ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Wednesday, December 12, 2018

Bila mama ada oven

 
Assalamualikum kawan-kawan
Jomlah kita sembang
Bukan selalu dapat peluang sembang haha
 
Saya dah lama adore sangat dengan kawan-kawan yang pandai buat dessert. Saya kalau dapat buat yang sennag-senang pun dah happy ..dah rasa hebat sangat haha
Selalu sangat lalu-lalang klip Tasty, klip "buat orang lapo" yang tunjuk cara buat benda mudah-mudah
tapi kebanyakannya mesti kena guna  oven
terbantut rasa nak buat dessert huwaaa
 
Amana pun suka sangat tengok klip masakan..saya pandang je..
sampailah satu hari Amana cakap "mama kalau ada oven kan best"
 
TARA!!!!
terus saya ricky-ricky harga
Hati nak tapi tak beli
Tapi bila anak sebut mesti kita usahakan
Itulah kasih ibu dengan anak
 
walaupun selalu je saya bebel kat amana nie
biasalah jadi ibu nak anak serba-serbi tahu
dulu saya dengan mak saya macam nielah
seingat saya..masa sekolah rendah asik kena bebel je.. seram I haha.takut nak buat salah..
masuk sekolah menengah mak takde dah nak bebel2 lagi
sebab mak rasa dah besar tak patut kena bebel..dah boleh pikir sendiri mana salah..mana betul..
dan mak saya cakap "masa keciklah kita nak bebel nak nasihat anak sebab dia masih dengar. kalau dah besar baru nak bebel..kirim salamlah..kita balik kena marah!"
 
BTW oven nie saya beli RM309 50L
oklah kan?
adik ipar saya yang pandai buat kek tue yang nasihat beli terus Liter yang besar
jangan beli kecik-kecik
kalau dalam 20L ada je harga RM150++ gitu
kebetulan ada duit "terpijak" terus beli
Kat online murah dalam rm40 gitu dari yang saya beli nie
saya beli kat kedai
malas serabut nak beli online nanti sampai itu tak cukup..ini pecah..seram saya..
 
Papa bebudak nie Nampak je oven
"buat apa membazir beli..awak bukan reti guna..nanti jadi tukun"
 
Saya pandang amana..amana pandang saya
pastu sama2  buat "mata ke atas..flip rambut" haha
 
 
saya buat benda terpaling sennag yang saya tahu
dan benda nie saya memang suka
cramel crunchy
mula-mula buat ak reti nak adjust timer semua
jadi buatlah yang paling senang supaya tak frust haha
 
"Bang nak rasa?"
 
"Tak naklah nanti saya sakit perut..takuttt"
 
Tak lama lepas tue dah takde kudap-kudap kat rumah
"Amanaaa..mana yang mama ko buat tue..bagi papa rasa..kang tak makan ..mama ko kecik hati"
 
Hahaha.. nak makan cakap lah nakkkkk
 
ok nie benda kedua yang saya buat muffin nuttela
saya rasa tak sedap haha
sebab saya memang suka makan cake yg moist
 
Tapi bila tengok adam makan sampai 2,3 bijik
Happynya saya haha
 
amacam macam sedap sangat kan?
haha
 
Benda kedua yang saya buat lagsana
saya dah beli kulit lagsana tue
tapi bila tengok roti banyak so tukar plan buat lagsana roti jelah
nak buat isi lagsana nie senang je
saya dah biasa buat dulu sebab saya memang reti buat spageti
anak2 yg tak suka spegety
so saya malas na buat
 
 sendiri masak memang saya tabor semua benda banyak2
mewah lah kalau mak sendiri masak
cuba ko beli kat kedai?
rasa apa?
saya je  pernah rasa  lagsana sedap
papa bebudak nie beli kat kawan opis
rm15 ke rm12
sedap..
 
 
bismillahhirahmannirahimm
punya lah doa semoga sedap
si arief dah asik Tanya
mana mama? dah siap? dah siap?
dia memang suka lagsana
 
alhamdulilah
jadi dari rupanya
 
sedap uoolsss
sebekas dah habis
lagi sebekas nak simpan
amana nak makan dengan anak jiran
kemain bangga mama ko pandai masak benda baru haha
semua yang saya buat guna oven nie..semua dia bagi anak jiran sebelah iaitu geng dia makan
I is malu haha
 
amana dah plan
"mama jom juall"
ya rabbi tak kosa mama nak oii
mama banyak keroja
setakat anak-anak nak makan okla
tapi kalau amana nak jual.. buat sendiri!
 
papa diorang makan ke lagsana nie?
Papa dia pandang je anak-anak dia perabih sebekas lagsana nie
Alaaa dah kenyang makan ayam masak merah I masak sebelum tue kan?
Nanti tengoklah ada yang buat statement ""Amanaaa..mana yang mama ko buat tue..bagi papa rasa..kang tak makan ..mama ko kecik hati"..
Masa tue dah habis ye haha
 
 

No comments: