ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Thursday, November 22, 2018

Seumur hidup itu terlalu lama

Perceraian ?
Sebenarnya baik atau buruk?

Papa dan mama bercerai, aku juga tidak tahu puncanya kerana setiap kali aku bertanya, mama hanya tersenyum dan menyeka airmata. Mamaku adalah seorang cantik bahkan untuk ke depan rumah beli sayur pun akan berpakaian super rapi dan tampil cantik. Sewaktu aku 3 tahun, papa dan mama sudah tidak tinggal serumah, cuma aku tak mengerti apa puncanya kerana aku tidak pernah melihat mereka bertengkar tapi tangan mama selalu cedera dan luka.

Mama tidak punya banyak kawan ketika itu. Mama hanya punyai keluarga, mereka datang untuk mencegah, mama selalu menjawab, "Dia orang yang baik, cuma 1 hal sahaja saya tidak boleh terima.." Tokwan ku marah besar waktu itu, nenek pesan sama mama, "Kamu pandai, jadi tak kan menguruskan hal yang sebegini pun tidak mampu."

Di mata mereka, anak mereka adalah seorang yang hebat, gentle, pandai cari wang dan boleh melindungi keluarga, malahan menantu sendiri dia nilai sangat egois dan tidak pernah peduli akan perasaan orang tua dan anak. Mama hanya diam menunduk sambil menangis tanpa menjelaskan apa apa, namun aku mengerti ada sesuatu yang mengecewakan mama.

Aku masih ingat dengan jelas, waktu mama membawaku dan adik keluar dari rumah kami dulu, mama menangis dan berkata padaku, "Semoga nanti kalian memahami mama, seumur hidup itu terlalu lama.."

Waktu aku 10 tahun, papa tiriku datang, dia tidak tinggi dan segagah papa, wajahnya juga biasa saja, tapi memang penampilannya bersih dan senyumnya lembut, aku sendiri berasa selesa.

Papa tiriku rajin membantu mama mengganti pot-pot tanaman yang sudah rosak, dia juga membelikan mama taplak meja baru dan satu set alat makan baru, dia membelikan mama sepasang sepatu putih yang sangat sesuai dengan baju merah kesukaan mama. Bahkan, dia membelikan aku gantungan kunci cantik untuk mengganti gantungan kunci lama yang kusam.
Papa tiriku akan memegang tangan mama dan pergi jalan-jalan petang bersama untuk melihat matahari terbenam, mereka akan pergi berdua melihat bunga di taman depan rumah dan akan memberi tahu mama setiap nama bunga itu. Bahkan papa tiriku akan membawa pulang beberapa tangkai ranting yang cantik sudah jatuh dan menaruhnya di dalam sebuah pot lalu meletakkan di atas meja belajarku.

Mama sangat suka belajar masak, setiap kali mama masak resepi barunya, papa tiri selalu mengajakku duduk di meja makan dengan rapi sambil menunggu mama menghidangkan makanannya dan mulai memuji makanan mama, mama selalu tersenyum.

Suatu hari, penyakit mama semakin parah dan mama sakit tenat dan dirawat di hospital, waktu aku pergi ke sana, aku melihat ada satu jambak bunga lily di sebelah katil mama. Di atas meja ada buah yang sudah dipotong, dan papa tiriku duduk di sebelah mama sambil membaca Yassin sambil memegang tangan mama. Seorang pesakit yang ada di katil sebelah selalu memandang ke arah mama dengan tatapan iri.

Beberapa hari selepas kematian mama, aku akhirnya mengerti apa yang dimaksud dengan "Seumur hidup itu terlalu panjang".

Pernikahan bukan cuma perlu dua orang yang baik, tapi perlu dua orang yang boleh merasa bahagia satu sama lain. Sama seperti membeli sepasang kasut baru, kamu hanya boleh berasa selasa setelah kamu memakainya, bukan hanya melihat keindahannya. Kerana seumur hidup itu terlalu panjang, penting sekali untuk menikahi orang yang membuat kita selesa, bukan hanya orang yang baik. Setiap kita memiliki sifat berbeza, maka kita memerlukan orang berbeza untuk melengkapi pernikahan kita.

Memang bercerai bukanlah hal yang seharusnya menjadi tujuan kita, kalau boleh menikah dengan orang yang tepat, kenapa harus mencuba dengan orang yang tidak tepat kemudian bercerai? Kerana kita perlu melaluinya dahulu.
Ternyata cinta saja tidak cukup, rasa selesa yang diinginkan setiap orang.
memang jauh lebih bijak mencari pasangan yang mengerti keperluan kita dan perempuan pun harus tau perlunya calon suami seperti  apa. Ada yang suka suami yang tenang, ada yang senang suaminya gokil, ada yg petualang. kalau kamu? :-) namun kita Allah hanya berikan apa yang kita perlu, bukan apa yang kita mahu.

No comments: