ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Thursday, August 9, 2018

Bila adam dan khairy tak tidur

 
 
Khairy dah balik. Adam pun dah bangun. Jadi buatlah sesuatu yang beri manfaat. Sebab nak buat kerja opis memang tak boleh dah..kena tgu budak2 tidur dulu.. Kalau nak ke majlis ilmu kena tunggu suami balik. jadi Google dan dengar untuk tambah-tambah ilmu yang tak ada Nie.. Dulu zaman saya muda-muda mungkin saya goggle cerita2 drama yang terlepas..tapi makin kita tua kita tau kita perlu lebih bekal ilmu akhirat.. Lepas anak-anak tidur.. kebiasannya lepas zohor saya boleh sambung buat kerja pejabat. Hidup saya memang dalam rumah nielah.. dah namanya keja kat rumah.. Anak-anak, sayur dalam pasu, kain baju, sapu menyapu, keja pejabat tue dah pastilah.. dalam rumah je pun penat haha...
 
Saya sempat salin isi-isi penting ceramah ustaz Ahmad dasuki. Jadi saya share semoga saya dapat tempias pahala  bila ada yg baca. Kalau nk dengar  full goggle "Dasuki" mesti akan dapat ceramah yang ini dulu..
 
NOTA
 
Apa yg kita perlu kejar dalam hidup..
 
1. Kejar Hidayah Allah -Allah yg berkuasa memberi hidayah tetapi perlu carik. Baca quran, duduk dalam majlis ilmu.
 
2. Kejar Keberkatan hidup (sesuatu yg sedikit tetapi dirasa banyak, sesuatu yg sempit tetapi di rasa luas, sesuatu yg sukar tetapi dirasa mudah)
Keberkatan hidup ada pada beberapa  manusia iaitu Rasullulah, ibubapa, alim ulama,orang2 tua, anak2 yatim.
Keberkatan hidup ada pada tempat Mekah,Madinah,masjid AL Aqsa, rumahtangga yg baik.
Keberkatan pada masa iaitu  dalam bulan Ramadan, dalam  majlis ilmu.
Semua keberkatan yang ketiga-tiga tue akan hilang bila buat maksiat.
 
3.kejar ilmu, ilmu quran hadis..pastikan hafal 3 surah AL Mulk, alkhafi,Allah Baqarah,hadis . Orang lelaki kena baca 2 surah dah fahami surah AlBaqarah dan al-Imran.. org perempuan pula surah An-nisa, surah an-Nur, surah AL ahzab. (nanti kena belek surah-surah nie)
 
4. Kejar keampunan dosa. Tak rasa Nikmat beribadah kerana banyak dosa. Simpan harta untuk bekalan ke syurga bukan bekalan hari tua. banyakan berinfak.
 
 
  

1 comment:

ejulz said...

terima kasih di atas perkongsian :)