ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Wednesday, April 15, 2015

Kali pertama Khairy bercukur adalah di Kota Mekah


 anak-anak uool mungkin  bertuah.. lahir terus boleh bercukur..
 tapi adlan khairy.. lahir2 terus berjuang nak hidup :)
saya tak pernah cukur rambut khairy langsung
menjaga dia.. menangis melihat dia.. tak tidur melihat dia tercungap2
manalah saya sempat pikir nak cukur bagai
nak buat akikah or cukur jambul? lagi lah tak..
kesian khairy... sedih pulak bila kenang tiada apa2 pun dibuat untuk kelahiran khairy
wahhh menaip nie pun air mata nak menitik

TAPIIII
mama dah tunaikan janji mama
"mama janji kalau khairy boleh bertahan.. mama bawa khairy ke bumi paling aman"

 saya setuju dengan cadangan mak
"lepas buatkan umrah untuk  khairy ..... kita cukur rambut khairy"
saya ikut jela cakap nenek dia
dah nenek dia yang bantu khairy "sempurnakan" umrah khairy
bacalah kat link tue tentang  dugaan2 yang kami semua tempoh untuk sempurnakan satu umrah sahaja untuk khairy :( :( :(

 mama, tolonggggg
amana gelak2 pulak..

 lain sangat muka dia bila selesai bercukur

 baru nampak "kebesaran" kepala khairy

 mak cakap " dengan bercukur nie nenek doakan 
semua penyakit khairy gugur dan tertinggal semua  kat sini ye"

 terus lena lepas cukur :)

 besar kan kepala dia?
ok mama paham ..kepala besar nak simpan banyak ayat quran kan?
insya allah..amin

 abang sado haha

 mama.. kepala adik gatallah
nie hotel kat Mekah..
hotel 3 bintang je
tapi sangat dekat dengan Masjidil Haram
kitaorang boleh lari2 lagi bila dengar azan..

 mana satu lebih bersinar?
kepala khairy ke mainan tue? kiki

 yang dia pakai tue jubah ye.. tapi sebab panjang saya lipat jadikan macam tshirt
kalau nak tau baju dia pakai nie saiz budak besar..
kenapa terpaksa beli saiz besar?
kepala dia tak lepas haha
memang sahla kepala jenis besar kiki

 mengamok sebab tak nak balik malaysia
nie gambar nak bertolak untuk ke airport

 kat airport jedah.. rasanya..nak balik ke malaysia

kenangan yang tak mungkin saya lupakan
saya nak kesana lagi
kali nie nak bawa arief
semoga Allah tunaikan impian saya lagi
insya allah..amin..

mak saya dah 10 kali kot ke mekah dan pernah juga biaya beberapa orang ke mekah..
 mak pun taja amana & adik lelaki saya ke mekah 
semata2 nak temankan saya tunaikan "nazar saya untuk khairy"

pelik jugak.. mak bukan nye org kaya..kiki... tapi macam yg saya pernah terbaca
"mekah bukan untuk yang kaya .. dan Mekah tidak mustahil dijejaki yang miskin.. 
  Mekah adalah untuk yang dijemput khas oleh Allah sebagai tetamunya"

berapa banyak yang kaya-raya  tak tergerak hati nak ke mekah? mampu melancong London Paris Switzerland etc etc.. tapi belum terbuka hati nak kemekah..
 itulah maksud "mekah bukan untuk orang kaya"

berapa banyak yang miskin dapat  kemekah sama ada secara tajaan atau sebagainya...
itulah maksud "Mekah tidak mustahil dijejaki yang miskin"

dan untuk diri saya..

KALAULAH BUKAN KERANA ADLAN KHAIRY..TAK SAMPAI SAYA KE MEKAH

mungkin lewat lagi saya kesini.. 

dulu saya rasa saya masih muda nak kesini..sedangkan usia sentiasa bertambah.kalau Allah nak amik takkan lewat walau sesat pun...

dulu  saya bagi alasan tak cukup duit lagi... sedangkan saya ke Mekah ketika saya tak ada gaji.. cuma ada online business.. betapa Allah luaskan pintu rezeki seluas2nya untuk saya ke sini.. dapat juga bawak Khairy.. saya bayar utk diri saya dalam RM6K.. Khairy RM2K dan deposit RM2.5K... dengan tak ada gaji bulanan sampai pulak ke Mekah.. saya pun masih bayar hutang-piutang(alamak macam banyaknye hutang haha) yela creditcard..insuran anak2..keta.. etc etc.... boleh pulak saya manage financial di samping menyimpan utk ke Mekah? ... alasan tak cukup duit dulu memang tak releven sebenarnya... bila bandingkan dengan situasi saya masa cuti tanpa gaji tue.. nak ikutkan kalau saya bekerja.. average sebulan katalah 4K.. 2 bulan dah berapa? 3 bulan dah berapa? 10 TAHUN SAYA BEKERJA!! Alasan tak berduit saya bagi? Memang saya kufur nikmat...

dulu alasan anak-anak kecik.. Khairy tue kira kecikla sampai ke Mekah.. baru setahun 5 bulan..  kalau anak2 Arab tue lagilah baby dah sampai ke Mekah.. mmm..mungkin tak heran sebab diorang memang tinggal kat sana.. tapi kalau dah tekad ... saya kuatkan semangat... saya usung jugak Khairy rentasi dunia.. nak ke Mekah.. dari Malaysia ke Madinah.. dari Madinah ke Mekah.. Dari Mekah balik ke Malaysia.. berapa jauh perjalanan.. berpa jam masa saya tempoh dengan anak2?  bukan mudah ye.. dengan penyakit dia tue.. macam mana dia tak selesa dalam flight dari Malaysia ke Madinah..... pramugari tenangkan dia..pujuk2 dia.. main2 dengan dia...  saya asik2 bertapa dalam toilet sebab Khairy rimas tengok ramai sangat orang kat seat...bila duduk dalam toilet baru dia diam & tenang... baru dia senyum.. baru dia ketawa...  belum lagi dia melalak 8 jam dalam bus dari Madinah ke Mekah..kelam-kabut saya carik ubat dia... belum lagi saya tolak whell chair (Amana&Khairy terlentok2 dalam whellchair tue) untuk selesaikan umrah pertama jam 5 pagi sebab tak nak terikat dengan pantang-larang ihram ...  semua saya lalui.. alasan anak kecik dulu memang tak releven.. dan saya ke mekah bukan sahaja dengan anak kecik.. dapat pakej penyakit jantung lagi.. sampai pulak?

alhamdulilah.. Allah jemput saya.. jemputan itu disedarkan dengan pelbagai dugaan yang menimpa .. bukan setakat Khairy sakit je... pada rakan2  yang membaca.. tanamlah tekad nak ke Mekah.. janganlah tunggu dugaan tiba baru sedar macam saya .. kerana dugaan tue sangat perit.. sampai mati pun tak akan lupa... tapi saya bersyukur ADLAN KHAIRY mengajar saya dan menunjuk saya pelbagai perkara.. alhamdulilah saya sedar sebelum semuanya terlambat.... harap2lah lum terlambat :)




3 comments:

me said...

salam dear. saye doakan khairy bertambah sihat, recovering soon k insyaAllah smoga diermudahkan segala urusanya, aminnnnn

Kakcik Seroja said...

Comelnya Khairy. Semoga Allah SWT memberi kesembuahan buat anak syurga ini. InsyaAllah...

arysha_fayyadh said...

Assalam ila,
tersentuh baca entry uols
sob3