ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Friday, December 29, 2017

Tabligh

Tuan puan. Hantar hantar anak ke pusat tahfiz bukan niat untuk kita jadikan dia ustaz,imam masjid. Tapi untuk dia kenal itu adalah KITAB Allah. Supaya apabila dia jadi ustaz,ustaz yang ada akhlak. Supaya apabila dia jadi Doktor,doktor yang ada akhlak,supaya apabila dia jadi peguam,peguam yang ada akhlak. Akhlak yang mana ditunjuk ajar oleh NABI MUHAMMAD S.A.W.

Mak ayah. Jika anak nakal di sekolah,susah nak solat, susah nak dengar cakap. Cubalah berjinak-jinaklah ikut jemaah tabligh.

Jemaah ini banyak kebaikan. Mereka banyak cerita tentang IMAN&AMAL. Cerita tentang kasih sayang. CINTA الله dan Rasul lebih dari segalanya.

Saya banyak kali ikut jemaah ini. Banyak kali keluar 3 hari 40 hari. Dari umur 13 tahun saya dah ikut. Alhamdulillah الله jaga sampai sekarang walaupun lepak bersama dengan mereka isap dadah,skin head,punk,grunge,NAZI.

Tapi satu kita fikir,mereka ada benda yang paling mulia dalam diri mereka. Yakni kalimah TAUHID. Sebab itu kita kena dekat dengan mereka. Kena sayang mereka.

Jangan pandang jemaah tabligh itu dari sudut individu. Jika kita pandang individu,kita akan nampak banyak keburukan. Tetapi pandanglah jalan tabligh itu.

Satu perkara yang saya belajar dari jemaah tabligh.
SENTIASA BERSANGKA BAIK DAN SENTIASA ANGGAP ORANG LAIN LEBIH BAIK DARI KITA.

Sebab itu hari ini,saya rasakan isteri lebih baik dari saya. Selalu cakap kat isteri. Saya banyak belajar kebaikan dari awak,banyak belajar kebaikan dari anak. Maafkan saya jika awak nampak banyak keburukan saya.

Tuan puan. Bawalah keluarga kita cinta kepada dakwah,cinta kepada masjid,cinta kepada majlis-majlis ilmu. Tanpa ini semua Bagaimana untuk kita dekatkan diri kepada الله? Fikirkan.

Ikhlas.

-EncikMatt-
#LelakiBurQa

No comments: