ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Saturday, January 7, 2023

kovid 2023? Bagaimana hadapinya? Vaksin lagi? Up to you ..


Faham tak maksud jaga makan di sini?
Apa yg kita makan akan mantapkan sistem imun kita.
Kalau makan tak jaga....

Bahan makanan better choice mahal?
Mulakan dgn yg asas itulah yg saya buat dulu..
Sebab sy memang jenis memasak..
Saya mulakan dengan barangan dapur..

Bawang merah dan putih
Bawang merah selain dari chena
Bawang putih lanang

Gula dan garam pula
No gula dan garam putih di rumah lagi
Gula tebu organik atau gula kelapa organik sahaja
Itu pun kuantiti terkawal
Garam saya pilih yg natural no added chemical/others.
Sapa nak added terpulanglah..
Kenapa sy perlu yg added ?

Lepas tue kepada ayam pula..
Sy carik yg tak injek..
Kat Kajang dulu saya siap beli yg no injection,no antibiotics and free range.. amikk šŸ¤£
Alhamdulillah kat sini dah ada dua supplier ayam kampung 

Lepas tue  ikan pula
Kat Kajang sy beli di kedai no formalin added
Kat tempat hijrah belum jumpa lagi

Sayur paling best
Saya tanam sendiri hahaha
Ulam dan sayur  tue setakat sy nak makan lebih dari cukup..
Petik je kat pasu depan rumah dan belakang rumah
Sampaikan pokok pisang pun blh tumbuh dlm pasu saya .. burung bawak kot benihnya.. jadi saya selalu lapik masakan guna daun pisang tau..

Buah-buahan pun sy tak beli dari chena
Saya pilih Australia.
USA tak silap saya banyak GMO.
Actually anak2 saya jarang makan buah oversea.
Once a while je ..
So dulu kami shopping di Jaya Grocer baru kami belek satu-satu..
Kat sini dah tukar makan buah markisa hahahaha
Ada jemaah towkay kebun markisa horeyy

Soo.. tak banyak chemical dlm badan kan?
Sejak saya jaga makan..
Kami anak beranak jarang sakit
Sesekali sakitla sebab kita bukan firaunšŸ¤£
Kalai sakit pun sedaya upaya sy yg rawat anak2 sendiri.
Kalau sy rasa dah tak mampu baru sy bawa ke klinik 
Setakat demam2 biasa saya sendiri usahakan sampai anak kebah..
Saya& anak2 pun amalkan supplement sunnah zaiton& habatusauda.

Makan di luar memang tak dapat jaga tapi saya akan pastikan yg dalam rumah adalah the best in town hahahaha
Bak org tua2 kata "tak dapat buat semua jangan tinggal semua"
Hal jaga makan nie dah banyak saya share di fb lama saya.. siap ada album khas utk supplemet remedi dll..
And now.. saya dah ada BESDA - BERAS BEBAS RACUN KIMIA utk family..
Nasi nie paling basic sebenarnya sebab makanan asas/ruji kita..
Alhamdulillah .
mudah-mudahan usaha jaga makan ini beri kesihatan dan keberkahan pd kami sekeluarga..

No comments: