ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Sunday, May 28, 2017

En matt lagi..suka baca..







2 hari lepas kejadian berlaku depan mata saya. Seorang bapa meluku anak disebabkan buat bising dalam masjid. Saya  tengok rasa nak terajang. sungguh. 2 perkara yang saya rasa hilang sabar dan paling saya benci: 

1)Orang pukul anak  dikepala dan pukul anak di kalayak ramai. Pernah  zaman belajar dulu. Saya dan rakan-rakan  ROTAN balik seorang ustaz sebab rotan badan dan kepala anak depan kedai runcit. Sehinggakan polis datang leraikan kami. Ish! Sungguh  memang pantang saya tengok kanak-kanak kena pukul. Siap kami pesan kat adik tu. Kau kena ingat balik apa yang bapa kau buat. Nanti besar kau balas balik. Allahu,ini angin zaman bujang. Sekarang jika berlaku depan saya, memang saya tazkirah  2jam  orang pukul anak di public. 

Jika kita selalu pukul anak,tidak mustahil anak ini akan jadi kaki buli di sekolah. Mereka akan lepaskan DENDAM  kepada orang-orang yang lemah dari mereka. Jiwa mereka akan lebih memberontak jika didenda setiap kali melakukan kesalahan. 

2) Suami  pukul isteri. Tidak kiralah depan orang ramai atau di rumah. Ini paling saya benci. Awak ingat tubuh badan isteri PUNCH BAG?. Tolonglah HANTAR balik isteri awak ke rumah ibu bapa mereka jika awak jenis kaki pukul. Tidak kiralah isteri awak salah atau tidak,pukul isteri sehingga luka ini sangat zalim dan memang jenis otak udang. nabi s.a.w tidak pernah pukul anak-anak,isteri-isteri baginda. 

para ibu-ibu semua. Jangan jadi mangsa keadaan. Jangan biarkan diri anda dizalimi. Jika ditampar,diterajang,ditumbuk tolong bertindak. Terus ke pejabat agama. Call mak ayah kandung awak. Jangan biarkan diri awak  terus dizalimi bertahun-tahun. JANGAN SESEKALI AIBKAN SUAMI DIFACEBOOK walaupun dizalimi. Di facebook ia tidak mampu menyelesaikan masalah anda,bahkan ada yang 'bertepuk tangan'. 

Para suami dan ini pesanan kepada diri saya sendiri. hargailah isteri kita. jika mereka salah,betulkan mereka dengan hikmah kasih sayang. Sungguh bang, mereka pernah 'mati' untuk lahirkan anak kita. 100% jiwa dan diri mereka serahkan kepada kita. kitalah yang akan bentuk mereka. Saya selalu pesan kepada diri sendiri. jika isteri ada 1 kelemahan lihat 1000 kelebihan dan kebaikan yang dia ada. 

Sebelum nak pukul isteri, sebelum nak angkat tangan tampar isteri. Fikir juta-juta kali, tubuh itulah yang siang malam penat jaga rumah tangga. 24 jam standby jika anak sakit. Patutkah tubuh yang lemah itu kita pukul? Jika kita rasa dia tidak mampu ikut kehendak kita,tidak mampu bahagiakan kita, lepaskanlah mereka cara yang baik sebagai mana kita 'ambil' dari mak ayah mereka. 

"Marah tidak mampu bahagiakan kita. Rasa  cinta dan sayang pasti bahagia akan datang"

-EncikMatt-

#HentikanBuli
#SayaIzinShareCopyPaste

No comments: