ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Sunday, November 4, 2018

Lelaki pun tak larat jadi bersimpatilah&bantulah

"Rutin isteri bekerja dan ada anak kecil..."

Alhamdulillah, Allah bagi saya peluang dan kesempatan utk saya melalui rutin tersebut walaupun saya ni seorang suami...isteri keje shif, 12 jam, siang dan mlm, dia kata sehari, dia tdo 2 jam je, mlm keje plak...disebabkan satu kejadian tu, saya buat keputusan utk jaga kedua2 anak...isteri tertdo, microsleep ketika balik keje mlm dan langgar belakang bas...kereta remuk teruk, tapi dia dan ank2, selamat...

Anak saya masa tu, sorang setahun stgh...sorang lg 5 bulan...

Rutin harian saya bermula seawal 5.30 pagi...bgun tdo, siapkan diri sendiri, bancuh susu, prepare baju ank2 utk dihantar ke pengasuh, then angkat anak sorang2 masuk dlm kereta...

Lepas antar kt pengasuh, sya p keje, balik saya ambik...wife keje mlm, so xjumpa...saya dh ambik siap2 no telefon kedai mkn, sya call dan order utk mkn mlm, park je keta, dukung ank2, trus ambik mknan...ada hari isteri masak, ada hari tak...klu dua2 keje pg, atau dia tak masak, saya memg tapau luar...

Sampai umah, layan ank2 jap, then mandi...mandi buka pintu ya, xbleh tutup...risau ank2 menangis dan jadi apa2 kat ank2...adakalanya, anak dduk depan pintu, tgok saya mandi...mandi ok lagi, bayangkan buang air besar sambil pintu terbuka? Kadang kadang2 terpaksa "tahan" dlu, line clear, baru buang....

Haa...saya rasa smua tu...

Time solat, kadang2 smpai 2,3 kali kena solat sbb diorang dtg dduk, baring atas sejadah, tarik kain, masuk dlm kain, menangis nak susu dan sebagainya...nak kata khusyuk tu, saya terus terang, memg tak...bila diorang senyap ja, sya pkir, apa la yg diorang buat...bagi je salam, trus cari anak2...

Masa mkn, kadang2 sempat habiskan mknan, kadg2 tak, kadg2 mkn sekali dgn diorang, letak sorang dlm bakul baby, then sorang lagi bg dia mkn biskut milna, atau suap moi sendiri...bersepah pun bersepah la, kalau nk tgu line clear, memg xsempat mkn...ank2 menangis, mengamuk, mengantuk...layan diorang dulu, pastu sambung mkn plak...mknan dh sejuk, nk mkn pun kadg2 dah tak lalu...

Time tdo, yg kecik tu tdo buaian...kena letak, buai dlu, selawat, zikir bagai nak rak...baru tdo...kadg2 smpai sejam berzikir, bru dia tdo...pastu sya tdokan yg sorang lagi plak, yg setahun lebih tu, tepuk2 blkg dia...bila diorang dua2 dah tdo, saya kemas umah, bsuh pinggan mgkuk...setel apa yg patut...

Sblum sya tdo, saya angkat yg kecik, letak atas tilam, tepi saya...sorang kiri, sorang kanan...cabarannya? Nak susu time tgh mlm...dlm satu mlm, kadang2 3,4 kali jaga...buat susu, tukar pampers...tdo cukup? Tak pernah cukup...bancuh susu pun sambil pejam mata...esok pagi jaga, tepung susu terabur merata...kena lap plak..

Berterusan smpai la anak ketiga...sehinggalah isteri berhenti kerja...

Benda ni tak mudah, tak jugak terlalu susah...tapi ianya sangat2 meletihkan...saya yg lalui sendiri, dgn kudrat seorang lelaki...hampir 3 tahun sya jalani hidup mcm tu, even weekend pun, isteri bekerja, saya kena jaga ank dr pg smpai mlm...seharian main dgn diorang, diorang tdo, saya tdo...

Jgn pandang mudah, jgn pandang rendah, jgn pandang seolah2 benda ni xde apa2 pun...cuba buat dlu, then bru tahu mudah ke x...baru jaga sejam dua pun, kadang2 ada yg dah bunyi, dah marah2...inikan bertahun2 kena jaga...

Semoga perkongsian ini dapat membuka mata suami2 diluar sana utk menghargai isteri awk2 smua yg lalui apa yg saya lalui utk membesarkan anak2 dan dlm masa yg sama, kena berkerja disebabkan faktor kewangan keluarga...

Ianya sgt2 meletihkan...trust me...but i'm willing to do it again...pengalaman yg mematangkan kita utk menjadi seorang suami dan ayah yg lebih baik lagi...

No comments: