ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Tuesday, November 12, 2019

tips mendiamkan isteri yg suka membebel haha

Ini betul. 

Kawan saya tanya. Wife kau suka bebel,merungut tak? 

saya kata jarang sangatlah. Dalam tahun ini boleh kira berapa patah dia bebel. 

Lalu kawan saya ini minta nasihat bagaimana untuk kurangkan wife dia membebel dan merungut. 

Saya bagi 2 tips: 

1. Bagi dia tidur kau jaga anak-anak.  Bila dia tidur,mulut dia akan tertutup. 

2. Ajak dia pergi makan kau jaga anak. Apabila dia sedangkan mengunyah dia takkan membebel. 

Ada tambahan lagi tak matt? kawan saya tanya. 

Ada...Jawab saya. 

Ini kau kena buat betul betul.(Muka saya serius) 

Kau jangan buat kepala otak dia serabut. Biasanya wife bebel ini sebab rumah bersepah,pinggan mangkuk penuh singki,kau suka melepak sehingga larut malam,kau tak kemas tempat tidur dan kau biarkan isteri kau buat rutin yang sama setiap hari. 

Dan paling teruk,jika kau ada di rumah, isteri dan anak anak tidak merasa keberadaan kau. 

Saya berhenti sekejap hirup kopi panas. Dan sambung semula. 

Dua tips diatas nampak agak kelakar,tapi cukup besar bagi mereka yang perlu masa untuk rehat,perlu masa untuk makan dan minum dengan tenang. 

Jadi keluarkan sekejap isteri kau  dari toksik keserabutan itu.Tunaikan nafakah semampu mungkin,jadi imam solat fardhu dan solat sunat. Bawa pergi cuti walaupun ke rumah mentua,buat kerja rumah bersama,kemas tempat tidur kau,kemas apa yang patut kat rumah,sebelum tidur sental tandas,susun pinggan di rak. 

 Nanti kau akan tengok hasilnya nanti sebagaimana aku dapat kira berapa patah perkataan dalam setahun jika isteri membebel atau merungut.

Dan bukan mulutnya membebel lagi,bahkan ucap terima kasih yang dah lama kau tak dengar.

Fikir fikirkan semoga dapat beramal.  

-EncikMatt-
#LelakiBurQa

1 comment:

Umi Nazrah said...

kadang bila letih membebel, kami berhenti. rehat. kekekekekeke