ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Friday, November 3, 2017

imam and mutawif in the making :)

 
 
 
 Assalmualaikum semua
Adam dah setahun dua bulan
Alhamdulilah nampak perkembangan  Adam normal seperti yang lain
syukur sangat
Allah je tau camana syukurnya saya tengok Adam
Normal macam budak-budak lain
Sangat menyimpang dari hasil detail scan dulu
Alhamdulilah..tak terucap sangat syukurnya
Keletah, membesar macam budak-budak lain
Pandai merengek, membebel dan dah pandai bergurau
paling geram dia pandai baca bila saya nak tangkap dia
cepat-cepat dia lari terkedek-kedek
 
Adam macam  Khairy memang selalu teman saya semayang
Rutin saya lepas subuh saya siapkan sarapan Amana& Arief
kalau sempatlah hahaha
Lepas Amana, Arief dan papa diorag ke pejabat dan sekolah
saya terus buat fail
saya buat fail sampai dua budak nie bangun
selalu saya doa semoga diorang bangun lepas  saya siap 10 fail haha
kadang-kadang dapatla 10 fail tapi kadang-kadang diorang dah nangis dulu nak susu
kalau dah nangis dulu saya stop kerja terus
buat susu untuk diorang
dan terus solat duha tepi diorang
 
Saya akan baca beberapa doa dan mengaji ayat-ayat yang saya biasa baca 
jadi budak berdua tue sama ada akan  tidur kembali lepas menyusu
atau terus duduk keliling saya
menunggu saya habis mengaji
 
Kalau budak2 nie tak tidur terus saya mandikan dan bawak turun
Kalau bebudak nie dah bangun takde makna saya nak hadap keja opis
nanti sorang melalak ..sorang merungut adoii
saya cuma akan angkat telefon kalau public call sahaja
sambung buat fail tunggu budak berdua nie tdo tengahari pulak
Masa diorang bangunla saya akan masak
akan sapu2 rumah & sidai kain
 
 
Satu hari Amana jerit
"MAMA ADAM DAH PANDAI TAKBIR"
 
Saya doakan anak-anak   akan jadi orang yang beragama
Impian sejak Khairy lahir dah tak macam dulu
Saya lebih harapkan anak-anak mendalami ilmu agama
sekurang-kurangnya lebih dari saya
kalau saya tak faham maksud perkataan arab
saya harap anak saya faham
lebih kurang gitulah
biarlah lebih ilmu agamanya dari saya
yang cuma setakat reti mengaji nie
itu pun tak sempurna
 
sebab saya  percaya bila hebat dalam agama ..dunia akan ikut serta
hidup zaman sekarang iman & survivor lebih penting
sebab dah tengok yang hebat dalam akademik tersungkur dengan dugaan dunia
yang hebat dalam akademik tak mampu survive bila kerja tiada
 
tetapi pastilah sangat bagus bila ada agama dan akademik sekali
hebat sangat ke saya sebagai ibu jika megharapkan macam2 dari anak-anak?
jadi kalau disuruh memilih utk anak-anak pastilah saya beratkan pada agama
kalau nak akademik dan agama sekali
saya pun tak hebat mcm tue..
umpama ketam ajar anak berjalan pulak :(
 
Doa saya sentiasa untuk anak-anak
Jadilah lelaki yang beriman, berilmu, beramal dan budiman untuk memimpin keluarga sendiri nanti.
 
 
 
 
 
 
 
 

1 comment:

Azian Elias said...

AMEEN YA RABB.
doa ibu tiada hijab.