ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Monday, May 12, 2014

RAHSIA SAYA BERJAYA MENJUAL EKSTRAK KACIP FATIMAH(EKF-UTM) & EKSTRAK TONGKAT ALI(ETA-UTM) SEBANYAK 300 KOTAK (AS @ 13/5/2014)

Assalamualaikum semua.. sebelum baca entry nie lebih lanjut.. harap tiada yang salah faham.. saya bukan bertujuan nak riak atau sebagainya.. Bukan saya dapat jual 1000 kotak pun ye.. baru beberapa ratus je.. Tapi disebabkan dah beberapa orang yang pm/msg /wassup saya tanya rahsia saya dapat jual beratus2 kotak EKF & ETA dalam tempoh beberapa bulan.. saya mula bulan januari-febuari..bulan mac takde stok.. pertengahan bulan 4 dan sampai sekarang .. dalam 3/4 bulan jugakla saya meniaga EKF.. 

so saya buat entry nie untuk menjawab pertanyaan anda2 yang bertanya & tertanya.. saya jawab lumpsum ye.. kiki....lepas nie kalau ada yang tanya lagi; saya bagi link nie je ye? Aci tak? Sebelum teruskan membaca..sekali lagi.. tolong bersihkan hati anda kerana ini bukan untuk riak tetapi untuk perkongsian bersama..manalah tau ada yang tergerak hati nak mulakan business kecil2an . manala tau  ada yang boleh diambil untuk first step.. dan kebetulan hari nie ada yang PM saya lagi minta "ilmu" katanya camana saya jual EKF.. Ilmu takde .. rahsia pun takde.. cuma cara2 sahaja ye dik.. akak akan bagi link nie kat adik ye.. Adik nie nak meniaga EKF tapi ragu2 sebab katanya dia takde kedai nak meniaga.. Akak pun takde kedai dik.. Meh kita kongsi sama2 ye..

AMARAN:  ENTRY NIE PANJANG.. SILA SEDIAKAN KUDAP- KUDAPAN KALAU TAK MO NGANTUK ... SIAPKAN BANTAL TERUS PUN BOLEH AJER..

ISTIHARAH & TAWAKAL
Sebelum saya mulakan beli stok pertama ETA saya buat istiharah dulu. Almaklumlah untuk saya yang bakal bercuti tanpa gaji..modal permulaan tue banyak untuk saya ..more than RM1K pada saya sangat banyak.. kalau masa keja dulu mungkin saya tak teragak2 untuk laburkan 1K++ sebagai modal permulaan tapi sekarang..hurmmm pikir banyak kali tau.. yup..saya buat istiharah adalah beberapa kali.. hati makin kuat nak jual EKF.. saya siap bagitau mak &sahabat saya ..yang saya macam nak jual EKF.. 

Dan baru2 ne saya terdengar ceramah seorang ustaz kat Astro Oasis yang mengatakan "TAWAKAL HARUS DI PERMULAAN AZAM BUKAN DI AKHIR AZAM" paham tak maksudnya? tak paham? cubalah paham ye..

NIAT
Apa tujuan meniaga EKF? Nak guna duit tue untuk apa? Saya pulak? Saya dah pegang duit sendiri sejak graduate.. Sejak 23 tahun.. Saya dah terbiasa bagi duit pada parents.. Saya dah terbiasa berdikari. Saya dah terbiasa selesaikan masalah kewangan sendiri.. Saya dah terbiasa beli apa yang saya nak guna wang saya sendiri tanpa minta pada sesiapa pun even pada husbd.. Saya dah terbiasa belanja adik2 beradik makan  terutama yang bongsu. muahaha.. anjer2 betul adik saya ne.. dan anak2 memang saya yang setelkan.. taska..insuran..etc etc..  kalau kat KL nie sorang je yang keja.. taulah langit nie tinggi rendah haha.. eh saya bukan boros tau.. saya cuma pakai myv.. tapi cost of living memang mahal.. sapa cakap tak mahal? meh saya babap sikit tangan tue.. 

Dan yang paling penting untuk Khairy..kos rawatan Khairy.. Saya perlu bersedia untuk kemungkinan yang mungkin berlaku.. Khairy takde insuran.. Khairy tak layak pun nak apply insuran sebab sakit yang dia hidapi.. Sedangkan anak2 yang lain sejak baby dah ada insuran.. Doktor Khairy pun cakap "jangan ambil insuran sampai dia keluarkan surat yang Khairy bebas dari sakit nie" dan baru2 nie yang buat saya lagi lemah semangat..bila ada customer yang anaknya sama penyakit macam khairy bagitau.. "dik ada insuran pun tak cover penyakit nie.. anak akak ada insuran..insuran memang tak cover" ha ye ke? nanti ye saya jadi ejen insuran pulak..muahaha.. berani tak cover penyakit anak saya? haha.. Memang tak cover pun.. dah sakit ne sejak dalam perut..agak2la mama Khairy punnn..Dan kos operate anak customer tue mencecah 25K!! Tapi bila buat rayuan dapatlah 8K.. lap peluh kat dahi yang menitik2 masa dengar citer kakak tue..lum lagi menganga..

Selain anak2... sapa nak bayar hutang saya? . hello setahun lebih tanpa gaji.. sapa nak bayar hutang piutang saya.. saya peminjam & pembayar tegar PTPTN tau!! Sangat2 nak tengok camana saya survive tanpa gaji selama setahun.. Separuh gaji selama 6 bulan saya dah lalui dengan jayanya.. jayalah sangat haha.. Jom kita tengaok camana saya survive tanpa gaji pulak? 

TESTIMONI SENDIRI
Pastikan diri sendiri dah guna produk yang ingin dijual. Jadi anda tak akan teragak2 untuk menerangkan pada customer. Tapi kalau ada daya keyakinan yang tinggi bolehla jual walaupun tak pernah guna.. pada saya untuk menjual supplement atau sesuatu yang bertindak balas pada diri seperti kulit dan kesihatan seorang pengedar perlu cuba sendiri.. baru tahu sejauh mana keberkesanannya.. lainlah kalau anda ingin jadi pengedar sesuatu barangan yang tak perlu jadi sebahagian dari diri anda contohnya jual perabot rumah haha..

Saya memang beli satu botol EKF dari seorang pengedar. Masa tue takde niat pun nak jadi pengedar. Saya memang ada "masalah" sejak lahirkan Khairy ..Kesan dari tiada penjagaan yang baik masa pantang.. Kalau yang follow blog nie mesti tahu saya bercuti separuh gaji dan kini tanpa gaji untuk menjaga Khairy.. Bila masalah saya selesai..saya rajin jenguk FB EKF tup2 terbaca admin EKF memerlukan pengedar.. 

RESTU MAK
Dalam hidup saya ..saya selalu mintak pandangan mak saya.. Bila mak macam tak setuju saya macam takut nak teruskan.. bayangkan dulu nak mintak pakai contac lens pun tanya mak.. bila mak tak bagi sampai sekarang saya tak pakai.. haha..penakut yang amat dengan tulah seorang ibu..haha.. ada satu perkara yang ibu saya tak berapa izinkan tapi saya teruskan jugak.. dan hasilnya.. sangat mengecewakan.. terlalu  banyak onak dan duri.. fadan muka mihmihmih

Berbalik kepada EKF.. mak saya dulu pun ada jual satu produk kesihatan.. nanti saya sharelah apa produknya sehingga mak bukak stokis..bukak kedai.. sekarang tak bukak stokis lagi..mak cuma jadi mobile stokis je .. mak pun dah beransur tuakan.. so bila saya bagitau niat nak meniaga EKF.. mak tanya macam2 kat saya.. lepas mak bagi sokongan saya pun berani cuba.. permulaan saya beli guna duit sendiri 20 kotak..habis.. beli lagi guna duit sendiri 20 kotak..habis lagi.. up..beli 50 kotak dan akhirnya mak bagi modal untuk beli 100 kotak..fuhhh..tq mak...

SOLAT DUHA
semua tahu kan? Tak perlu citer panjang lebar sebab saya bukan mak aji.. tak mo orang kata saya nak tunjuk baik sangat sedang saya nie banyak sangat kekurangan.. so tak yah komen banyak2 pasal solat sunat duha.. korang bukak la mana2 buku agama & baca apa kebaikannya.. tak yah bukak buku agama.. search goggle pun ada.. hebat tak hebat solat duha sampai goggle pun iktiraf :) saya kepingin nak jadi mak aji..tak dapat jadi mak aji besar..mak aji kecil pun jadilah.. Saya pun ada niat nak bawak Khairy satu hari nanti..moga panjang umur si kenit saya tue..

JUJUR PADA CUSTOMER
EKF nie ada dalam beberapa keadaan tak digalakkan makan.. masa tue saya baru meniaga dengan stok pertama.. masa tuelah kejujuran saya diuji.. masa tue dapat jual sekotak pun rasa..wahhhh selamat modal satu kotak dah setel..  sambung citer..customer nie dalam usaha nak dapatkan baby maksudnya dalam rawatan pakar.. Dr Zubaidi ada maklumkan yang "tak digalakan makan EKF kalau sedang rawatan untuk dapatkan baby..sebab ditakuti mengangu rawatan dengan pakar tersebut" bila customer bagitau saya yang dia sedang melalui proses tersebut .. saya dengan jujurnya bagitau yang saya tak boleh jual kat dia berdasarkan pandangan Dr Zubaidi.. sedihhh..masa tue baru satu dua kotak je terjual.. tapi demi nak jujur punya pasal saya lepaskan.. dan saya siap cakap kat customer tue "moga puan berjaya dapat baby ye" kadangkala kita rasa rugi tapi sebenarnya kita dalam satu keadaan yang sangat beruntung!! lepas saya cakap saya tak boleh jual pada customer tue..tak sampai seminggu dua semua stok habis!!

Jujurlah dengan customer bila produk kita tue memang tak boleh menyelesaikan penyakit customer tue..jangan sebab nak jual kita mengada2kan cerita yang produk yang kita jual tue mampu menyembuhkan penyakit mereka..dengan statment "kita usaha ..Allah tentukan" tolonglah..pleaselah.. janganlah guna ayat tersebut kalau anda sendiri tau..DEEP DOWN anda sangat tahu.. produk anda tue takde kena-mengena pun dengan penyakit customer tue.. Anda menipu & untung yang anda dapat tak berkat!! Allah suruh berusaha tapi usaha yang bertempat dan kena pada tempat.. peringatan pada diri saya sebagai pembeli.. 

AMANAH
Admin EKF dah nyatakan EKF perlu dijual pada harga sekian-sekian.. Harga tersebut ditetapkan UTM. Ye sebagai customer sapa yang tak suka produk yang murah.. Tapi sebagai pengedar anda telah memegang amanah yang diberi oleh pihak UTM. Pernah satu customer nak beli EKF dengan saya ..tetiba dia wassup balik & cakap "kak saya dapat dengan pengedar ne harga lebih murah dari akak jual.kalau akak bagi harga macam tue ..saya akan beli dengan akak.tak beli dengan pengedar lagi satu"  Saya dengan tenang cuma cakap "takpelah dik..belilah dengan pengedar tue.. takde rezeki kita nak berurusniaga" Boleh je saya ikutkan kata customer tue.. bukan takde untung..masih ada untung..  tapi di sini bukan masalah untung.. tapi rasa amanah pada pihak UTM. Dan sekali lagi selepas "tolak" tawaran customer tersebut ..handphone saya dihujani dengan msg/whatsup yang tak berhenti2 order EKF.. rugi ke saya menolak tawaran dari seorang customer yang nak memecahkan amanah saya tue? Berpuluh2 lagi customer yang Allah tentukan rezeki saya pada mereka..

Dr Zubaidi pun dah pesan yang itu amanah dari UTM..dan sangat sedih lepas diberi peringatan pun masih ada yang jual dengan harga rendah dari harga yang sepatutnya.. Jangan tanya mana saya tahu.. Ada pengedar lain whatsup saya bagitau.. Saya bukan jenis nak tanya customer kalau mereka tak jadi beli dengan saya..Pada saya rezeki itu hak Allah.. So kalau customer tak jadi beli dengan saya tak pernah pun tanya customer tersebut yang dia beli dengan sapa pulak yang boleh bagi murah tue?

Saya akan bagi diskaun jika customer beli banyak.. saya  pun ada budi bicara juga..tapi kalau sekotak pun anda bagi kurang dari harga yang diamanahkan.. sampai bila EKF akan bertahan di pasaran? Shaklee pun dah war2kan pada semua pengedarnya ..pembeli tak boleh beli barangan Shaklee dengan harga pengedar .. kalau nak sangat harga pengedar sila jadi ahli Shaklee.. dan tak silap saya kalau ada pengedar Shakle yang jual pada pembeli dengan harga pengedar..pengedar tersebut boleh dikenakan tindakan..terminate rasanya.. Mungkin UTM dan main stokis EKF kena buat peraturan macam nie.. Mula2 amaran lepas tue tak jugak berubah ..terminate terus!

Jangan kata saya cakap besar AKA berlagak cakap macam nie  sebab saya dah jual ratus2 kotak.. Masa saya mula dengan 20 kotak permulaan pun saya tak pernah jual dengan harga murah sampai macam tue.. kecuali saya dipermainkan customer (jangan tanya ye.. tak mo citer hahaha) kadangkala kita rasa rugi tapi sebenarnya kita dalam satu keadaan yang sangat beruntung!! dan kadang-kala kita rasa kita dah untung tapi kita dalam keadaan yang sangat rugi! Kenapa? Tak berkat sebab tak menjunjung amanah tersebut..

BLOG VS FB
Terus-terang saya tak familiar dengan FB.. Setakat pos gambar..setakat update status ..saya memang pandai.. sangat pandai haha.. tapi kalau nak manage page..pastu nak hide pada orang tertentu.. nak tunjuk pada orang tertentu.. nak add friend pun cam confused.. eh mana butang Add Friend pada FB orang ne? Eh kenapa FB dia takde Add Friend.. haiyaaa.. mati kutu.. saya sangatlah tak reti FB.. sampai sekarang nak buat album dalam FB pun saya terkial2.. sakit hati betul.. 

Admin EKF memang syorkan setiap pengedar ada FB EKF  sendiri dengan nama kawasan contohnya "PENGEDAR EKF GOMBAK" "PENGEDAR EKF DENGKIL" tapi saya personally minta pada admin saya nak letak blog saya.. saya buat satu menu khas untuk EKF dalam blog saya..nie linknya ..  cuba tengok kat senarai pengedar EKF.. saya sorang je yang guna link blog.. mihmihmih.. TQ ye admin sebab tunaikan permintaan saya nak letak link blog sahaja..

Saya memang tak familiar dengan FB.. saya dah berblog dekat 7 tahun.. kalau blog kokoadik.blogspot nie dah 5 tahun sama umur dengan usia anak kedua saya Arief.. 2 tahun sebelum tue blog private untuk Amana.. Saya dapat rasakan saya tak mampu nak jual EKF kalau guna FB.. Nak buat album pun macam siput sedut je.. so lupakan saja dan saya takde masa nak godek2 feature FB tue..lebih baik saya jaga Khairy..kiki..  

Kesimpulannya meniagalah guna kekuatan yang ada pada anda.. Anda pandai FB? Go ahead.. Anda suka bercakap? Jumpalah orang untuk promote.. Saya pun suka sangat promote barang kalau saya suka sesuatu barang tue.. tapi masa membataskan.. Khairy lebih utama.. sekarang lagilah semua anak saya jaga.. lebih dari separuh masa saya uruskan anak2 tau.. oh untuk makluman kerjaya saya masa mula2 keja.. masa umur 23 tahun sebahagiannya adalah sebagai PRO..sebahagiannya kat unit lain.. kerat dua badan saya masa tue hihi.. dari situ saya belajar cara tackle customer.. TQ pada senior yang tarik saya ke PRO.. rupanya pengalaman tue sangat berguna walau hanya menerusi HP haha.. ada customer cakap "eh suka betullah cakap dengan ila nie.. ceria" haha..ye ceria sangatlah kak..dalam hati nanges sapa yang tahu?

JANGAN POTONG LINE KAWAN KITA
Lately saya perasan ada pengedar yang buat sponsored post dalam FB..Kalau saya hati kering AKA jahat saya boleh je pm senyap2 customer yang tinggal comment pada sponsored post tersebut supaya beli pada saya.. Sekali lagi amanah sangat penting.. janganlah buat macam tue pada kawan kita walau kita tak kenal dia.. bukan ke itu usaha dia.. eh walau saya ne naive pasal FB tapi saya tahu sponsored FB tue kena bayar.. mahal ke murah yang penting nak buat sponsored post tue kena bayar.. Ini pun saya tau sebab adik saya yang teror FB bagitahu mihmihmih.. kesian kakakmu ini.. buta FB..

TESTIMONI
Adalah lebih baik gunakan testimoni customer kita sendiri & jangan menipu testimoni ye..  Tak guna pun menipu sebab orang bukannya tak tahu.. Bukan orang tak tau testimoni kita tue betul ke tak.. Orang luar maksudnya customer yang jauh beribu batu mungkin tak tau.. tapi kawan2 kita tahu.. Bukan ke pelanggan tue bermula dari orang sekeliling kita dahulu? Iaitu kawan2 kita? Sahabat handai kita? dari situ pelanggan boleh baca ..sama ada kita penjual yang jujur atau tak..

Baru mula meniaga takkan ada testimoni pulak? Itu pentingnya jalinan dengan pelanggan.. bukan setakat menjual.. anda tak mo dengar pun masalah pelanggan ..yang penting anda nak jual..ingat diorang nak ke bagi testimoni kat anda lepas consume produk anda.. saya pun manalah ada testomoni masa mula2 jual EKF.. tapi customer datang balik citer kat saya hasil positif atau negetive pada saya.. lum lagi customer datang umah saya.. lompat2 peluk saya bila problem diorang setel..happynya Allah je yang tahu.. dah rasa macam Doktor Zubaidi pulak..hahaha

THE POWER OF GOGGLE
ini bukan statment saya.. tapi statment customer saya hihi...  bila saya tanya mana dapat no saya? kebanyakkan jawab dari blog kecik saya nie.. blog kecik nie adalah blog rezeki untuk saya.. dari blog nie saya dapat income serba sedikit.. join contest..menang beberapa barang berharga & cash... berpeluang buat advertorial..keluar suratkhabar & majalah (gila glamerker? ehh dapat cash money yeee..boleh banjer anak2 tau)  berpeluang jadi penulis buku Ana Muslim(alamak hutang manuskrip dah lama sangat nie..sori ye editor kiki)..sayang blog nie dan kini dari blog nie..rezeki EKF tak putus2 dari sini..

Cuba kawan2 pg kat goggle & type Ekstrak Kacip Fatimah.. cuba tgok blog nie kat ranking no berapa? OF courselah FB Ekstrak Kacip Fatimah paling atas ..haha..lawan towkeylah kalau saya punya blog atas FB Ekstrak Kacip Fatimahkan? Dari situ sebenarnya customer dapat contac no saya.. alhamdulilah.. oh tima kasih uncle goggle sebab iktiraf blog kecik nie & dapat capture blog kecik nie dalam search engine uncle goggle ye..

DR ZUBAIDI & USTAZAH NORHAFIZAH MUSA
patutnya nie tulis awal2 lagi...  follower FB kedua2 ikon ne sangat banyak.. serius .. saya tak tau pun pada mulanya yang ustazah norhafizah musa promote EKF..ada dalam yutube.. customer yang bagi link & bagitau..masa tue saya baru mula jual EKF.. kalau Doktor Zubaidi.. tak yah citerlah ye.. sebab memang selalu syorkan guna EKF dalam FB & blog beliau.. Selalu customer akan tanya macam nie kat saya..

1) EKF yang puan jual nie yang Dr Zubaidi syorkan ke?
2) nie yang Ustazah Norhafizah cerita dalam youtube ke?
3) ini yang UTM punya kan?

So ketiga2 soalan  nie dah cukup kuat untuk anda jual EKF.. tak payah kering air liur nak cerita..kecuali customer tersebut tak de FB/blog/lappy :) memang tak taulah tentang EKF.. so disitu anda perlu gunakan kredibiliti sebagai PRO :)

Panjangnya menceceh..  cukuplah sampai sini ..dan jangan ada yang kecik ati pulak... saya ikhlas berkongsi dan tak tujukan pada sesiapa pun entry nie.. hanya untuk perkongsian bersama dan pada yang bertanya saya secara PM di FB/ whatsup di HP saya.. saya  dah jawab soalan2 anda dengan begitu detil & terperinci.. takde sembunyi..hanya ini yang saya buat untuk jual EKF..

Moga rezeki kita sentiasa ada untuk anak2 dan kelangsungan hidup kita di dunia & juga boleh menjadi saham di akhirat kelak.. Dan ini motto saya sejak jual EKF

kadangkala kita rasa rugi tapi sebenarnya kita dalam satu keadaan yang sangat beruntung!!  
kadang-kala kita rasa kita dah untung tapi kita dalam keadaan yang sangat rugi!
Pilihlah yang terbaik!!




Chill,
Mama Amana, Arief & Khairy

No comments: