ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Tuesday, May 14, 2019

Air Zam-zam dan Khairy

Dulu masa khairy mula2 di kesan ada maslah Jantung saya ikut semua cakap doktor.. Makan ubat.. Checkup regular.. Tak bawak khairy keluar sebab nak elak dia dijangkiti penyakit. Kalau demam biasa pun kesannya lebih teruk dari budak lain sebab Jantung dia akan bekerja lebih laju.. Dah laju lagi laju.. Jantung dia boleh stop mcm tue saja. Rate khairy tidur pun mencecah 180. itu yg buat doktor khairy... pesan banyak kali "Pastikan khairy jangan sakit harta demam sekali pun. Usaha supaya khairy selalu sihat"

Dan syukur alhamdullilah.. Walau saya nie menurut kata2 doktor tetapi Allah beri saya satu keyakinan yang khairy akan bertahan dengan air zam-zam. Dan saya terbaca "air zam2 ini tergantung dengan niat". Khairy tak pernah putus air zam2 masa kecil.. Khairy minum susu bersama dengan portion air zam2.. Setiap kali minum susu. Dan setiap kali itu pasti saya niat kan supaya khairy bertahan dengan Jantung magicnya.

Saya tak ingat bila tapi khairy juga dah dibiasakan makan makanan sunnah iaitu minyak zaiton. Salah satu kebaikan zaiton adalah menguatkan Jantung. Saya masuk jugak dlm Susu khairy.

Hasilnya Alhamdulilah khairy bertahan sehingga kini. Baru2 nie khairy warded sebab denggi tapi of course lah doktor lebih fokus pada Jantungnya. Bila doktor cek record khairy sehingga 6 tahun bertahan dengan SVT dan sehingga umur 5 tahun baru dapat rate Jantung mcm kanak2 lain (sebab tukar ubat) doktor sangat impress khairy bertahan tanpa operation.. Tanpa pernah pitam dan pengsan..Siap doktor India cakap "mommy kena banyak2 syukur dia nampak sgt sihat mcm budak2 lain dengan SVT dari dlm perut mommy lagi"

Pada yg suka bash makanan sunanh, air zam2 atau perubahan alternative. Terpulang pada uools semua. Saya dah laluinya. Anak saya khairy dah melalui proses semua nie dari kecil bertemankan semua yg mampu sy usaha kan.

Yup sy juga makan supplement. Ekstrak kacip fatimah utm yg doktor Zubaidi Ahmad syorkan. Pelik betul bila org bash sesuatu yg melalui proses penyelidikan oleh universiti tempatan.

Berdosa dan salah ke kita cari kesembuhan dari pelbagai cara. Saya percaya makanan sunanh dan saya juga ambil supplements yang dikaji oleh universities. Bukan makan produk timbang kilo.

Adlan khairy si magic SVT memang mengubah cara pandang, cara berfikir dan cara mngurus kehidupan dari segi kesihatan, urusan agama, financial dan pelbagai urusan lain. Jangan harap sebelum khairy lahir saya nak telan2 zaiton, habatusauda, kacip fatimah, vco etc etc. Saya juga mula percaya pada emas yg merupakan wang sebenar sepanjang zaman. Mula jauhkan riba dan hutang. Saya suka baca tentang madu, zaffron, fenugreek dll berkaitan makanan tambahan.

Syukur dengan perjalanan masa dengan khairy saya ditemukan dengan ramai rakan yang berilmu dalam bidang Masing2. Saya ambil yang mampu dan menurut hemat saya baik dan sesuai utk saya dan anak2. Ilmu agama banyak yg Bagus2 yg saya tak tau sebelum nie. Ilmu financial bantu sy bebas 2 hutang dan tidak berhutang lagi.

Setiap apa yg berlaku ada hikmahnya. Khairy lahir memang satu hikmah yg besar dlm hidup saya. Bersyukur sejak dia lahir.. ALLAH tunjuk kuasanya.. ALLAH tarik banyak perkara yg saya ada masa itu. Tapi yg saya syukur saya tak pernah sekali pun salahkan Allah cuma saya doa saya mampu bertahan dan lalui semuanya. Alhamdulilah Allah tahu saya jenis tak suka bergantung harap pada orang dia beri saya income yg boleh kata sangat memuaskan walaupun ketika saya tak ada slip gaji.

Btw saya bukan anti vacc, bulan anti pantang dan segala anti anti tue.. Tapi saya percaya pada Allah, percaya pada mereka yg bijak pandai tetapi bukan yg ego dengan ilmu yg secubit cuma sampai memperlekehkan org lain. Kita takkan tahu semua ilmu. Ilmu Manusia umpamanya kita letak Hujung jari di dalam Lautan dan jangan lupa pengalaman setiap orang dalam Hidup tak sama. Sikap dan kepercayaan mereka terhasil dari pengalaman yg mereka lalui. Jadi yg tak pernah lalui stop judging. Mungkin mereka lebih bahagia dengan pendirian mereka. Sama mcm doktor yg dlm keratan akhbar nie. Pengalaman hidap kanser mengubah cara pandang hidupnya tentang kesihatan.
Lihat Lagi


No comments: