ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Tuesday, July 23, 2019

Bila Khairy demam


Bila khairy demam memang seram.
Awal tahun 2019 khairy demam sampai warded di high depency unit HUKM. Masa tue khairy demam denggi tetapi warded bukan disebabkan dengi tetapi sebab bacaan Jantungnya tinggi. terus warded. Sy keberatan nak warded khairy sebab sy tahu khairy mesti tak tahan kena iv. Sy mengalah sebab doktor bertegas. Lagipun doktor lebih tahu. Bak kata doktor by hook or by crook khairy mesti warded. Di hospital memang doktor beri lebih perhatian kepada jantung...nya sehingga call IJN bertanyakan ubat jantung khairy. Khairy warded di wad dan di katil yang sama ketika pertama Kali masuk masa khairy masih bayi. Mengimbau kenangan sungguh..
 
Doktor khairy yg pertama pernah cakap. Kalau khairy demam sakitnya lebih teruk dari anak org lain yg normal sebab bila khairy sakit jantungnya berkerja lebih keras. Jadi sy kena usaha supaya khairy tak sakit. Tapi khairy bukan malaikat takkan takde demam langsung. Dulu bila khairy sakit sy mencari2 di mana silap dlm penjagaan saya. Sudahnya sy stress sendiri. Dengan masa saya belajar terima yang khairy pun ada masanya sakit!
 
 jam 3 pagi mata celik lagi jaga khairy. Lap satu badan. Beri air zam2. Khairy sebut je "mama" terus saya pegang tangan khairy. Adam yg mengamok2 nak manja masa nak tidur pun saya biarkan dulu. Bila perlu dipilih dengan anak2 yg lain memang sy kena dulukan khairy. Amana dengan arief memang dah faham sekarang tapi Adam belum pun cecah 3 tahun. Manalah dia faham.
Doakan khairy sihat ya..




 
Dalam hp saya ada satu folder khas utk khairy. Anak2 lain tak ada folder. Khairy sorang je ada. Dlm folder nie antaranya ada gambar report ECG setiap kali appoiment. So saya boleh pantau perkembangan rate jantung khairy. Sy tak reti nak baca ECG nie sepenuhnya. Saya cuma baca pada rate jantungnya. Dulu rate jantung khairy 170++..180++ pun ada.. Last rate di HUKM sebelum pindah ke IJN rate jantungn...ya 156.

Tapi sejak tukar ubat dan tambah ubat dengan dos yg lebih tinggi di IJN..Alhamdulilah.. below 100 dah rate jantung khairy.syukur sgt.. Walau doktor cakap geraf jantungnya masih tak cantik saya tetap bersyukur tak terkira. Bayangkan dari rate 170 boleh turun below 100. Dah mcm budak2 normal.

Cuma ya.. khairy bergantung ubat. Seminggu tak makan ubat terus naik rate 130. Takpe insya allah one day tak perlu lagi makan ubat.

Doakan ya..

Khairy lum sihat sepenuhnya. Tadi request nak makan ayam. Tapi end up di kutil2 je ayam tue. Nasi pun tak luak. Khairy request nak ais krim pulak. Esok mama belikan. Kalau kutil2 jugak nampak gaya adamlah perabiskan aiskrim tue πŸ˜‘
 
 
 
 
 
 

Monday, July 15, 2019

Nasi Dulang Daun Pisang Sungai Ramal Al-Mubarakah

 

 
Cerita last week
Lepas balik amik arief training mmg plan nak makan.
Lagipun tau sgt perangai arief. Lepas main bola dia bising lapar..
Ajak husbd makan kat tempat viral nie.
Nasi Dulang Daun Pisang Sungai Ramal
 
 
Review
-kuah lemak dia mmg berlemak. Sedap. Tak pedas melampau. Just nice.
- kuah nasi ganja sedap. Sy dpt rasa sikit sebab husbd tak makan sayur. So bagi bendi kat saya. Dpt rasa kuah2 kat bendi tue mmg mabeles. Nasi ganja nie bukan ayam je.. Uolls boleh tukar nak udang ke ikan ke sotong ke..
-masa order kena ingat no meja ye.
-kalau jenis suka makan bertambah. Siap2 order terus nasi tambah. Kalau tak uols kena beratur balik.
-beratur mmg panjang time ramai org tapi order cepat gile sampai kat meja.
-yang paling mahal ikan talapia tue rm18 tau! Talipia merah katanya tak hanyir. Saya siap gigit2 tulang. Nasib tak tercekik sbb makan sambil "menyanyi" kat bebudak πŸ˜†
-lain kali tak try menu2 lain.. Nak bawak mak and adik2 try
-landmark... Kalau yg selalu makan kat masthar.. Jalan ke depan depan lagi tau. Mesti nampak..
 
Total makan dekat RM50.50
 

Khairy sampai tak tau nak minum air mana satu
Air nie harganya RM3.50 setiap satu (jagung dan keladi)
Ada pesan jugak  jus mango RM6
Husbd mintak air nestlo
 

 Muka letih sebab dari training bola
set dulang ayam RM8

 set dulang talapia merah RM18
Ikannya tak hanyir

 Lepas nie mmg nak test set nasi ayam ganja nie rm8
Sedap je tengok husb makan . siap bertambah


Thursday, July 11, 2019

Adam Ziqry- The last hero

 


  Assalamualikum semua
Lama tak mengomel kat sini
Dah puas megomel hari2 kat anak
Jadi takde benda nak citer kot
Hari nie rasa nak update blog
Jadi kita updatelah tentang Adam Ziqry- The Last Hero
Selalu story citer Khairy je
Saya da lagi sorang anak
Yang bongsu dan paling menawan
jeles khairy kalau dengar
Tahun depan dah 4 tahun
Insya allah boleh masuk tadika
Semoga Allah mudahkan semua urusan keluarga kecil kami

Jangan salah paham.. Adam lum pakai spec mata.. Isk korang nie baru 3 tahun.. Biasalah dia suka curik2 amik spec org lain.. Kali nie Adam amik spec kakaknya pulak.. Al-ala Clark Kent in the house
Adam lahir masa semuanya makin reda. Alhamdulilah.Memang dia anak yang bertuah.Lahir dalam suasana yang baik..Insya Allah. Jauh berbeza dengan abnagnya Khairy. Kalau Adam mengigau .. Ngigaunya dalam ketawa.. Khairy dulu ngigaunya dalam tangisan.. Begitu juga Arief.. Syukur semua "tangisan"  dah makin berlalu dengan masa..



 Memang peneman setia nie.. Nie pun sama mcm Khairy..Manja ya rabbi tapi lebih berdikari dari Khairy.. Khairy kalau malam2 dah melekat dengan saya tak de nya dia nak turun cari papanya.. Tapi Adam kalau tengok saya mcm dah mengantuk Adam okey je turun bawah main2 dengan papanya.. Yang pasti sama Adam & Khairy  kalau nak turun ke bawah pun akan mintak izin saya..Biasanya Adam dalam pelat akan cakap "Adam nak pg kat papa boleh?"


 Zaman sekarang sibuk dengan beyblade.. Tapi bebudak nie kejap je mainnya. Kejap tak kejap pun entah dah berapa banyak beyblade kat rumah nie.. grrr..

 Tabiat dari dulu. Suka amik gbr tidur anak

 tdo lagi

 Adam nie badan dia tegap sikit. Dah hamper sama saiz dengan Khairy. Khiry tue kurus kecik je

 Kuali masak pun diorang kerjakan. Walaupun kuali tue dah kemek2.. tempat sangkut pun dah tetanggal. Itulah kuali kesayangan saya haha..

Dulu Khairy yang rajin teman saya
Sekarang Adam yang temankan saya 

Org kata bestlah kerja kat rumah.. Cuba duduk dulu baru ko tau berkerja dari rumah ini adalah pengorbanan. Keletihan melampau2.. Kecuali korang duduk umh tak jaga anak-anak. Korang hantar anak nursery,. Itu baru namanya best bila work from home. Tapi inilah kemudahan pejabat bagi untuk jaga Khairy. Syukur alhamdulilah.. Bila kenangkan dah 6 tahun saya lalu dengan Khairy.. Allah yg mengatur semuanya dengan cantik dan sempurna.. Dulu ye saya panggil semua nie ujian tapi sekarang saya tahu semua nie DIDIKAN Allah dan diberinya rahmat yang lebih banyak untuk keluarga kecil kami bila kami sabar dan reda..
 
Mula2 di ujian ya saya bertanya "kenapa saya?"
Bila saya dapat jawapannya ..saya tahu " Disebalik kesukaran ada kemudahan"
semakin lama saya faham didikan ini untuk saya memahami kekuasaan Allah "jika engkau sabar aku tambah nikmat dan jika engkau kufur seksaan ku amatlah pedih"
dan selepas itu saya faham erti "Nikmat Mana yg ingin kau dustakan?"
 
Dan saya sedar saya bertuah dididik bertalu2 oleh Allah dan sekarang saya lebih tenang dan bahagia.
Setakat hal kecik2 nie saya malas nak layan.
Ringan kepala.
Kalau saya rasa tak tahan sakit hati.. Saya tahu saya ada Allah tempat mengadu..
Masa saya dengan anak-anak, rumah kecik kami dan sayur2 yg saya tanam.
Nikmat dunia nie sementara je.. Penuhkan bekalan kat sana.. Kena bimbing anak-anak supaya boleh jadi penyelamat kami nanti. Insya Allah.
 
 
 
 
 
 

Sunday, July 7, 2019

Mudah melebel nuzyus

Melabel nusyuz itu mudah, memahami perjalanan jerih perih seorang isteri yang akhirnya dilabel nusyuz itu sungguh berat untuk dilakukan.

Asal keadaan seorang isteri pada detik dinikahi adalah taat.

Tahukah anda, sekurangnya ada dua punca yang mendorong isteri menjadi nusyuz:

1. Kerana beliau jahil tentang apa yang diperlukan untuk menjadi baik dan taat.

2. Kerana dinafikan keperluan asas zahiriah dan batiniah oleh si suami secara berterusan. Maka ini mencabar naluri kemanusiaannya dari terus bertahan, beliau memberontak dan meronta minta difahami serta dikembalikan haknya. Keperluan zahiriah ini termasuklah apa-apa keperluan asas yang seharusnya diterima bagi meneruskan kelangsungan hidupnya seperti nafkah makan pakai dan tempat tinggal yang bersesuaian dengan kemampuan suami dan taraf hidupnya.

Dia juga dinafikan keperluan batiniahnya termasuk bimbingan, didikan ,tunjuk ajar serta teguran secara berhikmah setiap kali membuat kesilapan atau kesalahan yang datang dari kejahilan beliau, atau perbuatan tanpa sengaja mahupun oleh kerana keletihan fizikal, mental juga emosi.

Istilah nusyuz itu memang benar ada. Namun seharusnya ia berguna untuk sang suami menjadi lebih ‘alert’ lantas mengambil langkah membetulkan kembali tingkah laku derhaka si isteri.

Bukan sebagai justifikasi penyedap rasa untuk si suami membuangnya.

Setiap suami itu samada dia suami yang masih muda ataupun sudah tua berusia, menceraikan isteri nusyuz di dunia memang melegakan, namun di akhirat Allah akan tanya kembali, apakah yang telah kamu lakukan hingga menyumbang pada nusyuznya isterimu, dan apakah yang kamu telah lakukan atau tidak lakukan bagi menarik kembali isterimu ke jalanKu?

Allah telah berikan kamu kuasa dan ketika itu Allah mahu kamu jelaskan bagaimana kamu menggunakannya?

#kaunselingSAS
#repost

Friday, May 24, 2019

Giliran Beraya by Firdaus Shakirin

Kalau suami saya dia akan cakap "kita lagi hebat raya pertama boleh pusing 3 rumah. Rumah mak sendiri, rumah mak mertua, rumah sendiri" haha


**********************************************************************************


Tahun ni rumah suami, tahun depan rumah isteri..."
Giliran balik raya...
Kebiasaannya setiap kali nak raya, maka akan keluarlah posting2 tentang giliran balik... raya...
"Giliran balik raya ni sebenarnya adalah sesuatu yg tak wujud dan ianya atas konsep ihsan seorang suami kpd isteri..."katanya...

Betul, tepat, konsep ihsan, jadi suami xwajib ikut kehendak isteri utk beraya di kg isteri...so,
"Tahun ni rumah suami, tahun depan rumah suami, tahun 2021 rumah suami, tahun 2099 rumah suami"

Mari kita tgok beberapa konsep ihsan isteri dlm rumahtangga kita...

Isteri wajib x buat keje2 rumah? Tak wajib, tp disebabkan dia nk jadi isteri yg baik, dia faham yg suami dia letih mencari rezeki, dia faham yg suami dia xde masa utk buat, maka dia buat...tugas isteri hanyalah melayani suami sahaja, ini kewajipan dia, bukan keje2 rumah...ini ihsan isteri ke atas seorang suami..

Isteri wajib bekerja x? Tak wajib...tempat isteri sepatutnya dimana? Dirumah...jadi kenapa isteri bekerja? Menolong membantu meringankan beban suami dlm menguruskan rumahtangga...meringankan beban, bukannya mengambil alih beban...ada x isteri tolong bayar bil utiliti tiap2 bulan? ada x isteri kongsi bayar ansuran rumah, ansuran kereta? ada, dan bilamana dia buat smua tu, dia tolong bayar, itu ihsan isteri ke atas seorang suami...klu suami dia mampu, dia xperlu utk buat smua tu...dia hanya duduk dirumah tgok samarinda...

Isteri ada hak tak ke atas duit gajinya? Ada, hak sepenuhnya, hak total...suami boleh guna duit isteri x? Klu isteri izinkan dan redha, boleh...klu dia tak izinkan, dan tak redha, xbleh...ada x isteri beli brg dapur dgn duit dia sendiri? bli baju dgn duit dia sendiri? bli ubat dgn duit dia sendiri? Ada...ganti tak duit2 yg isteri belanjakan tu? Kena ganti sbb menyediakan makan minum, pakaian dan perubatan itu tugas suami...isteri rela dan redha guna duit dia utk bli brg2 dapur, pakaian, perubatan atas asbab ihsan isteri ke atas seorang suami...

Isteri wajib x jaga org tua suami? Tak wajib...klu dia jaga dikira apa? Ihsan...kewajipan menjaga org tua suami itu terletak dibahu suami dan adik beradiknya...abg suami, kakak suami, adik suami, ini smua adalah anak dan sebagai anak mereka perlu berbakti kpd org tua mereka...kenapa isteri jaga org tua kita? Sebab kita xbleh nk jaga, kita kena kluar bekerja...maka satu lagi konsep ihsan isteri ke atas seorang suami...

Setiap hari, setiap minggu, setiap bulan, berlambak2 ihsan seorang isteri kpd seorang suami dan seorang isteri memerlukan ihsan seorang suami hanya 2 KALI SETAHUN, iaitu pada Hari Raya Aidilfitri & Hari Raya Aidiladha...

Itupun selang2, bukan setiap tahun dapat balik beraya rumah org tuanya...

Ihsan seorang isteri tu cukup byk kpd seorang suami, makanya, cubalah bersikap adil dgn meletakkan sesuatu itu kena pd tempatnya...klu dipersetujui tahun ni rumah kita, maka hormatilah persetujuan itu dan tahun depan rumah dia plak...jgn tiba2 berdalih, bagi alasan, cuba utk tidak balik ke rumah org tuanya...

Suami yg sedar akan apa yg isterinya dah buat utk dirinya, dia akan ikut giliran seperti yg dah dipersetujui bersama...bersikap adil dan berihsan kpd si isteri...
Dia bukan anak yatim piatu, dia pun ada mak bapak dan dia pun nak beraya dgn mak bapak dia selagi mak bapak dia masih hidup...Faham deh?

Nota kaki : Tu la, dulu org suh kawin jiran sebelah, xmau...nk jgak org jauh2 sbb nk ada feel 'balik kampung' konon...nah, padan muka...hehe πŸ˜ŽπŸ™πŸ‘ˆ

Friday, May 17, 2019

Saya & Kucing

 
 
Kasih ibu
Tengok kucing-kucing nie teringat diri sendiri
Penat Okey bukan tak penat
Duduk dalam rumah pun penat
Non stop keliling dalam umh nie...
Kalau pakai jam yg ukur langkah tue entah berapa ribu langkah gamaknya..
Naik turun.. Naik turun.. Depan belakang.
Keja tak jugak habis-habis.
Yg housewife fahamlahkan?
24jam mcm tak cukup.
Lagi2 Kalau anak kecik lagi.
Dah besar insya Allah relek dan kurang bebel dah kot. Haha

Kain baju, masak memasak, kemas mengemas.
Tak termasuk menguruskan anak kecik. Mandi entah berapa kali. Nasib tinggal Adam je yang tak reti mandi sendiri. Khairy dah Pandai urus diri dia.
Eh Kalau tulis tak cukup buku.
Belum lagi Keja pejabat. .

Tengok mak kucing tue.
2 anak dia menyusu.
Yg lagi sekor tue dapat duduk kat kaki pun jadilah.
2 ekor tue mcm khairy dengan adam. Asik bergaduh berebut mak dia. Yg dok kat kaki tue mcm arief dengan amana. Dapat manja sikit2 pun jadilah.

Tipulah Kalau tak pernah Marah anak2. Tapi anak2 dok melekat jugak. Tak takut pun. Makan nak bersuap jugakπŸ˜‚

Itulah ajaibnya jadi Ibu. Ko marah camana pun anak melekat jugak mcm gam gajah🀣🀣🀣
 

Thursday, May 16, 2019

9 RAMADAN HARI LAHIR KHAIRY IKUT BULAN ISLAM

 gambar sekarang- khairy dah besar , mak dia pun dah membesar haha

gambar 5 tahun yang lepas- mak dia kurus kering sampai runcing dagu dan takde pipi..
khairy kecik lagi


Sungguh terlupa yang anak magic seorang nie lahir bulan ramadan. 9 ramadan. Dilahirkan secara ceser. Di usia kandungan 34minggu. Disebabkan maslah Jantungnya doktor tak izinkan lahir normal. Sebenarnya doktor plan nak ceser ketika 36minggu. Kalau nak tau khairy dah start check up every week bermula di kesan ada maslah Jantungnya Sekitar 6,7 bulan dlm kandungan. Ya Allah memang letih nak mengadap HUKM setiap Minggu tetapi itulah pengorbanan. Bukan sebulan sekali.. Setiap minggu😒

Hari doktor buat keputusan nak percepatkan tarikh ceser saya dah cakap dengan husbd "kenapa ye saya rasa doktor nak suruh saya bersalin awal" sedangkan masa tue belum lagi jumpa doktor.. Dan masih ingat doktor cakap lepas check up "Jom kita keluarkan baby nie cepat. Saya tak boleh tunggu. Saya yang kena sakit Jantung tengok rate Jantung dia macam nie. Laju laju laju tup tup drop pulak below normal. Bahaya. Cukuplah kita tunggu. Semua organ dah lengkap. Berat pun cukup. Insya Allah semua selamat walaupun tak cukup Minggu. Kira dah nak dekat 36 Minggu. Boleh dah tue.. Kita cezer lagi awal ye? "

Dari Awal2 mengandung kan khairy lagi instinct saya lebih kuat. Saya rasa tak sedap hati sejak awal mengandung kan khairy. Saya dh mula ricky tentang ceser sebab saya ada maslah tulang belakang.. Sedangkan masa tue dua anak sebelum tue bersalin secara normal dan masa tue tak kesan pun lagi khairy ada maslah jantung. Sampai suami cakap "kenapa asik tanya doktor pasal ceser je. Awak nak bersalin ceser ke? "

Instinct seorang isteri dan Ibu jangan dipertikaikan. bak kata org tembus langit ke 7πŸ˜†

Selamat hari lahir Adlan Khairy anak magic. Insya Allah semoga bila dewasa khairy boleh bantu kanak2 lain yang ada maslah mcm khairy. Mama doakan yg baik2 utk Khairy dari sejak sebelum khairy menjengah dunia lagi.

Adlan Khairy tetap rasa dia bongsu walau sekarang ada Adam Ziqri. Dia akan Pastikan dia sentiasa duduk, tidur di sebelah saya. Itu yg asik bergaduh dengan Adam. Kalau Adam tertidur di tempat lain masih lena tetapi Khairy tidak.. Dia akan tunggu sampai semua orang dah lelap mata untuk carik maknya juga. 😍


 

Tuesday, May 14, 2019

Air Zam-zam dan Khairy

Dulu masa khairy mula2 di kesan ada maslah Jantung saya ikut semua cakap doktor.. Makan ubat.. Checkup regular.. Tak bawak khairy keluar sebab nak elak dia dijangkiti penyakit. Kalau demam biasa pun kesannya lebih teruk dari budak lain sebab Jantung dia akan bekerja lebih laju.. Dah laju lagi laju.. Jantung dia boleh stop mcm tue saja. Rate khairy tidur pun mencecah 180. itu yg buat doktor khairy... pesan banyak kali "Pastikan khairy jangan sakit harta demam sekali pun. Usaha supaya khairy selalu sihat"

Dan syukur alhamdullilah.. Walau saya nie menurut kata2 doktor tetapi Allah beri saya satu keyakinan yang khairy akan bertahan dengan air zam-zam. Dan saya terbaca "air zam2 ini tergantung dengan niat". Khairy tak pernah putus air zam2 masa kecil.. Khairy minum susu bersama dengan portion air zam2.. Setiap kali minum susu. Dan setiap kali itu pasti saya niat kan supaya khairy bertahan dengan Jantung magicnya.

Saya tak ingat bila tapi khairy juga dah dibiasakan makan makanan sunnah iaitu minyak zaiton. Salah satu kebaikan zaiton adalah menguatkan Jantung. Saya masuk jugak dlm Susu khairy.

Hasilnya Alhamdulilah khairy bertahan sehingga kini. Baru2 nie khairy warded sebab denggi tapi of course lah doktor lebih fokus pada Jantungnya. Bila doktor cek record khairy sehingga 6 tahun bertahan dengan SVT dan sehingga umur 5 tahun baru dapat rate Jantung mcm kanak2 lain (sebab tukar ubat) doktor sangat impress khairy bertahan tanpa operation.. Tanpa pernah pitam dan pengsan..Siap doktor India cakap "mommy kena banyak2 syukur dia nampak sgt sihat mcm budak2 lain dengan SVT dari dlm perut mommy lagi"

Pada yg suka bash makanan sunanh, air zam2 atau perubahan alternative. Terpulang pada uools semua. Saya dah laluinya. Anak saya khairy dah melalui proses semua nie dari kecil bertemankan semua yg mampu sy usaha kan.

Yup sy juga makan supplement. Ekstrak kacip fatimah utm yg doktor Zubaidi Ahmad syorkan. Pelik betul bila org bash sesuatu yg melalui proses penyelidikan oleh universiti tempatan.

Berdosa dan salah ke kita cari kesembuhan dari pelbagai cara. Saya percaya makanan sunanh dan saya juga ambil supplements yang dikaji oleh universities. Bukan makan produk timbang kilo.

Adlan khairy si magic SVT memang mengubah cara pandang, cara berfikir dan cara mngurus kehidupan dari segi kesihatan, urusan agama, financial dan pelbagai urusan lain. Jangan harap sebelum khairy lahir saya nak telan2 zaiton, habatusauda, kacip fatimah, vco etc etc. Saya juga mula percaya pada emas yg merupakan wang sebenar sepanjang zaman. Mula jauhkan riba dan hutang. Saya suka baca tentang madu, zaffron, fenugreek dll berkaitan makanan tambahan.

Syukur dengan perjalanan masa dengan khairy saya ditemukan dengan ramai rakan yang berilmu dalam bidang Masing2. Saya ambil yang mampu dan menurut hemat saya baik dan sesuai utk saya dan anak2. Ilmu agama banyak yg Bagus2 yg saya tak tau sebelum nie. Ilmu financial bantu sy bebas 2 hutang dan tidak berhutang lagi.

Setiap apa yg berlaku ada hikmahnya. Khairy lahir memang satu hikmah yg besar dlm hidup saya. Bersyukur sejak dia lahir.. ALLAH tunjuk kuasanya.. ALLAH tarik banyak perkara yg saya ada masa itu. Tapi yg saya syukur saya tak pernah sekali pun salahkan Allah cuma saya doa saya mampu bertahan dan lalui semuanya. Alhamdulilah Allah tahu saya jenis tak suka bergantung harap pada orang dia beri saya income yg boleh kata sangat memuaskan walaupun ketika saya tak ada slip gaji.

Btw saya bukan anti vacc, bulan anti pantang dan segala anti anti tue.. Tapi saya percaya pada Allah, percaya pada mereka yg bijak pandai tetapi bukan yg ego dengan ilmu yg secubit cuma sampai memperlekehkan org lain. Kita takkan tahu semua ilmu. Ilmu Manusia umpamanya kita letak Hujung jari di dalam Lautan dan jangan lupa pengalaman setiap orang dalam Hidup tak sama. Sikap dan kepercayaan mereka terhasil dari pengalaman yg mereka lalui. Jadi yg tak pernah lalui stop judging. Mungkin mereka lebih bahagia dengan pendirian mereka. Sama mcm doktor yg dlm keratan akhbar nie. Pengalaman hidap kanser mengubah cara pandang hidupnya tentang kesihatan.
Lihat Lagi


Friday, May 10, 2019

Drama Ramadan 1- 5

 


Drama Ramadan -Day 1
 Tgh sibuk buat nasi grg utk sahur.. Khairy turun.. Soalan pertama "kenapa khairy bangun mama tak tidur tepi khairy?"  Haha. Bukan nak tanya makanan sahur.. Aduhaii....

 Kes semalam tak habis lagi rupanya. Bergaduh dgn Adam berebut nak tidur sebelah mak. Khairy bengang sampai keluar statement "Adam ingat mama sayang Adam sangat ke? Adam ingat Adam sorang je ke anak mama? Orang lain nie bukan anak mama? Adam sorang je nak manja dengan mama?"

Comel sgt rambut khairy dlm gbr nie. Mcm rupa cendawan😝
Selamat berpuasa semua. Mcm2 drama anak-anak. Bulan posa nie lebih banyak episode.. Bertabahlah
 
 
Drama Ramadan - Day 2
 


 Arief balik sekolah nampak pemandangan adik2 tengah menikmati makanan. Punyalah dia hangin. Mengamok sakan..

Arief nak buka posa ke? Umur Arief dah 10 tahun tau. Kalau tak solat 7 tahun dah boleh pukul. Khairy baru 6 tahun. So arief nak buka posa ke?...

Arief pahamlah tue maksud mak dia.. Tapi menjawab jugak "arief umur 6 tahun dah posa penuh!"

Wah tak mau kalah budak nie nampaknya "ye ke posa penuh? Mama yg suap Arief makan masa 6 tahun"

Kahkahkah. Amana dengar jawapan mak dia dibantai ketawa kuat-kuat siap perli. "Perasan puasa penuh!Padahal mama yang suap dia ponteng posa"

Arief terus mandi tarik muka. Tunggu dia keluar bilik air saya cakap "arief nie tak tahan ujian. Baru tengok adik makan sikit tak tahan. Nanti arief lagi besar.. Arief kerja.. tengok orang makan Sedap2.. Arief nak buka posa ke? Tak kuat iman namanya"

Diam je. Agaknya badan dah kena air. Sejuk sikit hati dia kot. Mudah dengar kata..

Mama, Arief puasa penuh boleh dapat Beyblade?

Halah.. Halah.. Halah.
Baik mama buat kerja pejabat 🀣🀣
 
Drama Ramadan- Day 3
 
 
 
Hari nie hampir2 tak sempat sahur. Syukur pes utk masak mehun dah siap. Kalau tak nanti Arief pun joint semangkuk dgn kawan2 mengadu dgn ustazah dia tak sahur. Selamat smlm sempat sahurπŸ˜†

Ada masa kita terlepas waktu sahur... Saya pun pernah.. Dan sebulan posa tahun nie tak taulah Kalau ada kejadian terlepas sahur mcm tahun2 lepas. Semoga tak terjadi😒...

Semalam arief cerita kawan2 dia mengadu dgn ustazah tak sahur. Diorg mengadu lapar sangat. Arief cakap.. 2 org je dlm kelas arief sahur. Yg lain tak sahur.. Saya terus tersentap.. Alamak malunya Kalau anak aku ngadu dia tak sahur sambil mengadu lapar kat ustazah..

Itu yang gigih buat pes utk mehun/mee goreng/kuwetiaw. Campak je. Smlm saya tersedar 30 minit sebelum subuh. Ya rabbi.. Sungguh pes menyelamatkan keadaan.. Alhamdulilah Allah bagi izin kami bersahur.
 
Drama Ramadan - Day 5 (day 4 skip)


 Korang pernah tanya anak2 yg berbuka awal tak alasan dia berbuka? Seronok dengan alasan diorang😝

Khairy kenapa nak buka posa?...

Sebab khairy lapar lah.

Habis tue kawan khairy tue boleh je posa penuh kenapa?

Biarlah dia.. Dia tak lapar.

Kenapa khairy lapar dia tak lapar?

Dalam perut dia banyak simpanan makanan. Perut khairy langsung takde simpan. Mama tak nampak ke perut khairy nie kecik je.

OK sampai situ dah ketawa. Esok mama sambung sesi soal jawab lagi😝😝😝
 

Arief & 7th Fireball FC Football Carnival.

Sabtu lepas arief joint 7th Fireball FC Football Carnival. Beria2 ajak mama dia teman. Apakan daya anak ramai so kena bahagj tugasan 😜

Papanya hantar ke SK kompleks Klia. Mama pulak kena htr Amana tuisyen pagi2 Sabtu. So kena tidur rumah nenek nak pinjam keta sebab satu keta masuk bengkel. 2,3 minggu jugak😭patah kaki nak setel hal anak bila satu keta masuk bengkel.

Amana habis tuisyen 2.15pm ...terus ke event opis kat uptown Bangi. Syukur lah dekat2 sini je eventnya.

Arief balik bukan main seronok bercerita macam2. Tapi ya rabbi gelap terus. Satu hari je dah tukar color kulit Arief. Takpe yang penting seronok. Satu gambar je ada ..Ini pun dapat dari coachnya.. Sebulan posa nie takde training bola mesti Arief bosan haha