ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Tuesday, August 28, 2018

Sederhana dari awal supaya tak menyesal

Dulu walaupun saya suka Keta besar Sya beli Keta kecik..myv. janji boleh jalan sana sini..Sekarang Keta tue dah habis bayar. Mak cakap jaga baik2 nanti amana boleh pakai masuk universiti.tak payah bazir beli Keta baru..ehh sampai ke anak plak Keta kecik Comey tue. now beli keta besar sikit sebab anak-anak pun dah penuh.

Dulu saya suka handbag berjenama tapi sy beli yg biasa je..janji dapat isi purse,HP anda make up. lepas tue hbeg saya berganti kalau menang contest. yang penting isi dalam purse lagi banyak dari harga beg.ikut kata Tun Mahathir.

Dulu saya suka rumah besar tapi saya sedar saya baru mula hidup dan duduk berdua je jadi beli rumah kecil. Janji rumah tue ada kolam supaya saya feel ala2 vacation tiap2 minggu. Now dah pindah rumah besar sikit sebab bilangan isi rumah bertambah dengan jayanya.rumah kecik tue sewa. Kalau sampai masa jual je.harga pun dah doubletree triple. Dan ini jadi back-up plan utk anak terutama Khairy. Dan backup untuk kami yg takde pencen nie.

Sekarang saya suka emas yg glamer tapi saya dah tau emas kata mana pun tetap emas..asalkan tulen.yg penting takde upah. Emas pilihan saya ada pada gambar. di jari dan di tangan, Public Gold dan GDORA. Sampai masa saya akan jual untuk settel semua hutang dan juga persiapan untuk tunaikan haji bersama semua anak.insya allah. Sebelum jual emas nie saya fungsikan di arrahnu untuk pelbagai perkara seperti persediaan sekolah anak, hari raya dan juga reno rumah. Boleh jugak guna bila terdesak..kot-kot keta buat hal..motor husbd nak kena repair ke.. saya tak payah meminjam bank dan paling penting tak meminjam orang.. nampak tak fungsi emas tue?

Bila kita boleh memilih.pilihlah dengan bijak.kalau boleh dapatkan semua nie tanpa hutang lagi bagus. ilmu tanpa hutang tue dah umur 38 baru saya dapat.. bersyukur berkawan dengan org-orang yg umurnya dah meniti  40 dan menuju akhirat nie..insya allah nanti saya akan guide anak-anak..semoga mereka dapat study, beli aset tanpa hutang..semoga jiwa mereka cekal.. memang rasanya susah..susah nak melawan arus... tapi kita cuba..

2 comments:

al-lavendari said...

tahniah kerana bijak merancang .. bukan semua orang tahan godaan untuk membeli tambah2 sekarang ni nak shopping hanya di hujung jari.

Anonymous said...

I am not sire where you aare getting your information, but good topic.
I needs to spend some time learning more or understanding
more. Thanks forr great information I was looking for this
information for my mission.