ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Sunday, February 23, 2020

wasiat dan faraid boleh di tentang. hibah dan harta sepencarian tidak boleh. take note suami. jgn degil!

Melihat begitu banyak kematian di hospital, satu saja yang saya selalu fikirkan. 

Hidup kita ni sangat pendek. Life is so short. 

Waktu mati kita tak ada siapa dapat jangka. Yang saya tahu, mati tu pasti. 

Saya selalu fikir, saya dan isteri kerja berhempas pulas balik pukul 6.30 petang, mestilah harta kami nanti akan sampai pada anak-anak bila kami dah tak ada nanti. 

Rupa-rupanya saya salah.

Yang kita kerja dan simpan harta tu, belum tentu sampai pada anak kita. Terkedu saya. Macam tak masuk akal. 

Tahun lepas saya dan isteri berjumpa dengan Puan Inaz Hashim. 

Niatnya saya nak buat wasiat untuk keluarga sebagai hadiah hari jadi isteri.

Pada asalnya, saya fikir buat wasiat tu mudah. Pergi sekali dah boleh selesai. Lawak sungguh. 

Wasiat tu sekadar membuat pesanan. Pesanan ni boleh jadi pesan supaya ahli keluarga sentiasa jaga solat, jagakan adik-beradik dan apa saja pesanan lain. 

Faraid tu ialah pembahagian harta pusaka mengikut hukum syarak. 

Waktu ni baru saya tahu, wasiat dan faraid boleh ditentang. 

Yang tak boleh ditentang ialah hibah dan deklarasi harta sepencarian. 

Jujur cakap, bila kita dah meninggal dunia, bukanlah semuanya nak diberi pada isteri. 

Ada bahagian untuk mak, ada bahagian untuk ayah. Ada sedikit hadiah untuk adik-beradik. 

Mereka semua keluarga. Mereka semua kita sayang. 

Cuma, banyaknya untuk isteri dan anak. Sebabnya anak masih kecil. Nak membesarkan anak tu perlukan duit. 

Pengalaman membuat wasiat, hibah dan deklarasi harta sepencarian sangat menginsafkan. Bila menulis pembahagian harta tu seolah-olah esok dah nak meninggal. 

Ia ambil masa yang lama sebab pertama perlu senaraikan semua harta. Perlu sediakan dokumen untuk buktikan harta tu memang atas nama kita. 

Harta ni disusun baik supaya ahli keluarga ada bahagian mereka. Ini semua terpulang pada kita. 

Rumah yang dibeli bersama boleh diletak bawah deklarasi harta sepencarian. 

Kereta atas nama suami boleh dihibahkan pada nama isteri. 

Selain tu, banyak perlu difikir pesanan apa yang nak kita tinggalkan.

Yang mana belum buat, saya nasihatkan mulalah awal. 

Sebaiknya, bila kita pergi ke dunia sana, kita tinggalkan keluarga dalam keadaan cukup makan dan minum selama setahun. 

Sungguh, orang Mukmin itu ialah orang yang paling banyak mengingat kematian dan paling baik dalam mempersiapkan bekal untuk hadapi kehidupan selepas kematian.

Redza Zainol
Ambil yang baik, 
Yang buruk jadi pengajaran.

No comments: