ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Tuesday, August 16, 2011

mmm.. Bohsanlah sebab tue senyap je 2,3 hari ne...

Ingatkan nak mogok sebulan tak mo update blog rupanya enggak boleh tahan jenguk jugak blog kesayangan ne. Sebab sekarang time lunch mehla kita bercerita tentang makan. Meh tengok iman tue kuat ke tidak hehe. Sebab bohsan biar je alingment tulisan ne bersepah-sepah baru nampak cute..

Minggu lepas buka umah mak. Wah memang heaven kalau buka umah mak macam-macam laukla .
 Nak tau list masakan mak yang saya suka:
1.gulai nangka campur hati
2.gulai nenas campur udang/ikan masin
3. sup tulang daging
4. ayam tomato (mak campur serai)
5. terubuk bakar
6.rendang ayam/daging
7.ikan kembung percik
.
.
.
.
.
100000000infinit.


Mak saya pandai sangat masak lauk kampung2. Saya memang suka lauk-lauk kampung tapi tak reti masak hehe.Lagipun kalau reti pun takde regu nak makan.Penat masak tapi makan sensorang.Membazir itukan amalan syaitan.. kiki...Mehla jenguk lauk-lauk yang ada kat umah mak minggu lepas.



Sayur campur digoreng bersama soso tiram
Chef : Saya
Komen: Saya tak makan pun tapi mesti sedapkan mak?

 Hati lembu kicap dimasak bersama sos tiram + black papper
Chef : saya
Komen: Sedap giler. Tengok color yang legam pun tau sedapkan?kan?kan? kan? 


Ayam golek yang marvelous
Chef : Tokey PARAM
Komen: tiap-tiap tahun mesti beli, sos dia mak aiiiiiiii syedap syangat!! Yang tak posa pun beratur beli iaitu kaum-kaum lain kita kan 1 Malaysia.


Sambal belacan
Chef : Ina(adik bongsu) tumbuk then mak finishing hasilnya masin kiki
Komen : Masinla dik..taula  nak kawin!!


 Sup tulang yang mmmm... slurpeeeeeeeeee..yummy..
Chef : mak!!
Komen: Sedap!! Terbaek! Lembut gile daging kot-kot tulang pun lembut (mulala temberang bulan2 posa). mak buat satu periuk ok..satu periuk!! HABIS!!


Yang sempat disnap. Ada lagi kat dapur ye.. Eh mana datang karipap? Orang belakang umah bagi. Mak saya masih bertukar-tukar juadah dengan makcik belakang umah, kirikanan umah sejak berpuluh-puluh tahun ye.. mmm..Mak saya dah over 50 tau.. Mesti tak sangka anak-anak mak semua dah besar kan? Dah kawin... Dah ada cucu.. Dulu-dulu time buka mesti saya &adik-adik dah bersila depan lauk & cop lauk masing-masing. cop bahagian ayam masing-masing..Buruk perangai betul.. Time flies.. Buat lagi ke perangai buruk tue? Buat!! kalau kat umah mak.. Kat umah mil buat ke? I malula.. kuikui..


Gambar ne paling mahal. Gambar orang yang terbaring kekenyangan walau tak posa!! Buat malu je. Sampai nampak perut...

-
-
-
-

-
-
-
-
-

-
-
-

-
-

comel ke??


Budak manja yang belum pandai bercakap tapi pandai buat muka & paling pandai buat peel "tantrum"



Sekian mekasih

Saya,
Mama AmanArief yang dilanda keboringan.

p/s: Lunch nak buat apa? Makan? Boleh gak sapa nak teman?? Jangan buat gosip ..saya posala. Belum tinggal. Kan best kalau tak tinggal posa. Tapi kalau tak tinggal maksudnya prgt oh TIDAK!!! Bila nak tinggal posa ne? 2,3 hari sebelum raya ye....

4 comments:

Mama Zharfan said...

comelnya arief tido heheh

my ariff dh pandai ckp mcm2..sbb ikut my zharfan yg suka pot pet pot pet hehhe

e.l.i.z.@ said...

betul², takde regu nk mkn, tak best jgk..mcm eli ngan hubi, masing² selera lain hihi..hubi suka masakan kg

Liza said...

Byknya makanan Ila..

hari ni nak makan luar lah pulak... Tak serik2 nih selepas kena cirit-birit pun, nak makan luar lagik. Huu..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

MZ: amana pun banyak cakap tapi si arief ne merungut je lebih.. cakap sikit2 adalah..okla tue..

eli: bolehla hsbd eli geng dgn ila kiki

liza: time prgnt mmg ada masalah tak boleh masak ke?? ila dua kali prgnt macam tue...