ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Wednesday, August 21, 2013

pengalaman bersalin ceser: ubat bius

sambungan.... saya memang suka buat dilog ..so baca jelah ..jangan komplen haha... kalau silap ejaan abaikan je.. and teka je perkataan yg sebenar.. takde masa nak edit bagai sbb ipad ne sungguh manja tak reti nak edit dgn cepat.. haruuu..

katil saya diletak di tepi kawasan bedah.. mcm kawasan kaunter.. saya terkebil2.. mana en papa..rupanya en papa kena tukar baju.. datang seorang doktor lelaki cina.. dr liew..  dr liew kenalkan diri sebagai pakar bius..

saya: doktor pengsankan saya teruslah doktor.. tak nak bius separuh"

doc liwe: senyum je... kenapa ya? takut ye?

saya : geleng.. bukan doc. dulu masa saya bersalin anak kedua. saya nak cuba amik epidural tapi tak lepaslah doctor. tak lama lepas tue baru saya tahu saya ada desicated disc.."

doc liew : ada tak prof azurah mintak jumpa pakar otopedik kat hukmsc?

saya: ada. jumpa doc hisham. katanya saya boleh je amik epidural atau bius. tapi saya dah penah rasa.. saya tau tak boleh..

doc liew: anguk2 je.. ok suhaila.. u tau jarum epidural tue besar.. tapi jarum bius sangat kecik.. mesti boleh masuk kat tulang u.. lagipun kalau pengsan terus effect baby.... nanti baby pun macam mami2..

saya: dalam hati.. mmmm.. effect baby.. operation pun nak slmtkan baby ne.. saya tak sanggup nak pertaruhkan keselamatan baby ne walau 1% pun.. doc.. betul ke jarum tue kecik? betul ke kalau pengsan terus effect baby?

Doc liew: ye jarum sangat kecik.. dont worry.. betul kalau pengsan terus effect baby..

saya: saya ikutlah cakap doctor..

doc liew: trust me. saya ada kat dalam dengan u .. jangan takut..

doc liew hulur satu dokumen utk saya tandatangan.. kebenaran untuk  cucuk ubat bius rasanya.. prof liew juga bagitau akan ada kesan sampingan seperti muntah2.. gatal.. tapi atk semua akan kena..

saya pun ditolak ke dewan bedah.. dalam bilik bedah tue ada dekat 10 org.. saya tercarik2 prof azurah..mananya? masuk je prof azurah rasa lega yang amat.. prof azurah senyum.. dalam bilik tue rasa sejuk sangat..

doc liew datang... nurse bagi saya bantal kecik.. suruh peluk bantal kecik tue dalam keadaan duduk dan bongkokkan badan separuh.. bahu kena relex.. doc liew pegang pinggang saya dan mula carik tempat yang sesuai nak cucuk.. tempat tulang saya yang sakit pun doc liew tekan.. apa lagi saya bagitaula.. sakit doc.. oh.. sakit?  saya tak buat apa2 pun lagi.. mmm.. dalam hati..memangla doc.. dulu pun masa saya nak amik epidural macam nelah.. doc guna jari je saya rasa mcm kena toreh tulang saya.. doc liew terus carik kawasan yg sesuai.. saya rasa satu jarum dah masuk.. pastu takde pun..sampai lenguh badan saya.. akhirnya doc liew cakap " u pernah jatuh ke? tulang u ada problem nie. terlalu keras dan takde rongga langsung utk masuk bius.. u keja apa? no wonder jarum epidural tak boleh masuk.jarum bius yg kecil nie pun tak lepas lagi.. next time u jangan amik epidural..memang tak akan lepas.. kalau tak dapat jugak ..i pengsankan u terus ye?"

saya diam je.. saya tahu..sayadah sedia pengsan terus.. tetiba je nurse jerit " doc dah masuk doc!!!"
terus saya rasakaki saya kebas.. kaki langsung tak boleh angkat.. kepla pun mcm mamai2.. "doc, kaki saya tak boleh angkat"

doc liew tepuk2 bahu saya" jangan takut.itu yg kita mahu" saya dibaringkan.. saya dengar doc liew cakap dgn prof azurah "maaf ye prof..lama prof kena tunggu..tulang pesakit ne ada problem.." prof azurah senyum je..lepas tue prof azurah pulak amik alik dengan team dia.. team dr liew pulak ke tepi.. terdengar dr liew cakap "panggil hsbd masuk" tapi doc liew ada kat tepi saya dari awal sampai hanis bersalin.. monitor drip n ubat bius kot..

en papa sempat bisik..lamanya saya tunggu kat luar.. saya pandang je en papa..air mata dah nak mengalir.. en papa usap2 je kepala saya.. en papa tengok dr mula prof azurah potong perut saya.. saya pun boleh nampak dari lampu2 kat atas.. saya nampak ada prof belah perut saya.. pastu nampak ada objek bulat warna hitam.. nampak prof tekan dan keluarkan ... ya allah baby.. prof keluarkan je tak payah tepuk pun suara baby nangis kuat sangat.. air mata keluar.. pandang en papa nampak air mata dia.. pastu nampak prof jahit selis demi selapis.. tak sanggup nak tgok... kejap je. setengah jam semua selesai..yg lama adalah proses nak masukan ubat bius yg buat pembedahan bjalan hampi 2 jam rasanya..

rasa pelik bila tgok nurse ramai2 bawak baby keluar.. kenapa tak tunjuk kat saya? dulu prof azurah cakap akan bagi baby terus kat saya.l saya pandang en papa.. en papa pegang je kepala.. "takde apalah" masa nie prof azurah masih tekun jahit perut saya.. saya pandang doc liwe pun dia senyum je.. sempat lagi masa tue dia tanya" kenapa dagu u ye" hihi.. "tiap kali mengandung mesti muka saya bertanda2 doc" doc liew hanya angguk2 sambil cakap "pelik jugak" haha..















6 comments:

MOMMYLIN said...

dengar doctor kuarkan baby tu macam senang je kan. tp hati masa tu mesti tak tentu arah. lagi2 nampak perut kena belah. Hubby u leh relex je tgk. hebat.

I yang tak ada masalah tulang pun sakit sikit masa doctor masukkan jarum epi. klu u yang ada masalah mesti lagi sakit kan. sabar la. tu dugaan kita sbg ibukan...

Gieyana said...

Touchingnyer beb...air mata me bgenang nih bc entry uols...dgr tangisan bb tu yg x terthn sebaknyer kn...sy ni tgh mghitung hr ja nih..hope bb x keluar ag until friday ni psl rini pon dh rs mcm mild contraction..nk ag g opis dua hr until friday nih..neway take care babe..:)

wakgelas said...

selamat hariraya makk., muger dpermudahkan.,ehhHEe

Ezna Khalili said...

ila terasa sakit sakit pulak belakang ni...pernah rasa masa dania dulu. Dania kuar ikut tingkap jugak...:-)

GoodMindGirl said...

Alhamdulillah...ceaser atau cara normal, janji kedua-dua sihat kan. Planning, kendian cerita...

Fiza Rauf said...

Salam.. boleh tk share cost cser.di ukmsc... saya pun akn bersalin di sana nov insha Allah.. nk tahu brape cost sb blh prepare brape duit nk tmbh selain dr company cover.. tqvm...