ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Monday, July 16, 2018

Trade In Emas Haram ke?

Paham ELOK-ELOK..
islam ITU LUAS.
BACA SAMPAI HABIS 😉

Emas Perhiasan Barangan Ribawi atau Barangan Biasa?

Soalan Inbox:
Salam ustaz,  Saya ada 2 bentuk cincin emas yang tidak muat nak di pakai lagi dan 1 utas rantai emas yg putus, soalan sy bolehkan kalau saya pergi ke kedai emas dan tukar cincin saya dgn cincin yang baru (maksudnya barang tukar barang), duit yang tak cukup saya tambah sahaja? Begitu juga dgn rantai, sy tukar rantai baru dan tambah duit sahaja? Kerana saya ada dengar, emas perlu tukar kepada duit dahulu tapi sejauh mana kesahihannya saya tidak pasti.
Terima kasih sudi jawab soalan saya.

Jawapan:

Isu utama dalam persoalan di atas ialah, adakah emas barangan ribawi atau tidak? Jika emas adalah barangan ribawi, maka memang benarlah apa yang puan dengar tu, emas perlu dijual dahulu, dapat duit dan tambah duit lain untuk dapatkan yang baru. Ini kerana barangan ribawi perlu ditukar sesama berat tanpa ada sebarang bayaran tambahan lagi. Jika cincin asal yang lama 10gm, rantai baru 10gm, jika ada tambahan maka berlaku riba. Untuk elakkan riba, jual dahulu dan dapatkan duit dan tambah duit untuk upah yang baharu.

Isunya, adakah emas perhiasan (al-huliy) itu barangan ribawi?

Semua ulama mazhab bersetuju bahawa emas jongkong, emas dinar, wang emas, biji emas adalah barangan ribawi. Namun dalam isu perhiasan, terdapat perbezaan pendapat dalam isu ini.
Ibn Rushd dalam Bidayah al-Mujtahid menyatakan bahawa terdapat dua pendapat utama dalam isu ini. Pendapat pertama merupakan majoriti mazhab dan sarjana fiqh, emas adalah ribawi walaupun emas yang dibentuk sebagai perhiasan.  Bagi majoriti ulama, hadis Nabi SAW adalah jelas dan mutlak:
"Jangan kamu tukar emas dengan emas kecuali dengan sama berat, jangan kamu tukar perak dengan perak kecuali sama berat, dan jangan kamu jual (emas dan perak) yang ada dengan yang bertangguh. (Sahih Bukhari)
Dalam hadis tidak membezakan emas perhiasan dan emas wang dan jongkong.

Manakala Mu'awiyah bin Abi Sufyan berpendapat emas perhiasan bukan lagi barangan ribawi.
Pendapat Mu'awiyah ini dipopularkan oleh sebahagian ulama mazhab Hanbali iaitu Sheikhul Islam Ibn Taymiyah rh dan muridnya Ibn al-Qayyim al-Jawziyyah. Bagi Ibn Taymiyah rh, emas yang sudah menjadi barang kemas perhiasan sudah  terkeluar daripada sifat asalnya iaitu sebagai wang kerana faktor kos  pertukangan.  Kita sedia maklum untuk menghasilkan perhiasan perlukan pertukangan dan harga emas perhiasan dijual akan ditambah kos upah pembuatan terbabit. Justeru mengambil kira kos itu, tidak munasabah lagi jika emas jongkong dan wang disamakan dengan emas perhiasan. Apabila saya meneliti pendapat Imam Ibn Taymiyah, saya dapati pendapat beliau sebenarnya adalah merupakan salah satu daripada pendapat Imam Ahmad bin Hanbal yang turut mengiktiraf kos upah pembuatan. Ibn Qayyim secara jelas menyatakan, barangan kemas tidak menjadi barangan ribawi selagi mana ia tidak digunakan sebagai wang.

Jika dibandingkan, kedua-dua hujah adalah sama kuat sama ada hujah yang mengatakan ia ribawi atau tidak ribawi. Bagaimanapun, jika dikira dalam aspek praktikal, pendapat kedua lebih praktikal berbanding pendapat pertama. Dengan kata lain, pendapat yang menganggap emas perhiasan bukan lagi ribawi lebih praktikal untuk diamalkan. Ini kerana kos upah sangat tinggi dalam pembuatan barang kemas. Ia meliputi kos upah designer, mereka bentuk, mencampurkan emas dengan logam lain supaya membentuk 916 atau 22k, meleburkan semula emas lama menjadi 999 dan kemudian menjaduikan 916 kembali, menempa dan membentuk dan banyak prosesnya. Contohnya kedai emas akan memberikan kepada kilang emas lama mereka (916) 1kg, mereka cuma akan dapat lebih kurang 950gm sahaja emas 916 atau 900gm sahaja emas 999 daripada kilang, kerana kilang akan ambil lebihan itu sebagai kos upah peleburan dan pembuatan semula.

Atas asas itu Ibn Rushd turut mengemukakan satu pendapat Imam Malik rh apabila ditanya situasi seorang yang beri perak untuk ditempa, kemudian menambah ekstra beberapa dinar untuk upah, beliau menjawab: "Jika keadaan ini merupakan satu keperluan dan sangat menyusahkan, maka aku berpendapat, tidak mengapa"

Atas faktor inilah Parameter Pelaburan Emas JAKIM mengambil pandangan bahawa emas perhiasan 916 ke bawah tidak dianggap barangan ribawi.

Dan berasaskan kajian saya di bawah penyelidikan yang ditaja Universiti Malaya dalam isu transaksi emas di Malaysia, saya bersetuju dengan pendapat bahawa emas perhiasan tidak lagi dianggap ribawi, kerana pendapat pertama agak sukar bahkan agak mustahil  untuk dilaksanakan dalam industri. Emas perhiasan tidak juga dianggap wang kerana kos upahnya yang agak tinggi. Justeru, tidak mengapa jual emas perhiasan secara bertangguh, atau tukar emas lama dengan emas baru tanpa berat yang sama, atau ditambahkan wang sebagai upah.

Menjawab soalan puan, puan boleh sahaja jual emas lama kepada penjual dan bayar tambahan terhadap lebihan upah dan berat emas baharu tanpa memerlukan dua akad dan dua bentuk serahan. Penjual cukuplah dengan mengira sahaja harga emas lama dan tambahan yang perlu dibayar untuk emas baharu.

Copy PASTE
✅TAPI ADMIN MEMBENARKANNYA..
✅AMAT BENAR 👆

Tuesday, July 10, 2018

Bunga Mas - Tai Fook Public Gold

Next target!

Emas yang Nie tak seal so mudahlah pajak di mana-mana Ar-Rahnu
Paling kecik 10g..idaman hati saya..
Lepas kumpul-kumpul sikit-sikit dalam Akaun Emas Gap.. cukup 10gram saya nak keluarkan Bunga Mas..

Tapi nak dapatkan Bunga Mas Nie kena kumpul 10g dulu ..nak kumpul 10g kena ada 1g..nak ada 1g dalam Akaun GAP kenalah ada AKAUN GAP PUBKIC GOLD DULU..

ANDA DAH ADA KE AKAUN GAP PUBLIC GOLD? BOLEH MULA DENGAN SERENDAH RM100... LEPAS TUE BOLEH KE NEXT STEP OK?

EMAS ADALAH SAVING&PENGHAPUS HUTANG
SUHAILA SALEH
DEALER PUBLIC GOLD
PG00097831
www.wasap.my/60173201998

Online je..takde kerja lain ke? Terpakai untuk lakibini

“Selalu tengok kau online. Tak ada kerja lain ke?”

Bukan sedikit yang bertanya soalan begini. Mahu jawab pun rasa serba salah. Sebab ini berkait rapat dengan hati. Kah kah kah.

Jujur. Saya sendiri rasa seperti sudah ketagih dengan gajet, sama ada telefon bimbit mahu pun komputer riba. Kadang-kadang terasa seperti mahu berjumpa psikitari pula. Walaupun begitu, saya cuba alihkan masalah ini dengan menghasilkan sesuatu yang boleh memberi keuntungan. Seperti menulis cerpen, buku, artikel dan sebagainya. Setidak-tidaknya ketagihan itu tidak nampak sia-sia.

“Isteri tak marah?”

Mahu tak marah! Kalau diikutkan, isteri memang marah dengan kecanduan yang berlaku. Masam muka jangan cerita. Sakit hati pun kadang-kadang ada. Tapi semakin lama, semakin saya jumpa kunci untuk meredakan keresahan dan kemarahan isteri. Meh saya kongsikan.

1. Bila kita menghadap telefon, pastikan kerja-kerja rumah pun kita buat juga. Yalah, siapa yang tak marah, kan. Penat-penat isteri buat kerja, suami pula asyik sibuk menguis skrin. Nak kata tak berkerja, dua-dua kerja. Sama-sama penat. Nak kata balik lewat, isteri pun balik lewat juga. Betul kan?

Jadi, kepada abang-abang di luar sana, nak membelek telefon tak jadi masalah. Cuma, sambil-sambil tu, tolonglah isteri buat kerja sama.

Lepas makan, basuh pinggan. Alang-alang basuh pinggan, basuhlah senduk kuali sekali. Kemudian, sapu remah yang bersepah atas lantai. Bila tengok baju berlambak tak basuh, tolong basuhkan. Nanti isteri pula yang sidai. Bila anak lapar nak susu, sinsing lengan untuk menggoncang botol. Bila pampers anak penuh, tolong tukarkan. Kalau tengok rumah bersepah, sambil-sambil duduk tu kemaslah sikit-sikit. Kalau berhabuk, tolong isteri lap dan menyapu. Bila isteri dah lipat kain, suami tolonglah susun dalam almari.

“Ehhhh. Kalau semua suami buat, isteri nak buat apa?”

Bang. Pernah tak kau orang cuba buat kerja rumah yang dah jadi rutin isteri tu?

Bangun pagi, gosok baju. Siapkan anak mandi. Siapkan baju anak lepastu kena pakaikan pula. Belum kira nak uruskan anak yang melalak. Dalam masa yang sama dia pula sibuk nak bersiap. Dah siap, ke dapur pula buatkan sarapan atau bekal air untuk keluarga. Susah bang. Kalau tak percaya, esok boleh cuba. Tak payah banyak. Gosok baju cukuplah. Tengok macam mana krem tangan tu.

Bang. Bila kita ada rasa tolak ansur, saya yakin, kalau abang menghadap telefon, laptop, komputer berjam-jam pun isteri tak akan marah. Jangan kata gajet, kau nak pergi memancing berhari-hari pun dia tak kisah punya. Sebab apa? Dalam sibuk kita dengan dunia kita sendiri, kita juga menyenangkan urusan dia. Percayalah bang.

2. Antara perkara yang tak kurang penting yang perlu diberi keutamaan ialah kepercayaan. Saya yakin, isteri saya memberi kebebasan melayari alam maya atas asbab percaya. Ya lah. Telefon saya tak ada password. Bebas diguna oleh anak-anak. Cuma kadang-kadang bila isteri belek WhatsApp, debar juga rasa walaupun macam tak ada buat apa-apa salah. Hahahaha. Kau orang pun sama, kan?

Lebih dari itu, saya juga tidak menjalinkan apa-apa hubungan jiwa sama ada dengan berlainan jantina atau sesama jenis. Nakal-nakal sikit tu ada lah. Kah kah kah. Itulah faktor terbesar mengapa isteri masih percayakan saya.

Kepercayaan ni ibarat kertas bang. Kertas yang elok ialah kertas yang licin dan tidak ada apa-apa contengan di atasnya. Bila kertas itu di ‘keronyok’ dan digumpal menjadi sebiji bola, pasti bila dihampar semula, kertas itu tidak akan menjadi seperti asal.

Samalah seperti kepercayaan. Atau dalam bahasa kampung saya, TRUST. Bila kepercayaan sudah dinodai, kesalahan itu masih boleh dimaafkan. Tetapi sudah pasti tidak akan sama seperti dahulu.

Sebelum apa-apa berlaku, jangan dirosakkan kepercayaan itu ya.

Abang-abang suami yang dihormati.

Bang. Isteri kita bukan hamba. Juga bukan orang gaji yang boleh dipaksa dan disuruh. Isteri itu dicipta daripada tulang yang bengkok. Dekat dengan hati untuk dikasihi. Jangan rasa tinggi untuk turun ke dapur membantu mereka. Jangan berasa malu untuk menggoncang botol susu. Jangan rasa jijik untuk membersihkan najis anak. Persetankan dengan kata-kata takut bini. Itulah harta kita, jiwa dan raga untuk disayangi.

Keterangan gambar.

Hmmmm. Sebelum main henset, kena tolong buat crust cheese tart dulu. Bukan takut bini tapi bini menakutkan. Hahahaha. Sabar ajelah.

Monday, July 9, 2018

Selamat hari lahir ke 11 Dalia Amana 060718

Damia Amana dah 11 tahun
Anak perempuan sulung yang banyak membantu menjaga adik-adiknya..
Lepas sorang-sorang Amana tolong mama jaga..  memang mama sangat berterima kasih sebab amana rajin tolong jaga adik-adik..
Tapi dah namanya sorang perempuan memang banyak drama.. dari satu episod ke satu episod..😶

Semalam Amana dah cakap "mama esok besday Amana"
Yang maknya cuma jawab "habis tue kenapa?"
Lepas tue buat tak tau..saja..

Hari nie mak belikan semua anak-anak lelaki Lego..alah Lego Ninjago  kat MR DIY. Pelik betul apasallah asik kena beli Lego. tiap2 bulan pulak tue.. sebulan 2,3 kali untuk 3 anak lelaki.. boleh je buat bodoh tapi kalau Khairy yang berzikir "mama nanti bila gaji beli Lego" 24 jam dia zikir yang sama.tak menanah telinga? Sebenarnya tak sampai hati bila Khairy yg mintak..lebih-lebih Khairy cakap "Khairy kan dah jumpa doktor jantung" memang saya selalu bagi hadiah setiap kali balik dari IJN. Nak bagi Khairy semangat pergi hospital.

Ok sambung..semua anak lelaki dapat Lego dihari jadi anak perempuan sulung. Kecuali kakak..mak buat bodoh je.. saja..Selalunya Time magrib semua berkumpul kat bilik mak mcm ada perhimpunan pastu bergurau senda.pelik pulak si kakak takde.rupanya sedang menangis dalam kain sembahyang sambil menulis diari di bilik sendiri..hahahahaha

Takkanlah mak lupa birthday anak sulung.. Kakak tak dapat Lego..mama takkan belikan kakak mainan dah..belikan pen je utk buat nota..pen dari DIY je..kurang RM5 haha..pastu mama banjer makan kat restoran Thai kegemaran Amana..oklakan?

Bagus jugak anak2 Nie dapat hadiah Mr DIY pun dah gumbira.. ucapan Amana pada maknya..

"Mama tina kasih belanja Amana makan , Tina kasih beli pen Mr DIY..tima kasih belikan bead Hello Kitty Angsa Emas.."

Ehhhhh bila pulakkkk? Rugi duit mak nie belikan hadiah double triple 🤣

🎂Byk gambar rosak dikerjakan photoboom anak-anak lelaki. Nielah paling elok

🍰Bagi pilihan Amana nak makan western kat Mixwell Garage atau makan makanan Thai..amana pilih makan kat sini. Yang tinggal area Kajang Bangi..kedai  thai Nie sedap.. makan semua Nie masih below RM100.. siakap besar mak aiii.. udang butter banyak.. asparagus mabeles..

Semoga Allah mencukupkan rezeki kami anak beranak.amin.insya Allah..

Sunday, July 8, 2018

Campak dan daun semambu

Salam semua,

Zaman dulu kalau campak je kelam-kabut carik daun semambu..nak carik satu hal..balik kena menumbuk..campur lagi dengan beras.. masa pakai habis kotor satu tilam 🤣

Tak apa sekarang Dr Zulkifli Sharif(boleh Google FB) and team dah produce penawar campak.. Mula-mula lotion semambu je tapi sekarang dah ada sabun semambu sekali

Harga:
lotion samambu rm40
Sabun semambu rm30
Pos rm8(semenanjung) / rm11(Sabah Sarawak)

Berminat?
www.wasap.my/60173201998

Note: sebelum doc zulkifli.produce sabun semambu..saya gunakan sabun semambu jenama Himalaya. Tapi sekarang guna sabun Naufal Semambu yg Dr Zulkifli produce sahaja

Saturday, July 7, 2018

PUBLIC GOLD MENYEDIAKAN KEMUDAHAN PENGHANTARAN EMAS KE RUMAH ANDA. EMAS ANDA DIINSURANKAN


JAUH DARI BRANCH PUBLIC GOLD BUKAN SATU MASALAH LAGI!

*Berita baik! Emas GAP kini boleh diposkan terus kerumah anda!*

Berita baik untuk semua pemegang akaun GAP.

Mulai hari ini 6/7/18 (Jumaat) Public Gold menyediakan kemudahan pos emas GAP anda terus ke alamat anda.

Bayangkan. Betapa berbunga-bunganya hati anda menerima emas GAP terus ke rumah anda ❤❤💕♥♥

*Anda cuma perlu request withdrawal daripada akaun GAP (call branch anda) dan mohon menggunakan kemudahan “Gold In Transit”.*

Semua urusan pos akan diuruskan oleh DHL dan diinsuranskan sehingga RM5K.

Maklumat lanjut tentang “Gold In Transit” akan dimaklumkan kemudian.

Alhamdulillah. 😆😁😁😁

*GUIDELINE FROM PG WILL INFORM LATER*
EMAS ADALAH SAVING&PENGHAPUS HUTANG
SUHAILA SALEH
DEALER PUBLIC GOLD
PG00097831
www.wasap.my/60173201998

Condo Lake View in Cyberjaya

_*NEW DEVELOPMENT (Condo Lake View) in Cyberjaya!!!*_

HAKMILIK KEKAL
Size : 1010 sqft
3 Beds & 2 Baths
Layout Design : Balcony & Yard
Car Parks : 2 (covered)
Total Block : 3
Total Storey : 25
Total Unit : only 1311
Maintenance Charge : RM 0.17 psf + 10% sinking fund
Expected Completion Date : 2021

Price : RM450,000 & RM455,000 (before rebate)

📍 *Booking : Only RM500*

📍 *Rebate : up to 12%*

✔ *Intermediate Unit (Price AFTER Rebate) :*
*RM396,000 (Bumi) & RM427,500 (Non Bumi)*

✔ *Corner/End Unit (Price AFTER Rebate) :*
*RM400,400 (Bumi) & RM432,250 (Non Bumi)*

*✔Additional Rebate : RM 8,000 for unit No O4*

📍 *FREE SPA & Loan Legal Fee*
📍 *FREE 3 unit air conditioners*
📍 *FREE 2 unit water heaters*
📍 *FREE kitchen cabinet*

***promotion only for limited period.

#RSVP untuk ke unit contoh :

http://www.wasap.my/60192754209

Friday, July 6, 2018

Bangi Avenue Condo dekat Bangi Wonderland

Beli rumah dapat FREE FURNITURE! ALMOST FULLY FURNISH pula tu! Booking RM1000 sahaja! TAK TIPUUUU!!

🔥Booking RM1000 sahaja untuk miliki rumah FREEHOLD Condo pada RM29x,xxx di Bangi Avenue dekat dgn Bangi Wonderland🔥

* Size : 10xx sqf
* 3 Rooms & 3 Baths + Balcony
* FREE 2 CARPARK
* Dijangka siap 2021 (skrg baru ratakan tanah)
* Harga RM29x,xxx sahaja!
* Rebate 9%, downpayment 1%

Hubungi segera untuk lihat rumah contoh!

🎁 PERCUMA TERMASUK
🔹3 Airconds
🔹3 Wardrobes
🔹3 Water Heaters
🔹 Kitchen Cabinets
🔹 1 unit Fridge
🔹 1 unit 32' TV
🔹 TV Cabinet
🔹 2 carparks
🔹 SPA legal fee

Kemudahan sekitar:
* Bangi Avenue
* Bangi Wonderland
* UKM
* Pasaraya CS & Tesco
* Balai polis, klinik, kedai
* Pusat Komersial
* KTM Bangi

>Booking RM1000 sahaja.Fully refund jika loan tidak approved

>Unit dipilih mengikut giliran siapa booking dulu.

Hubungi saya untuk keterangan lanjut :
SUFIAN 019 2754 209 / 0172594029

http://www.wasap.my/60192754209/bangiavenue

Thursday, July 5, 2018

Mari berkenalan dengan Doktor Jantung Adlan Khairy

Mari berkenalan dengan doktor jantung Khairy
Doktor Hasri -Senior Consultation & Head Peadiatric& Conginental IJN

Dulu masa di HUKM Prof Bilqish selalu refer Doktor Hasri nie tentang case Khairy.Tak sangka selepas 5 tahun Khairy akhirnya berjumpa  dengan "mastermind" maslah jantung Khairy😄

Betul seperti yang doktor sebelah tue  katakan "it is important to detect conginental heart disease early"

Khairy dikesan hadapi maslah jantung sejak dari dalam kandungan.Masa tue mengandungkan Khairy dalam 7 bulan. Sejak tue memang doktor O&G pantau.tiap2 minggu wajib buat detail scan untuk lihat keadaan jantung Khairy.

Khairy diwajibkan bersalin ceser sebab sangat berisiko untuk bersalin secara normal. Berkemungkinan Khairy tak boleh bertahan untuk proses kelahiran yang panjang kerana maslah jantung dan juga kerana denyutan jantung yang terlalu laju doktor sukar untuk membezakan sama ada ia berlaku kerana contrastion atau sememangnya ia kerana jantungnya memang laju.

Bayangkan jika tidak dikesan awal?
Mungkin tidak selamat dilahirkan dan jika selamat lahir dan saya juga tidak perasan maslahnya ..saya hantar sahaja ke pengasuh atau nursery.. camanalah ye?

Alhamdulillah atas segala aturan Allah.Allah izinkan Khairy masih hidup ..menemani ibunya dan jadi punca kekuatan ibunya.Khairy mengubah 100% kehidupan ibunya malah semuanya di dalam rumah ini...

Khairy memang Magic😍

Tuesday, July 3, 2018

Jika kita tiada siapa yg berduka lara?

Suatu hari saya terlanggar dengan seseorang yang tidak saya kenal. “Oh, maafkan saya,” reaksi spontan saya. Dia juga berkata, “maafkan saya juga.” Orang itu dan saya bertegur sangat sopan. Kami pun berpisah dan mengucapkan salam.

Namun cerita jadi lain apabila sampai di rumah. Pada hari itu juga, ketika saya sedang menelefon salah satu rakan sekerja terbaik saya, dengan bahasa sangat lembut dan santun untuk meraih/melobi simpati rakan saya itu, tiba2 anak lelaki saya berdiri diam2 di belakang saya. Ketika saya hendak berpusing,
hampir saja membuatnya jatuh. "Pergi!!! Main sana, ganggu saja!!!" teriak saya dengan marah. Ia pun pergi dengan hati hancur dan merajuk.

Ketika saya berbaring di tempat tidur malam itu, dengan halus Malaikat berbisik. "Tuhan menyuruh Aku mencabut nyawamu dan mengambil hidupmu sekarang. Namun sebelumnya, Tuhan izinkan kau melihat lorong waktu sesudah kematianmu. Sewaktu kamu berurusan dengan orang yang tidak kau kenal, etika kesopanan kamu gunakan. Akan tetapi dengan anak sendiri, engkau perlakukan kasar, akan ku perlihatkan engkau setelah kematianmu hari ini, bagaimana keadaan majikanmu, kawan rapatmu, sahabat dunia mayamu serta keadaan keluargamu".

Lalu aku pun melihat, hari itu saat jenazahku masih diletakkan di ruang keluarga, hanya satu orang sahabat dunia mayaku yg datang, selebihnya hanya mendoakan di dalam group, bahkan ada juga  yang tdk memberi komen apa apa pun atas kepergianku dan ada juga yang hanya menulis, 'Al-Fatihah' ada yg 'RIP'.

Kawan sekerja ku dtg, Sekejap melihat jenazahku, lalu mereka asyik mengambil gambar dan bercerita. Bahkan ada yg asyik membicarakan aibku sambil tersenyum2. Bos yg aku hormati, hanya datang sebentar melihat jenazahku dalam beberapa minit lalu pulang dan kawan2 rapatku, tidak ada satupun dari mereka yang aku lihat.

Lalu ku lihat anak-anakku menangis di pangkuan isteriku, yang kecil berusaha menggapai jenazahku meminta aku bangun, namun isteriku menghalangnya. Isteriku pengsan berkali-kali, aku tidak pernah melihat dia sebingung demikian. Lalu aku teringat betapa sering aku acuh tak acuh dengan panggilannya yg mengajakku berbual, aku selalu sibuk dengan hp ku, dengan kawan2 dan teman2 dunia mayaku. Lalu aku lihat anak2ku sering ku herdik &  ku bentak mereka saat aku sedang asyik dengan hpku, di saat mereka minta perhatian dariku.  Oh Tuhan....Maafkan aku.

Lalu aku melihat 7 hari selepas kematianku. Teman2 sudah melupakanku, sampai detik ini aku tidak lagi mendengar doa mereka untukku. Pihak office menggantiku dgn staf lain, teman2 dunia mayaku masih sibuk dengan perbualan di group, tanpa ada yang berbicara tentangku ataupun bersedih terhadap ketiadaanku di group mereka.

Namun, aku melihat isteriku masih pucat dan menangis, air matanya selalu menitis saat anak2ku bertanya di mana papa mereka? Aku melihat dia begitu longlai dan pucat, ke mana semangatmu isteriku? Oh Tuhan maafkan aku....

Hari ke 40 sejak aku tiada, teman2 FB ku lenyap secara drastik, semua sudah memutuskan hubungan denganku, seolah tidak ingin lagi melihat kenanganku semasa hidup. Bosku dan teman2 sekerja, tdk ada satu pun yang mengunjungi kuburku atau pun sekadar mengirimkan doa. Lalu kulihat keluargaku, isteriku sudah boleh tersenyum, tapi tatapannya masih kosong, anak2 kecilku masih asyik bertanya bila papa pulang. Anakku yang paling kecil adalah yang paling kusayang, masih selalu menungguku dijendela, menantikan kepulanganku.

Lalu 15 tahun berlalu,
kulihat isteriku menyiapkan makanan untuk anak2ku, sudah mulai kelihatan kedutan tua dan lelah di wajahnya. Dia tidak pernah lupa mengingatkan anak2 bahwa hari ini hari Jumaat, jangan lupa solat.

Lalu aku membaca tulisan di atas secebis kertas milik anak perempuanku malam semlm, dia menulis.... "Seandainya aku masih punya papa, pasti tidak akan ada laki2 yang berani tidak sopan denganku dan
aku tidak melihat mama sakit mencari nafkah seorang diri buat kami. Oh Tuhan.... Kenapa Kau ambil papaku, aku perlu papaku Ya Allah.." kertas itu basah karena titisan airmatanya..
Ya Allah maafkanlah aku....

Sampai bertahun2 anak2 dan isteriku pun masih terus mendoakanku agar aku sentiasa berbahagia di akhirat sana.

Kemudian, aku terbangun..... Oh Tuhan syukur... Ternyata aku cuma bermimpi....

Perlahan lahan aku pergi ke kamar anakku dan berlutut dekat tempat tidurnya. Aku masih lihat airmata di sudut matanya, kasihan, terlalu keras aku mengherdik mereka... "Anakku, papa sangat menyesal karena telah berlaku kasar padamu. “Anakku, aku mencintaimu... aku benar-benar mencintaimu, maafkan aku anakku”. Ku peluk anakku, ku cium pipi dan keningnya. Lalu kulihat isteriku yang sedang tertidur, isteriku yang sapaannya sering ku tak hirau ajakannya untuk  berbicara. Sering kali aku sengaja berpura2 tidak mendengarnya, bahkan pesan2 darinya sering aku anggap tak bermakna, maafkan aku isteriku, maafkan aku.

Air mataku tak dapat ku bendung lagi. Apakah kita menyedari bahwa jika kita mati esok pagi, jabatan di mana kita bekerja akan mudah mencari pengganti kita.  Teman2 akan melupakan kita sebagai cerita yang sudah berakhir, malah ada rakan2 kita yg masih menceritakan kelemahan yang tidak sengaja kita lakukan. Teman2 dunia maya pun tak pernah membicara  lagi, seolah2 aku tidak pernah wujud dalam group mereka.

Lalu aku rebahkan diri di samping isteriku, hpku masih terus bergetar, berpuluh2 notifikasi masuk menyapaku, menggelitik untuk aku buka, tapi tidak.. tidak.. Aku matikan hpku dan aku pejamkan mata. Maaf....Bukan kalian yang akan membawaku ke syurga, bukan kalian yang akan menolongku dari api neraka, tapi keluargaku....
Keluarga yang jika kita tinggalkan akan merasakan kehilangan selama sisa hidup mereka...
.
Johor DT-malaysia
Copy paste