ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Wednesday, February 5, 2020

Arief kini pelajar di Madrasah Darul Atiq



Assalamualaikum semua
Saya nak share cerita anak ke dua saya lagi; Amirul Arief
Sebelum nie saya ada share tentang Arief yang joint  Kem Cuti Sekolah di Madrasah Darul Atiq
Sebenarnya kami masukan di di kem cuti sekolah di madrasah Darul Atiq adalah sebagai persediaan untuk Arief meneruskan ilmu di sana.
Kami ingin dia cari kesesuaian di sana.
Dan kami juga ingin tunggu jawapan Arief sama ada dia ingin teruskan belajar di sekolah biasa atau bertukar ke madrasah.
Alhamdulilah akhirnya Amirul Arief memilih untuk bertukar ke Madrasah Darul Atiq.

Ada kawan2 yang tanya macam mana saya tergerak hati nak hantar anak ke Madrasah Darul Atiq Di Batang Kali. Banyak lagi madrasah lain. Kat area rumah kami Bangi Kajang pun banyak.. Kat rumah mak tok  arief Di melawati pun ada madrasah juga.

Suami saya yang mula2 tahu tentang madrasah darul atiq sebab Selalu ikuti online kuliah Ustaz Rizam mudir Madrasah Darul Atiq. Kira hard core fan. Sampai kan sanggup ke madrasah darul atiq naik motor sebab nak carik jalan ke sana sebelum bawa kami pula. Sampai umh entah berapa pagi. Sampai saya risau sesat ke apa.. Yelah madrasah tue ke dalam juga.. Bukan tepi jalan...



Gambar Amirul Arief yang terkini. Selepas 2 minggu baru kami datang lawat Arief semula. Dan boleh bawa Arief keluar. Kmai bawa diaberkelah di air terjun sekitar kawasan madrasah. Tak jauh pun. Dalam 15 minit perjalanan sahaja dari madrasah.


Ustaz cakap boleh bawa Arief outing 11.30 pagi. Tepat 11.30 mama sampai. Sampai je Arief jumpa papa dulu sebab mama duduk je dlm Kereta. Masuk je dlm Kereta mata Arief berkaca-kaca. Arief terus peluk mama. Sepanjang perbualan dengan Arief alhamdulilah dia suka belajar di sini. Cuma rindu kan rumah sahaja. Mcm biasa cerita2 nature pasti jadi satu kewajipan.


MAMA, ABANG KENA KEJAR DENGAN KERA. NASIB ABANG LARI LAJU! ABANG PANJAT POKOK PISANG. NAK AMIK PISANG RUPANYA ABANG PEGANG BONTOT KERA😆😆


Belum lagi cerita lebah, kelulut, biawak, cicak kobeng, sesumpah, ikan, udang dan entah mcm2 jenis binatang. Tak lupa cerita mistik pasal hantu dan alam bunian. Baru 2 minggu je mama tak jumpa Arief. 🙄

Mama ambil Arief dengan rindu yang sarat.
Mama pulang kan Arief dengan rindu yang tak berkurang malah bertambah-tambah lebih2 bila tengok Arief yg makin hendsome berjubah dan berkain rida'.
Mujor madrasah nie ada pelajar lelaki sahaja kalau tidak mungkin Arief bakal jadi rebutan 😆😆😆

Arief belajar apa? Buat apa kat sini? Baca Quran ke? Lagi belajar apa?
Hari2 Arief sembahyang tahajut. Ustaz kejut mcm nie.. Tahajut.. Tahajut.. Terus semua org bangun.. Lepas tue tidur kejap. Bangun balik solat subuh. Lepas tue makan. Lepas tue balik bilik mandi. Naik surau solat duha dan solat hajat. Lepas tue baca kitab. Baca Quran. Baca hadith.

Mama tau Arief solat hajat Arief doa apa?
Arief doa apa?
Arief doa mama datang Darul Atiq hari Sabtu jumpa Arief.
(senyum Arief dengan mata berkaca dan peluk saya)

Jalan ini bukan mama yg pilih.
Bukan juga papa yg tentukan.
Tapi jalan ini Allah yg beri petunjuknya.
Sejak khairy lahir belum pernah mama buat keputusan sendiri untuk masa depan mama dan anak2.
Jalan ini Allah beri jawapannya dan Allah permudahkan jalannya ke sini.
Mama akan sentiasa bersama Arief dan sokong Arief melalui jalan ini.
Jalan yang pastinya tak mudah.
Kita melawan arus moden Arief.
Sedangkan yg belajar agama sendiri secara berlapik dan secara terus menyatakan belajar agama tiada masa depan. Kdg2 bila membaca tulisan mereka dan mendengar Ayat2 yg keluar dari mulut mereka dihadapan mama.. tertanya2 juga ada kah mereka menyesal dengan ilmu agama yg mereka tuntut? Sedangkan mereka masih hidup juga dan berkeluarga juga hasil menuntut ilmu agama. Tidak kah mereka bersyukur? Masih ramai yg ingin menyuap sesudu nasi pun tidak mampu.
Tetapi mama percaya golongan yg negetive ini hanya sedikit dan ramai yg belajar ilmu agama berada Di "class" yg tersendiri. Yang negetive ini mereka sendiri yg tidak tahu cara meletakkan ilmu mereka dan tidak percaya dengan ayat "jika engkau bersyukur aku tambah nikmat tetapi jika engkau kufur siksaanku snagatlah pedih "

Ujian mereka mungkin urusan dunia tetapi mama dah merasa bagaimana urusan akhirat ini menyelesaikan ujian dunia mama.
Dengan solat, doa, Quran entah dari mana pelbagai rezeki dan bantuan datang dan segala kekusutan dan kesukaran hidup mama terlerai.
Hidup mama makin tenang dan merasa cukup walaupun tidak kaya. Sampai masanya yang jadi hak mama akan jadi hak mama. Jika bukan hak mama sampai bila2 tak mungkin jadi hak mama. Kalau ada apa2 keinginan atau maslah mengadu saja pada Allah. Semudah itu saja. Penyelesaian pasti datang.
Mereka tak alami jadi biar kan mereka dengan kepercayaan mereka. Kita tetaplah dengan keyakinan kita.

Sebagaimana mama tak pernah putus asa melalui jalan dengan Khairy adikmu dulu seperti itu juga mama tak akan putus asa dengan jalan Arief.
Sebagaimana mama beri masa, harta dan kuderat untuk khairy macam tue juga mama akan buat utk Arief.
Insya allah.







Balik dari hantar Arief bukan mama yg bercucuran air mata tapi nenek yang asik mengesat air mata.
Arief bukan sahaja dapat sokongan mama Tapi juga sokongan dari nenek.
Nenek suka sangat bila Arief iqamat depan nenek. Nenek puji sedapnya suara Arief.


Jauh lagi perjalanan kita.
Mama doakan yg terbaik utk Amirul Arief yg mama selalu gelar "Hero Mama"

Tulisan saya adalah berkenaan diri saya sendiri yg saya alami. Tak berkaitan dengan org lain. Perjalanan yg saya lalu bersama anak2 saya tak akan sama dengan perjalanan kamu.


kemas arief pakai serban 
alhamdulilah
semoga dewasa dengan baik di Madrasah Darul Atiq




No comments: