ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Sunday, November 4, 2018

Semua buat sendiri.. baikhidup sendiri.spa susahnya

"Aku suruh hantar pergi rumah mak,kau tau apa dia jawab?"

Saya angkat bahu menunggu jawapan.

"Awak pergilah sendiri,macam tak biasa".

Luah kawan saya.Sedih benar bunyinya.
Tersentap bila suaminya jawab begitu.

Tapi,saya nak salahkan suaminya pun tak boleh.Sahabat saya ni memang sangat berdikari.Semua beliau buat sendiri.

Dari hantar anak sekolah,ambil balik sekolah,hantar kelas tuisyen,hantar kelas agama,hantar mengaji,hantar pergi pertandingan,bayar yuran.Pergi kenduri pun sendiri.Semua.Dan ye.Beliau juga bekerja.Sama-sama kerja.
Duk serumah.

Kadang-kadang saya terfikir di mana dia cas badan sehingga jadi sekuat itu.

Tapi,rupanya..

Sampai satu masa dia dah mula rasa lelah nak buat semua benda sendiri.

Sampai satu masa dia teringin nak rasa bermanja-manja dan tak berupaya.

Sampai satu masa dia timbul rasa nak sama-sama kongsi urus rumahtangga.

Dan bila sampai masa itu,dia dah tak tahu nak minta dan suruh lagi.Bila dah biasa buat semua sendiri,begitulah yang selalu jadi.

Rumahtangga ni macam kerja kumpulan.Kalau dah dari awal biasa semuanya awak buat semua sendiri,member tinggal sign lepas tu dapat markah,begitulah jadinya.Setiap kali ada tugasan,seorang saja yang akan buat separuh mati.Sampai akhirnya nanti ahli lain tak tahu tugas dan fungsi.

Kalau sampai tahap begitu,redah je lah.
Doa yang indah-indah.
Sabarlah banyak-banyak non.

Kau bacalah banyak-banyak cerita Asiah.
Kau hadamlah dalam-dalam kisah Sarah.
Kau telanlah banyak-banyak zikir Fatimah.
Mana tau,boleh bantu jadi gagah.

Kot kau tak tahan sangat,
Cari bucu katil..gigit!

No comments: