidak akan pernah aku mengalahkan Abu Bakar selama-lamanya'”. (Sunan Abi Daud 2/312 dan 313, no. 1678)

Dalam kes perang tabuk ni, Nabi sendiri memerintahkan supaya keluarkan sedekah untuk berperang, bila perintah tu keluar dari nabi indicator yang terpakai masa ni adalah WAJIB sebab keadaan tengah darurat untuk berperang.

Time ni Abu Bakar nafkahkan seluruh hartanya, Umar berikan separuh daripada hartanya.

Ertinya Umar masih mempunyai sisa hartanya, tapi nabi tak pernah melarang Umar berbuat demikian.

Bahkan nabi masih tanya pada Abu Bakar apa yang kamu tinggal untuk keluargamu ? Abu Bakar jawab Allah dan Rasul.

Ya iman Abu Bakar cukup hebat, tapi tak boleh kita kata iman Umar tak kuat, disebabkan dia masih memegang sebahagian harta.

.

Sedangkan di dalam islam membenarkan untuk adanya harta pusaka untuk peninggalan kepada keluarga.

Harta yang sudah dizakatkan sudah menjadi bersih. Zakat ni dikeluarkan bila dah cukup haul dan nisab.

Bukannya asal ada harta je kena keluarkan zakat. Allah Maha Mengetahui, Dia tahu untuk atur maklukNya, jangan kita melampaui batas, apa yang Dia tak suruh kita pandai2 reka hukum.

Sepertimana solat tarawikh, sunat rawatib, buat amatlah digalakkan dan perolehi pahala, tapi jika tinggalkan jangan kita kata masuk NERAKA sebab itu bukan fardhu.

Samalah antara zakat dan sedekah, zakat itu wajib tak tunaikan boleh menyebabkan kita diazab tapi sedekah itu sunat, buat dapatlah berlipat lipat lagi pahala.

If tanya aku, aku katakan zakat wajib keluarkan bilamana sampai haul dan nisab, jangan lupa untuk bersedekah, terus kan bersedekah sentiasa istiqamah.

Di dalam islam especially di zaman nabi ada sahabat yang kaya raya antaranya Abu Bakar, Usman, Abdul Rahman Auf, Talhah ibn ‘Ubaidllah, Zubair Al Awwam, mereka ini kaya dan pemurah untuk bersedekah.

Tapi zaman sekarang yang bertaraf billionaire pun belum tentu nak bantu golongan fakir miskin, belum tentu nak zakatkan hartanya. Jika seluruh billionaire muslim pada hari ni melakukannya, tidak akan ada lagi fakir miskin.

Yang diamanahkan untuk agihkan zakat pun 1 lagi masalah, time nak kutip zakat penuh kaunter dibukanya sampai seluruh tempat ada, di masjid ada, di pasar malam ada, di kaki 5 ada siap boleh drive thru.

Tapi time nak agihkan, time orang minta zakat, susahnya nak berikan, nak peram sampai bila duit zakat tu ?

So berbalik kepada topik, tak salah untuk orang islam kaya, tapi yang salahnya bila kaya harta tidak dikeluarkan ke jalan Allah especially untuk zakat.

So itulah maksud ayat at taubah 34 - 35, bukannya asal ada harta, kira kena bakar dalam api neraka. Benchmark tu dah disiapkan, bukan kena keluarkan seluruh harta pun, nak keluarkan macam Abu Bakar time darurat pun takpe itu optional.

No comments: