ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Monday, September 16, 2019

Tak ramai yg sedar

Tak ramai suami yg sedar…

Hidup kita jadi senang sebab kita menumpang rezeki isteri dan anak-anak…

Benda ni terjadi kat diri sendiri, kisah benar…waktu isteri nak bersalin anak sulung, saya skip ansuran kereta sebulan sbb duit tu nak guna utk byran bil hospital, keperluan berpantang, duit org mengurut dan bli brg2 utk anak…bulan kedua, saya call bank tanya berapa saya perlu bayar sbb sya dah miss 1 bulan punya payment…bank kata, akaun pinjaman saya dah ada advance 3 bulan, dibayar melalui CDM di Selangor…

Saya ckp, saya xde adik beradik atau kwn yg tggal di Selangor dan sya tak plak suruh sapa2 di Selangor bayar…pegawai tu ckp, dibayar secara deposit ke akaun pinjaman saya, dan dia kata sukar nk trace sapa yg buat pembayaran sbb byr di mesin...

Saya keluarkan sebulan nilai pinjaman ansuran kereta utk kegunaan isteri bersalin, berpantang, Allah s.w.t balas 3 kali ganda nilai tu dr unknown hamba-Nya…smpai skrg saya masih xtahu, siapa yg bankin duit tu dlm akaun pinjaman sya dan xde org pun yg dtg tuntut kt bank jika dia tersilap bankin…

Itu rezeki isteri…

Manakala rezeki anak2 plak, masa anak sulung, dpt tukar keje dgn kenaikan gaji 400…anak kedua, kenaikan gaji 550...dan anak ketiga, kenaikan gaji 800…benda yg kita xsangka, kita cuma usaha dan tawakal…kemudian Allah bagi…saya tak cari keje masa tu, tapi keje yg cari saya…satu2 perkara yg bleh dikatakan ‘ajaib’ terjadi kat saya…drpd pening memikirkan mcm mna nk hidup dgn gaji yg sama tp bilangan anak semakin bertambah, namun Allah s.w.t menjawabnya dgn cara yg lain…DIA bagi rezeki kpd saya utk setiap anak yg dilahirkan…

Bila dah dimurahkan rezeki mcm ni, bila dah dipermudahkan urusan mcm ni, maka kena pulangkan atau ‘membayar’ semula kpd mereka…guna apa yg Allah dh bg kat kita tu, kpd isteri dan anak2 sbb tanpa mereka, mgkin kita takkan ada apa yg kita dah ada hari ini…

Nota kaki : Mgkin ada jgak kisah2 ‘ajaib’ yg lain yg terjadi pd suami2 diluar sana asbab baik terhadap isteri dan anak2…

Cnp Firdaus asyakirin

1 comment:

Farhana Jafri said...

beruntung isteri dia dapat lelaki macamni. Sekarang ni banyak jumpa lelaki yang aniaya isteri dengan anak2 je