ENTRY-ENTRY BARU..JOM JENGUK

Thursday, November 15, 2018

Umrah PU Amin bagi tips

Nanti bila Khairy besar kalau saya cerita saya bawak Khairy ke Mekah untuk tunaikan nazar hidupnya mesti Khairy nak tengok buktinya. Gambar inilah bukti saya sebagai ibu berusaha menunaikan janji saya kepada Allah bila anak masih bernyawa. Alhamdulillah izin Allah sampai juga kami
Anak yang tak pernah tinggalkan saya.. pernah saya cakap "amana duduklah nursery mama garang bila banyak sangat mama kena handle dalam satu masa" jawapan anak sulung snagan jujur " takpe..mama marahlah.amana tau mama penat.amana tak nak duduk nursery.amana nak duduk dengan mama jugak.tengok muka mama hari2. Kalau mama marah amana diamlah sebab amana tau mama penat sangat jaga Adam dengan Khairy." Masa ke Mekah nie saya memang tak nak bawak amana sebab tak ada budget tapi mak saya nak jugak bawak amana.. memang amana belum sampai masanya berpisah lama2 dengan saya..

Tuesday, November 13, 2018

Isteri untuk disewa

Hukum perempuan memakai seluar panjang

Hukum Perempuan Memakai Seluar Panjang.
Bacalah. Islam itu tidak sempit. Wallahhu'alam.

Oleh : Syeikh Aminuddin bin Hj. Abd. Rahim (Jabatan Mufti Kedah)

(1) Menurut Syeikh 'Atiyyah Shaqr (Mantan Pengerusi Lujnah Fatwa Al-Azhar Al-Syarif) :

"Sebenarnya, pada dasarnya seluar panjang itu lebih kemas menutup aurat lelaki dan perempuan, dan tidak ada aib cela pada seluar panjang yang dipakai mereka sekarang ini, cuma bagi perempuan pula, ia mampu menonjolkan/memperlihatkan anggota badan serta punggungnya dengan rupa yang menggiurkan, walaupun tidak berwarna-warni. Tetapi jika di luar seluarnya itu ada kain lain yang menutupi anggota-anggota badan yang menimbulkan fitnah, serta menghalangi bentuk rupanya (daripada dilihat dan diketahui orang lain), maka sudah tentu hukumnya tidak mengapa." (Mausuah Al-Usrah m/s 99)

= = = = =

(2) Menurut Profesor Dr. Wahbah al-Zuhaili (Pengarang Kitab Al-Fiqhul Islami Wa Adillatuh) dalam bukunya Fatawa Mua'sirah muka surat 191, ketika ditanya tentang hukum gadis atau perempuan memakai seluar panjang, Ia menjawab: Hukumnya haram kerana ia sempit (ketat) yang boleh menampakkan bentuk badan yang boleh menimbulkan fitnah. Begitu juga kerana ia menyerupai lelaki, dan Allah Subhanahu Wa Ta'ala melaknat perempuan-perempuan yang menyerupai lelaki. Akan tetapi jika ia memakai pakaian diluarnya (baju atau jubah), dengan syarat pakaian luar itu longgar serta menutupi seluar, dan (pakaian luar itu) labuh sehingga ke paras bawah lutut, maka hukumnya harus.

Soalan :
Adakah wanita harus memakai seluar panjang?

Jawapan (Dr. Wahbah al-Zuhaili):
"Haram bagi wanita memakai seluar panjang kerana ia ketat dan menampakkan susuk tubuhnya. Dan juga kerana ia menyerupai lelaki, dan Allah Subhanahu Wa Ta'ala melaknat wanita-wanita yang menyerupai lelaki. Tetapi jika wanita itu memakai baju (luar seperti jubah) yang menutupi di atas seluar itu sehingga (menutupi) sampai ke bawah dari paras lutut, maka diharuskan kerana illat pengharaman itu sudah tiada ketika itu."(Fatawa Mu'ashirah m/s 191)

= = = = =

(3) Menurut Syeikh Ismail Usman Zain al-Yamani al-Makki (Ulama Besar Mazhab al-Syafii di Tanah Suci Mekah al-Mukarramah), perempuan yang memakai seluar panjang (namun) di atasnya (yakni diluarnya) ada pakaian (baju atau jubah) yang labuh (dan menutupi seluarnya) hingga sampai ke lutut, kemudian seluar tersebut mampu dilihat oleh orang lain hanya dari paras lutut hingga ke kaki sahaja, maka hukumnya tidak haram (yakni harus), dengan syarat seluar (yang kelihatan di bawah lutut) itu tidak jarang atau ketat sehingga menampakkan kecantikan tubuhnya kerana ia termasuk dalam hadis perempuan yang berpakaian tetapi telanjang. Alasannya kerana seluar bukanlah pakaian yang hanya khusus bagi lelaki. Cuma yang haram bagi perempuan ialah membuka auratnya atau sebahagian auratnya dihadapan lelaki ajnabi.

Hukum wanita memakai Seluar Panjang

Soalan :
Apakah pendapat tuan terhadap wanita yang memakai seluar panjang dan juga memakai baju yang labuh di atasnya (menutupi seluarnya) sehingga (menutupi) sampai ke paras lutut, dan seluar panjang tadi hanya boleh dilihat (oleh orang lain di) bahagian bawahnya saja, adakah ia termasuk dalam ertikata haram seorang wanita memakai pakaian lelaki atau sebaliknya?

Jawapan (Syeikh Ismail Usman Zain al-Yamani al-Makki ):
"Pakaian seperti ini tidak haram ke atas wanita untuk memakainya selagi pakaian itu tidak jarang ataupun ketat yang boleh menampakkan susuk tubuhnya yang cantik, kerana yang demikian (jika ketat maka) termasuk dalam  hadis "berpakaian tetapi bertelanjang" kerana ia (seluar itu) bukan dikhususkan kepada lelaki sahaja, tetapi haram ia membuka auratnya atau separuh daripada auratnya di depan lelaki ajnabi." (Qurratu 'Ain m/s 233)

= = = = =

Tambahan Penulis:
Daripada penjelasan para ulama di atas, maka perempuan yang memakai seluar ketat sedangkan bajunya pula singkat (tidak labuh hingga ke bawah lutut untuk menutupi seluarnya), hukumnya adalah haram kerana menampakkan punggungnya.

Kitab : Syarat-syarat Pakaian Muslimah Ketika Keluar Rumah (Syeikh Aminuddin bin Hj. Abd. Rahim)

Cinta tak boleh dipaksa

Kalau dia sayang pada kita maka memang dia akan sayang pada kita tanpa perlu dipaksa atau disuruh.

Islam bukan agama hitam dan putih yang tiada cinta dan perasaan hanya nass dan hukum syariat... BUKAN.. Agak lucu dan menggelikan orang yang bercakap soal hukum dalam hal yang melibatkan ruang lingkup perasaan.

Atau bercakap soal perasaan dalam ruang lingkup yang melibatkan hal permasalahan hukum.

Salah tempat!

Diriwayatkan pernah ibu kita Aisyah RA (wafat 57 H) ketika marah, pernah berkata kepada suaminya, kekasihnya, juga rasul-Nya:

أنت الذي تزعم أنك نبي

'Kamukah yang mendakwa bahawa dirimu seorang nabi?'

[HR. Abi Ya'la dalam musnadnya, ya ada yang dhaifkan tetapi masih banyak riwayat lain yang memberi maksud tentang isu ketegangan emosi suami-isteri seperti ini]

Kalaulah orang lain yang mengatakannya, sudah tentu jatuh kufur tetapi ini bukan topik hukum, sebaliknya topik hubungan suami-isteri, topik cinta dan perasaan, topik yang kamu budak-budak jangan ikut campur atau sibuk mahu PM tepi...

Topik ini bukan topik hukum-hakam dan keputusan sebaliknya topik ini ialah soal hati dan perasaan, kematangan dan kasih sayang antara insan...

Sisi lain hadith المرء مع من أحب seseorang itu akan bersama dengan orang yang dicintainya (HR. Abu Daud dan Al-Tirmidzi) bukan sahaja mesti semata-mata di hari akhirat tetapi juga di dunia ini...

Kalau sudah tidak ada cinta, sudah lama mereka akan bercerai dan meninggalkan satu sama lain...

Cuma kadang-kadang mereka sendiri tidak sedar mereka saling mencintai, hanya menganggap perlu duduk bersama kerana ada keperluan dan kerana ada sebab-sebab khusus...

Ada yang telah hidup bersama selama dua puluh tahun sebab malas nak fikir soal kena kahwin dengan orang lain...

Alasannya malas... (itu juga termasuk jenis-jenis cinta)

Kalau sudah benci dan tiada lagi cinta, dia akan menjadi rajin walaupun terpaksa panjat naik turun mahkamah!

Itu pun masih ada yang dapat dipujuk, jika kena betul ayat dan caranya....

Ruang memasuki kezaliman

Biar Ibu katakan di sini, sebenarnya memang boleh hilang sabar bila perlu menguruskan anak-anak yang kecil yang ramai. Mana yang nak menyusu, mana yang perlu disalin lampinnya, mana yang tertumpah air dan pelbagai lagi terjadi dalam masa yang sama dan bertimpa dengan semuanya pula melalak bersama-sama. Superman pun tidak boleh melakukan semua ini. Begitu juga Wonder Woman.

Oleh itu, jika anda mendapati adakalanya anda terhilang sabar dan termarah anak-anak yang tidak berdosa itu, urut dada dan maafkan diri dan ambil masa bertenang. Pilihlah yang mana yang perlu anda lakukan dahulu.

Allah Maha Tahu kemampuan kita manusia. Itulah sebabnya di dalam Agama Islam, seorang suami itu perlu menyediakan seorang pembantu untuk isterinya. Jika dia tidak mampu, maka dia sendirilah yang kena membantu.

Kerana memang tidak masuk akal seorang itu wajib memikul kesemua tanggung-jawab di atas bahunya. Jika dialah yang kena menguruskan anak-anak, dia juga yang perlu memasak,dia juga yang perlu membasuh, menyidai dan melipat kain baju, dia jugalah yang perlu membersihkan rumah dan dia juga yang kena mencari rezeki, itu sudah memasuki ruang melakukan 'kezaliman'. (Zalim bermaksud, tidak meletak benda pada tempatnya).

Itu sebab, Ibu sangat tabik kepada para suami yang sangat prihatin dan peka kepada isteri mereka. Balik kerja sama-sama bantu membantu menguruskan urusan anak-anak dan rumah. Bila isteri menyusukan anak, si suami membasuh baju, menyidai dan melipat baju. Bila isteri sibuk di dapur, si suami mengemas rumah. Ibu sangat salute para suami yang begini.

Itulah yang Ibu didik pada anak-anak lelaki Ibu. Dan hati Ibu gembira melihat mereka sangat ringan tulang membantu isteri dan rapat dengan anak-anak.

Posting Ibu ini bukan untuk menghina para suami yang lepas tangan. No, No, No! JANGAN SEKALI ADA SESIAPA MELEPASKAN GERAM KEPADA SUAMI ATAU LELAKI DI SINI.

Jika pun anda mempunyai suami yang tidak membantu, jangan lepaskan di sini. Ibu akan delete! Kenapa? Sebab posting ini bukan untuk memberi ruang sesiapa mengutuk sesiapa. Posting ini untuk menggalakkan perbuatan baik.

Mereka yang sudah melakukannya kita raikan. Yang terbaca dan tersentuh hati untuk membantu lebih isteri mereka, kita raikan.

Ibu berpegang, jika kita mahukan perubahan positif, kita memperbanyakkan fokus kepada perkara positif.

Oleh itu Ibu menggalakkan anda berterima kasih kepada pasangan anda kerana saling bantu membantu. Isteri kepada suami dan suami kepada isteri.

You wife is not a superwoman, but she will be a superwoman when by her side is a superman.

Friday, November 9, 2018

Berhutang dengan anak sulung

Mak Lum sihat tapi fikir bebudak nak makan
Nak drive g kedai beli makanan siap kang ada yang berlanggar 😅
Smlm konon nak lawan sakit..ikutkan Khairy yg nak makan mehun goreng.. nasib nyawa panjang bertembung dengan lori sempat ngelak.... jadi hari nie tobat nasuha duduk dalam rumah je 😂

BTW mostly amana yg siapkan
Mak jadi mandur sambil mulut bebel je
Kang banyak sangat buat kerja mak jugak yang tumbang..
Pegang pinggan pun terlepas..nasib pinggan plastik.. moralnya beli je pinggan plastik banyak2😆

Kain baju pun amana sidaikan
Bertuahkan anak sulung perempuan?
Memang tangan kanan mak
Sebab tue suka senyap2 pg dating berdua dgn amana .. Adam je bawak sbb tue toys kesayangan amana sekarang😍

Saya siap bagitau anak2 lelaki
Jangan kecik hati kalau mama lebihkan kakak..Kakak buat semua yg mama buat.tengok cara kakak sidai kain pun mcm mama, kakak jaga Khairy n Adam.. tak lama lagi mesti kakak masak mcm mama masak jugak..

Kalau semua kakak dah buat apa kitaorg nak buat nanti? Dalam rumah nie ada 1001 kerja yg tak habis2.. antara nak dengan tak je..  bilik air ada 3 bijik? Amik sorang satu pegi basuh!
Tengok2 diorg melompat mandi hujan🙄

Tanpa sedar kita berhutang banyak dengan anak sulung.tak kira anak sulung tue lelaki ke perempuan. Anak sulung memang tangan kanan ibu.. jadilah anak yang baik sampai akhirnya ya.. mak-mak kena bagi credit pada anak sulung yg banyak membantu..

Semoga minggu depan saya sihat.. demam hampir 5 hari..nak pg opis..rindu opis. Tetiba😶

Budak nie sepenuhnya kakak dia yg jaga semalam dan  hari nie. Memang flat habis. Petang semalam  je paksa diri keluar sebab Khairy cakap nak makan mehun goreng. Lagipun tak nak layan sangat sakit.. rupanya Lum baik..kaki rasa bisa2.. kepala denyut tak habis..

Alhamdulillah anak perempuan dah boleh harap..jaga adik..sidai kain 2,3 kali round.. masak pun dah minat. Statment Amanah "mama seronoklah masak.bukan susah pun" kemain lagi ayat dia..

Amana request beli oven nak buat biskut pastry etc etc... Cuba korang share oven apa korang pakai dan berapa rm.. bukan nak heavy duty pun..nak buat makan and main masak2 dengan amana je..

Tak berani nak keluar rumah takut plak sbb smlm hampir accident bawak Keta dengan kepala pening
Amanah tumbuk sambal belacan
Nampaknya amana macam saya
Alah cili
Tergaru2 dia lepas menumbuk
Amanah masak sayur kegemaran arief
Masak kari mudah
Campak je
Amanah yg siapkan bahan2 dengan arahan mandur aka mak 

Sunday, November 4, 2018

Sebelum nak sebut cerai..sebut istiharah dulu..senang je nak cerai kan?


Jangan mudah2 sebut cerai
Cerai nie yg terakhir
Cerai nie bila memudaratkan isteri dan anak dari aspek kesihatan dan keselamatan
(Pandai2lah fikir sendiri apa bendanya.lain orang lain pengalamannya)
Kalau setakat hal lipat sidai kain sapu sampah pun nak cerai..hurmmm... Boleh dibincangkan lagi... Saya ada share sebelum NIE. Nanti saya letak links kat sini
Walaupun kelakar tapi memang membantu org yang terfikir nak bercerai kerana urusan rumah 

Lelaki baiki diri dulu
Isteri istikharah dulu sebelum nak mintak dilepaskan 

Perkara paling susah adalah mengubah orang
Ubah diri kita dulu
Sayangi diri sendiri
Sebabnya takde org yg akan sayang kita kalau kita tak sayang diri kita dulu
Happy kan hati sendiri dengan sendirinya pasangan kita "jeles" dan nak ambik tau apa yg kita happy sangat
Adakah "dia" puncanya kita happy atau ada "perkara" lain membuatkan kita happy

Dan hidup saya nie yg membuatkan saya happy bila saya tahu Allah selalu dengar..selalu ada setiap kali saya mengadu
Saya pegang satu perkara "orang teraniaya doanya makbul"

Sama ada suami atau isteri hati2 jangan aniya pasangan anda  
Selagi anda tak mintak maaf dan berubah malapetaka hidup anda..dare to try?
Zaman sekarang nie jarang jumpa isteri aniya suami yang banyaknya suami aniya isteri
Kan?
Tanyalah diri aku aniya isteri tak? Dari celik mata isteri sampai tutup mata isteri tue.
Belum kira yang buat dosa belakang2 isteri
Ingat isteri tak tau?
Hari ini mungkin tak tau
Tapi bila isteri tahu terimalah kesannya seumur usia perkahwinan kecuali anda berubah 360 darjah..ada harapan kemaafan diberi tapi jangan dipinta isteri melupakan.mustahil!

Sama jugak pada suami yang teraniaya
Cubalah kot-kot kenal suami teraniaya
Tanya apa perasaan mereka
Tapi lelaki biasanya senang ..cerai ditangan mereka..biasanya mudah lepaskan isteri sebab mereka punya hak..
Ada suami yg hebat terima isteri walau dianiaya dan dicurangi

Jangan main-main ye
Cuba carik dan baca doa siapakah yang makbul?
Masuk list adalah "doa orang teraniaya"

Kalau tak berani nak buat istikharah dan menghadapi keputusan istikharah yg tak dijangka..
solat hajat sajalah banyak2 supaya suami atau isteri berubah dan rumahtangga tenang aman sentosa


Malangnya nasib ibu dan isteri

Malangnya Nasib Ibu/Isteri

Dalam satu Reality Show Korea - 'Same bed, different dream'  tentang masalah yang dikemukan peserta untuk pertimbangan penonton-penonton rancangan tersebut.

Lalu ada seorang remaja lelaki mengadu tentang ibunya yang ada masalah 'mood' yang tak menentu. Dia dan abangnya sering dimarahi dan kadang-kadang tak kira masa dan tempat. Ayahnya rileks saja.

Rancangan tersebut terus melakukan siasatan dengan meletakkan kamera di beberapa sudut rumah. Bila mereka meninggalkan kediaman, ada jurukamera yang ikut. Mereka juga di interview pihak program. Tempohnya mungkin seminggu dua juga untuk pihak TV melakukan siasatan dan rakaman.

Bila ditayangkan semula di studio di hadapan penonton, selebriti jemputan dan keluarga tersebut, memang betullah ibunya jenis 'mood swing' tahap kronik.

Pernah sekali tu remaja tersebut dimarahi di depan kawan-kawan ibunya padahal baru 5 minit lepas ibunya tersenyum dan mengajaknya makan.

Wanita itu juga kerap berleter dan bunyinya nyaring betul. Sakit telinga. Kadang-kadang naik tangan juga pada anak-anak lelakinya. Pengarah program pun kena marah juga. Huhuhu.

Semua penonton kerut dahi. Selebriti juga geleng kepala. Kita yang tengok di kaca TV pun rasa, 'wah, kesiannya jadi anak-anak dia, mujur tak ada anak perempuan kalau tak, nangis sajalah kerjanya.'

Selepas habis 'part' anak, produksi mula menyingkap hasil siasatan lanjut  dan punca ibunya begitu.

Program tersebut mula menayangkan di skrin bagaimana ibunya terpaksa mengemas rumah, memasak, basuh baju, sediakan pakaian dan keperluan dua anak lelakinya yang dah besar dengan suaminya tu. Padahal si ibu bekerja sebagai tukang cuci (cleaner) di restoran dari pagi sampai petang.

Kamera turut mengikuti ibu tersebut ke tempat kerjanya. Teruk juga tugas wanita itu. Memang memenatkan. Iyalah, 'cleaner' ni kerjanya sangat fizikal.

Di rumah, anak-anak lelaki makan dan tinggal segala pinggan mangkuk berlambak-lambak dalam singki. Pakaian main sepah sana sini.

Yang si ayah balik kerja, mandi terus duduk atas sofa tengok TV. Bila isteri siap masak, dia makan. Lepas tu duduk balik di sofa.

Masa si isteri sibuk nak sapu lantai, sang suami hanya angkat kaki tinggi-tinggi kasi laluan bini nak sapu kemudian tak bergerak-gerak depan TV.

Sampah pun tak mahu tolong buangkan. Oh...senangnya kerja laki dia. Sepanjang program tayangkan video klip mereka di rumah, memang buntut suami dah macam melekat di sofa. Apalah...

Anak-anak lelaki selain kerjanya duduk bilik dengar muzik, seorang lagi asyik bergayut dengan awek, mereka asyik keluar rumah jumpa kawan-kawan. Balik buat bising sampai ibunya stress.

Dan di video-video terakhir, pihak program menayangkan si ibu kadang-kadang terduduk di meja dapur keletihan dan menangis. Dalam interview, wanita itu menceritakan betapa penatnya hidup dia sehari-hari.

Melihatkan keseluruhan video tersebut, penonton terdiam dan ada yang menangis. Pengacara juga sampai tak tahu nak kata apa.

Yoo Jae Suk (pengacara) berkata, "Saya rasa insaf pula. Saya perlu muhasabah diri saya sebagai suami dan menghargai isteri saya."

Dan dah tentu anak-anak lelakinya juga menangis. Bila pengacara mengajukan soalan apa perasaan mereka setelah melihat keseluruhan klip video, mereka kata "Selama ni kami tak tahu mak terlalu penat. Dan baru kami tahu betapa teruknya kami."

Suaminya juga turut insaf dan beberapa kali juga dia diperli pengacara tentang 'melekatnya' dia di sofa sepanjang masa.

Dan dengan insafnya lelaki itu berkata, "Maafkan saya kerana membiarkan awak (isteri) kepenatan. Mulai hari ni saya takkan buat begitu lagi cuma...jangan suruh saya buang sampah."