ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Saturday, December 24, 2022

KOKOADIK : BETTER CHOICE FOR FAMILY

Jadi seller online nie terutama mcm saya yg jual beras nie.. kotak sangat penting.. saya biasa pergi ke dua buah kedai.. at first suami yg tolong dealkan lepas tue saya yg menyengihhh je asik pg beli kotak kat kedai tue..

Di salah satu kedai nie saya selalu deal dengan makcik yg uruskan barang basah.. dia yg potong ayam dan barang2 basah yg lain. Towkay kedai cakap deal je dengan acik tue..so saya deal dgn acik tue dan selit wang jajan utk acik tue. Beria dia menolak sebab katanya banyak sgt saya beri ..dalam hati saya.."acikk beli kotak kat shoppe lagi mahal"
tapi saya pujuk "kalau acik tak amik lain kali ila seganlah nak datang amik kotak lagi" 

Dek selalu amik kotak acik tue tanya akhirnya "dik ko asik amik kotak nie ..ko jual kuih je"

Hahaha..gelak besar saya.. "ila nie buat kuihlah paling tak reti. Ila jual barang2 makanan...less bahan kimia dari kat pasaran..beras tanpa racun kimia, gula kelapa organik,megge pun buat dari sayur.. dulu kat KL ikan pun beli tanpa formalin, ayam pun beli free range..sebab anak ila nie sakit jantung nakntingkatkan imun dia supaya dia jarang sakit..so ila belajar dan beri makanan yg lebih baik khasiatnya dari yg ada kat pasaran.. tak dapat tukar semua..ila tukar apa yg mampu"
"Beras tanpa racun kimia? Berapa harganya?"

"Rm30 utk 3kg..mahal dari beras biasa cik tapi ada kebaikan utk kesihatan"

"Ehh murah dik.. kalau beras basmathi lagi mahal.. acik ada anak oku... Terbaring je..memang acik jaga makan dia bukan boleh sebarang makan.bukan senang jaga org sakit kan dik.. gula garam yg ko jual  tue camana pulak?."

Terkesima saya.. acik yg hanya kerja di bahagian  potong ayam pun cakap beras bebas racun nie murah.. betapa org yg dah merasa betapa mahalnya erti kesihatan tue tak akan berkira pada harga yg dilabur pd kualiti sesuatu produk makanan tue.. 

Khairy yg berdiri kat tepi saya tolong2 angkat kotak saya pandang lama.. kerana anak ini yg ada jantung magic nielah saya belajar tentang makanan better choice.. saya pegang kata doktor jantung khairy dulu "usahakanlah supaya khairy jarang sakit tingkatkan imun dia supaya dia tak sakit.bila khairy sakit ..jantung dia bekerja lagi laju dan itu bahaya utk jantung dia yang memang sedia laju dan tak normal nie.."

Sejak tue saya usaha apa yg masui ke badan khairy.. saya pastikan khairy akan minum air zam2 setiap hari. Makan makanan sunnah zaiton..bila khairy mula makan saya ubah bahan2 dapur saya..satu rumah dapat manfaat kerana khairy yg masih tak berdaya ketika itu.

Mama betul2 tak sangka juga sebab rasa  cinta  seorang ibu pd anak yg sakit jantung dan harapan tinggi utk lihat anak sihat  akhirnya jadi punca income kita sekeluarga sekarang..

Betullah kesihatan tue sangat mahal tetapi produk better choice yg agak mahal menjadi murah bagi mereka yg dah merasa menjaga orang sakit atau sendiri yg merasa sakit....

Akhirnya saya beri flyers nie utk acik tue tengok.. insya Allah ada rezekinya sy beri hadiah produk nie pada dia juga.. Dari gaya bicaranya mcm dia tak ada suami.. sudahlah jaga anak oku.. 

Hari ini dapat lagi satu cerita di alam nyata membuatkan diri ini lebih menghargai hidup dan kesihatan juga merasa lebih bersyukur sebab kita merasa sukar Dan sebenar ramai lagi yg berjuang utk hidup di luar sana.

No comments: